Matthias Maurer KI5KF

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Matthias Maurer KI5KF

#1 Bericht door PC1L »

Zojuist ( v.a. 12:38 local time ) een klein stukje gehoord / recorded van : The contact with Johannes-Kepler-Gymnasium, Lebach, Germany is scheduled on Friday FEBRUARY 4, 2022 at 12.37 CEWT (11.37 UTC). Astronaut Matthias Maurer, amateur radio call sign KI5KF <-> DP0ISS ..

Deze astronaut staat bij bekend om zijn nogal interessante manier van ingaan op de vragen van de students. Helaas was het ISS nu nogal 'kort van stof', lage baan.

Het ISS was, zoals geschreven, voor JO20UU erg laag, meest enkele graden boven horizon. Hieronder het linkje. Voor 15:00 is het schoolcontact te horen en ik laat het er vanmiddag even instaan. ISS

Excuus voor de ruis, ivm maintenance onder meer geen pre amps QRV..

73 PC1L.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Matthias Maurer KI5KF

#2 Bericht door PC1L »

Na vanmiddag wordt bovenstaande 'ISS' link weer gebruikt voor het gewone werk ( random ) ISS-random

Op te merken dat het gehakkel dat soms optreedt wordt veroorzaakt op de uplink, tamelijk veel stations hebben problemen met de squelchdrempel van NA1SS.

De astronaut Matthias Maurer file even verplaatst naar hier ISS-schoolcontacts

In de toekomst, als het zo uitkomt, zal ik af en toe zo'n schoolcontact plaatsen ( via deze link ), maar dan volledig en betere Q hi.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Matthias Maurer KI5KF

#3 Bericht door PC1L »

PC1L schreef: 04 feb 2022, 16:55 Ondanks de lage overkomst ( ruis ) toch een stukje audio van het schoolcontact zojuist plaatsgevonden :

A.h. woord astronaut Matthias Maurer ISS-schoolcontacts 2

In de toekomst, als het zo uitkomt, zal ik af en toe zo'n schoolcontact plaatsen ( via deze link ), maar dan volledig en betere Q ( hopenlijk :lol: hi ).

Tot slot, als het ISS iets hoger zit dan zijn de signalen zeer sterk en preamps e.d. zijn niet nodig ISS-random .. ook je eigen signaal komt dan meestal makkelijk ruisvrij aan bij het ISS :D

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

keplers vervangen : reboost - orbit burn - hoogte ISS

#4 Bericht door PC1L »

orbit burns ISS

.. meestal geeft deze grafiek de reboost momenten weer waarbij hoogte wordt gewonnen. Nu ( per 10-02-2022 ) zie je echter ook een aantal orbit burns waarbij het stijl omlaag gaat. Dan vonden ze het welletjes en deze reboost ( en de vorige ) regelt weer een stijging hi.

Het viel mij op afgelopen jaar, maar weet niet waarom ze dat zo doen.

Plaats reactie