Satellietbedrijf wil niet verhuizen voor sneller 5G en stapt naar rechter

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Satellietbedrijf wil niet verhuizen voor sneller 5G en stapt naar rechter

#16 Bericht door PA1AIS »

PA7PTL schreef: 14 mei 2021, 15:40 Ja dat idee had ik ook,
radar is gebaseerd op reflectie, RTL-SDR stream opnemen,
mogelijk een radar revolutie vertragen als 'tronics niet snel genoeg,
'echo' toevoegen, en ze zien ze vliegen.
Maar wij zijn toch de goeden, mag niet,

Het 11e gebod luidt:
Gij zult niet storen, (noch gestoord worden).
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Satellietbedrijf wil niet verhuizen voor sneller 5G en stapt naar rechter

#17 Bericht door PA3CQN »

elsinga schreef: 30 mar 2021, 06:45 Ik begreep dat Inmarsat zelf al schreef dat ze best de band kunnen delen en dat verhuizen niet nodig is als 5G wordt ingevoerd. Ik kan me voorstellen dat hun exacte QRG wel vrij moet blijven rond Burum, maar die schotel is zo richtingsgevoelig en naar boven gericht dus ik denk dat storing wederzijds wel mee zal vallen.
En technisch begrijp ik het ook niet want volgens Inmarsat draaien hun satellieten hoofdzakelijk in de L-band en de nieuwe satellieten waar ze trots op zijn in de L- en Ka-band. Dus waarom zou het storen eigenlijk? Dat zit toch mijlen ver van de S-band?

Er zal vast een geheime defensie-achtige reden achter zitten. Of iets politieks. In ieder geval geen technische reden.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Satellietbedrijf wil niet verhuizen voor sneller 5G en stapt naar rechter

#18 Bericht door PE4WJ »

Er zal vast een geheime defensie-achtige reden achter zitten. Of iets politieks. In ieder geval geen technische reden.
Niet meteen in complotten denken :)
Inmarsat gebruikt het spectrum rond de 3.5 GHz (en dat is overigens C-band) voor de verbindingen tussen de satellieten en de grondstations zoals het station bij Burum.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA7PTL
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2014, 12:05
Roepletters: PA7PTL

Re: Satellietbedrijf wil niet verhuizen voor sneller 5G en stapt naar rechter

#19 Bericht door PA7PTL »

Bedankt voor de links, zit het te lezen,
Radar wordt steeds geavanceerder, ook geen draaiende schotels meer
maar platte phased array antennes
https://www.rt.com/op-ed/523738-russian ... ces-radar/
Die phased array antennes zie je steeds meer, met Elon Musk 'Starlink'
maar ook met kleine portable satellite schotels..

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Satellietbedrijf wil niet verhuizen voor sneller 5G en stapt naar rechter

#20 Bericht door PA3CQN »

PE4WJ schreef: 16 mei 2021, 07:54
Er zal vast een geheime defensie-achtige reden achter zitten. Of iets politieks. In ieder geval geen technische reden.
Niet meteen in complotten denken :)
Inmarsat gebruikt het spectrum rond de 3.5 GHz (en dat is overigens C-band) voor de verbindingen tussen de satellieten en de grondstations zoals het station bij Burum.

73,

Wouter Jan PE4WJ
Hmm, volgens de IEEE standaard ( en Inmarsat ) is het toch echt de S-band. Gebruikt voor data, niet voor nood-verkeer.
Ik vind veel van de berichtgeving ook onduidelijk: voor L en Ka hoeven ze niet te verhuizen, dus het zou alleen om de S-band gaan.
Volgens alle info die ik kan vinden hebben ze daar 1 satelliet voor draaien die het EU vlieggebied van internet moet voorzien.
De EU heeft daarbij aangegeven dat ze de S-band mogen gebruiken met een garantie van 18 jaar en aan lidstaten de verplichting
dit besluit te volgen. Onenigheid met andere aanbieders heeft al tot ellende geleid over vergunningen.
Het intrekken van een vergunning voor die frequentie/Burum heeft dan ook verstrekkende gevolgen en zal vast nog tot een hoop juridisch gedoe leiden.

