operating practice

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: operating practice

#31 Bericht door Thijzer »

pe5t schreef: 26 mei 2021, 08:43 pa3ai schreef: ↑di 25 mei 2021, 22.05
Helaas zijn er ook mensen die QO100 zien als een telefoonlijnen om (dx) contacten te maken in plaats van te experimenteren.

Zij houden zichzelf voor de gek: ze maken alleen maar contact met de satelliet....
DX-er dan dit ga je het niet krijgen. De QO-100 hangt in een baan 35.786 km boven het aardoppervlak en vanuit Nederland kun je daar nog een paar duizend kilometer bij optellen. Dat is een afstand die je op aarde niet aflegt met DX-en, hooguit haal je dan de helft.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: operating practice

#32 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: 27 mei 2021, 10:20

DX-er dan dit ga je het niet krijgen. De QO-100 hangt in een baan 35.786 km boven het aardoppervlak en vanuit Nederland kun je daar nog een paar duizend kilometer bij optellen. Dat is een afstand die je op aarde niet aflegt met DX-en, hooguit haal je dan de helft.
Tja, je eigen echo horen op HF?? Da's toch ook een afstand van pak-em-beet 40.000km? (omtrek van onze aardkloot) Komt volgens mij redelijk in de buurt hoor...
Is wel een uitzonderlijke conditie - dat dan weer wel...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: operating practice

#33 Bericht door PA3DAT »

Maar die satelliet kun je volgens mij elke dag werken. Helaas stuurt die satelliet je geen QSL-kaart. Maar wel een leuk experiment natuurlijk, zo'n satelliet én de (zelf)bouw van de benodigde zend- en ontvangstapparatuur.

Maar wat DX betreft...
Dan is EME nog ander koek: DX over een afstand van pakweg 400.000(*) km x 2 = 800.000 km (heen en terug). En dat zónder gebruik van een repeater.
Zo werd ons 70cm signaaltje "CQ PA40DAT", tijdens mijn 40e Jota in 2019 uitgezonden richting de maan, opgevangen door PI9CAM. Dat was kicken! :D
Maar dat is je eerste verbinding via die satelliet natuurlijk ook, dat begrijp ik wel.

(*) Wikipedia: doordat de Maan een elliptische baan om de Aarde aflegt, varieert de afstand tussen Maan en Aarde. Het punt waar de Maan het verst van de Aarde afstaat heet apogeum (afstand Maan–Aarde 405.500 km) en het punt waar de Maan het dichtst bij de Aarde staat heet perigeum (afstand 363.345 km).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: operating practice

#34 Bericht door PA1FOX »

pe1cmo schreef: 27 mei 2021, 09:36 en als we zo negatief zijn over repeaters enz. dat kan je je ook wel afvragen van wat is het nut als zend amateur terwijl je je tegenstation ook kan opbellen. Tja, dan kan je alles wel via de telefoon doen ook, en vaak is de kwaliteit nog beter.
Tja, ik ben van mening dat als je enigszins cynisch een topic plaatst, dat je wel meer negativiteit in de rest van de thread kan verwachten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: operating practice

#35 Bericht door pc1mb »

Precies, hier val je in je zelf gegraven kuil ;-)

En wat is het nut van radio als je ook kan bellen?

Tja wat is het nut van hardlopen als je ook kan fietsen? Het is een sport toch, zélf die afstanden maken.

Maar een internet gekoppelde repeater? Dat is de marathon met de auto rijden, dan 5 meter voor de finish nog even uitstappen en voor de show een stukkie lopen... :lol:

Nee, dáár zie ik de lol dus niet van. Maar ieder z'n meug hoor. Da's het mooie van deze hobby, dat ie zo divers is.

pa3ai
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 sep 2007, 20:32
Roepletters: PA3AI

Re: operating practice

#36 Bericht door pa3ai »

Maar uiteindelijk wel een super leuke hobby voor iedereen die wat met techniek heeft! :D

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: operating practice

#37 Bericht door PA1EJO »

Het enige wat me opvalt over QO100 is dat er hele volksstammen zijn die ontvangen via een aparte ontvanger of de websdr, en daar hoor je dan de echos van tijdens het uitzenden. De 0.25 seconde echos waardoor ze zelf ook staccato gaan praten. Schaf toch gewoon een diplexer en een isolator aan, of bouw even een vox boxje, hang er een monitor SDR aan die alleen de waterval toont, en werk split, ben je die echos ook in een keer kwijt. De rest van de operating practice voorbeelden zijn niet anders dan wat ik op de HF al gewend was.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: operating practice

#38 Bericht door pe1hzg »

PA1EJO schreef: 03 jun 2021, 09:37 Het enige wat me opvalt over QO100 is dat er hele volksstammen zijn die ontvangen via een aparte ontvanger of de websdr, en daar hoor je dan de echos van tijdens het uitzenden. De 0.25 seconde echos waardoor ze zelf ook staccato gaan praten.
Ook als je met een "eigen" ontvanger monitored, is de latency van ontvangen audio 233ms, (en meer als je met een SDR ontvangt). RTT van de satelliet is 70km, lichtsnelheid is 300km, vandaar 233ms. Dat is dus boven 100ms, wat betekent dat ook als je met een eigen ontvanger ontvangt, je gaat stotteren want dit is boven 100ms.

WebSDR is natuurlijk nog een ander verhaal.

Ik kijk alleen mee maar luister mijn uitzendingen zelf niet af. Is wel niet volgens de regels, maar ja.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: operating practice

#39 Bericht door PA1EJO »

Stukje matlab (kon het niet nalaten)

late = 4.25; lone = 52.0; rade = 6378137;
rads = 42164e3; lats = 0d0; lons = 26;
d2r = pi/180;
xe = rade * cos(lone*d2r) * cos(late*d2r);
ye = rade * sin(lone*d2r) * cos(late*d2r);
ze = rade * sin(late*d2r);
xs = rads * cos(lons*d2r) * cos(lats*d2r);
ys = rads * sin(lons*d2r) * cos(lats*d2r);
zs = rads * sin(lats*d2r);
d = sqrt( (xs-xe)^2 + (ys-ye)^2 + (zs-ze)^2 );
c = 2.99792458e8;
trip = d/c*1000 * 2;

de roundtrip is dan 244 milliseconde plus de vertragingen in het eigen systeem,

Punt is dat je er niet naar hoeft te luisteren, een monitoring SDR voor alleen de waterval en een transceiver (die de ontvangst uitzet bij zenden) zijn voldoende.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: operating practice

#40 Bericht door elsinga »

En in elk geval 1 SDR oplossing mute gewoon RX met een bepaald aantal % zodra je TX doet. Hoef je jezelf nauwelijks meer te horen en mocht LEILA aanspringen dan valt het nog steeds op.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: operating practice

#41 Bericht door PA1EJO »

Je meet gewoon je eigen SNR, en beoordeelt de splatter, als de BW< 2.7 kHz is en als je onder de SNR=30 zit (met mijn opstelling) dan is elke Leila achtige waarschuwing onterecht. Er zijn grappenmakers die Leila na lopen te doen.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Plaats reactie