ISS huidige config modes VHF

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

ISS huidige config modes VHF

#1 Bericht door PC1L »

Gisteren en vandaag even gekeken of ISS nog weer eens terug is met de FM repeater ( 2 en 70 ) maar noppes, helaas ..

Wel activiteiten met APRS ( 145.825 MHz ) .. http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2
( results via aprs.fi PC1L-02 http://aprs.fi/?call=pc1l-2&mt=hybrid&z ... _s=ss_call )
Opmerkelijk dat APRS veel meer aan staat dan de ISS NA1SS FM repeater, misschien ivm de downlink frequentie.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS huidige config modes VHF

#2 Bericht door Thijzer »

Ik meen gelezen te hebben dat de planning is om vanaf 7 mei weer de voice transponder te activeren. Zal 't wel druk worden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ISS huidige config modes VHF

#3 Bericht door PE1PQX »

Het is bij mijn weten vrij normaal dat APRS voor >90% van de tijd aan staat aan boord van het ISS.

Is ook deels aan de bescheidenheid van de aanwezige astronauten, omdat ARISS niet de hoogste prioriteit heeft.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS huidige config modes VHF

#4 Bericht door PC1L »

Thijzer schreef: 29 apr 2021, 10:53 Ik meen gelezen te hebben dat de planning is om vanaf 7 mei weer de voice transponder te activeren. Zal 't wel druk worden.
We wachten het af ! Het is leuk, zelfs al zijn de verbindingen moeilijk te maken.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS huidige config modes VHF

#5 Bericht door PC1L »

PC1L schreef: 29 apr 2021, 15:02
Thijzer schreef: 29 apr 2021, 10:53 Ik meen gelezen te hebben dat de planning is om vanaf 7 mei weer de voice transponder te activeren. Zal 't wel druk worden.
We wachten het af ! Het is leuk, zelfs al zijn de verbindingen moeilijk te maken.
PE1PQX schreef: 29 apr 2021, 13:51 Het is bij mijn weten vrij normaal dat APRS voor >90% van de tijd aan staat aan boord van het ISS.

Is ook deels aan de bescheidenheid van de aanwezige astronauten, omdat ARISS niet de hoogste prioriteit heeft.
Ja, inderdaad .. trouwens ook zorgvuldig geformuleerd hi. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze zo nergens omkijken hebben. Geen 'crew active' .. maar voor de NA1SS FM repeater geldt wel hetzelfde .. ze zijn er niet actief bij betrokken.

Vraag me trouwens nog steeds af of ze bij een astronaut - kosmonaut / zendamateur contact boven Europa echt de Europese uplink gebruiken of dat ze het laten staan op Region II en III ..... Region I misschien alleen als er een Europese astronaut(e) on board ISS is ? Voor de school contacten zullen weer andere frequenties worden toegepast.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: ISS huidige config modes VHF

#6 Bericht door PE1PQX »

Welke regio's gehanteerd worden is dacht ik ook weer afhankelijk van locatie, modes en activiteit. Vraag me alleen nu af hoe dat ingesteld word in de aanwezige tranceiver(s)? Vol automaat of toch manual (hetzij astronaut input of groundcoltrol iets?)
Voor zover ik weet is de ARISS-school contracten bijna altijd op 145.800MHz down, de uplink wordt zorgvuldig geheim gehouden om geen gekke dingen te krijgen.(mogelijk een uplink via een NASA/ESA/Roscosmos center?)
Er is voor zover ik weet een Kenwood TM-D700 aanwezig met aangepaste firmware (in de Russische Zarya) en in de Columbus module een Ericsson tranceiver.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS huidige config modes VHF

#7 Bericht door PC1L »

.. zal wel vrijwel zeker manual by astronaut / kosmonaut zijn .. en omdat het meest USA astronauten betreft zal het wel meest de 144.490 UP zijn .. het gaat razend snel van USA naar EU, dus hun RX zal wel continu op reg II + III ingesteld zijn. Tegen de tijd dat er overgeschakeld is kunnen ze alweer bijna terug schakelen :lol: Zelfde verhaal voor kosmonauten dan is het continu reg I.

Maar het is te maken dat automatisch wordt overgeschakeld .. net zoiets als vroeger het TEPR bij AO-27 etc.

Plaats reactie