En dat voor een gebied waar de bevolking zo dun is dat 5G op zich al twijfelachtig is op die frequentie gezien de afstanden. Een vriend van me woont in dat gebied (10 km oostelijk van Burum) . Daar heeft ie internet via KPN-mobiel op 4G ( keus uit 2 masten op 5 km ) en haalt 50 Gbit als ie buiten staat ( notabene: een zichtverbinding .. zo leeg is het daar). Als het niet mist, regent of onweert natuurlijk. Hoe ze daar op 3,5 GHz een dekkend (binnenshuis) bereik willen leveren is me een raadsel.

(NB: Met complot-denken heeft het trouwens niet zoveel te maken, meer met hands-on ervaring met politieke agenda's en kennissen in de ambtenaren sfeer.
Ik kan bv aan de hoogte van het gras zien waar in de toekomst gebouwd gaat worden, ver voordat er in de gemeenteraad over gesproken is, en aan de manier van asfalteren waar ze in de toekomst een woonwijk plannen.
Dat begon al toen ik nog een puber was: dan vroeg je je af waarom het fietspad 6 meter breed en 30 cm dik betonasfalt moest worden terwijl iedereen ontkende dat er een militair oefenterrein gepland was. :D
En ik werk ook niet voor Inmarsat maar erger me altijd zo aan dat langs elkaar heen werken van instanties )
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Satellietbedrijf wil niet verhuizen voor sneller 5G en stapt naar rechter

#21 Bericht door PE4WJ »

Hmm, volgens de IEEE standaard ( en Inmarsat ) is het toch echt de S-band. Gebruikt voor data, niet voor nood-verkeer.
Satellietjongens nemen het niet zo nauw met die IEEE definities. 3.5 GHz wordt in de satellietwereld met C-band aangeduid.
Inmarsat gebruikt ook S-band (en dan spectrum rond de 2 GHz), voor verbindingen met gebruikers, maar dat wordt hier niet bedoeld. Het gaat in het geval van Burum om de zogenaamde "feeder links" en telemetrie / commando verbindingen op 3.5 GHz. Op een aantal van de Inmarsat satellieten gaat het L-band verkeer van en naar gebruikers via de satelliet over C-band naar het grondstation - en vice-versa.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Satellietbedrijf wil niet verhuizen voor sneller 5G en stapt naar rechter

#22 Bericht door PA3CQN »

PE4WJ schreef: 16 mei 2021, 14:41
Hmm, volgens de IEEE standaard ( en Inmarsat ) is het toch echt de S-band. Gebruikt voor data, niet voor nood-verkeer.
Satellietjongens nemen het niet zo nauw met die IEEE definities. 3.5 GHz wordt in de satellietwereld met C-band aangeduid.
Inmarsat gebruikt ook S-band (en dan spectrum rond de 2 GHz), voor verbindingen met gebruikers, maar dat wordt hier niet bedoeld. Het gaat in het geval van Burum om de zogenaamde "feeder links" en telemetrie / commando verbindingen op 3.5 GHz. Op een aantal van de Inmarsat satellieten gaat het L-band verkeer van en naar gebruikers via de satelliet over C-band naar het grondstation - en vice-versa.

73,

Wouter Jan PE4WJ
Misschien een persoonlijke ergernis: maar wat heb je er aan als je afspreekt IE3 internationaal te erkennen en dan per land/ITU-regio/toepassing
gewoon weer je eigen definities maakt? En als ik zeg dat 3,5 GHz in de S-band ligt, is dat dan fout?
Het is waarschijnlijk hetzelfde innerlijk gebrek waardoor ik ook niet na kan laten mensen die zeggen 'geënt' te zijn te vragen welk nieuw lichaamsdeel ze hebben gekregen.

Hoe dan ook : het probleem speelt natuurlijk wereldwijd, en ik ben dan ook benieuwd waar ze denken dat Inmarsat naar toe moet.
Want overal is het +- 3,5 GHz stuk geclaimd voor mobiel land-gebonden gebruik.
Het lijkt er op dat alles moet wijken voor 5G gebruik.

gr

Henk
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie