SSTV ISS

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

SSTV ISS

#1 Bericht door pe1nil-cor »

Foto's
sstv van omloop 10.16 utc

73
pe1nil
Bijlagen
foto iss 25-12 2020.jpg
foto 1 iss 25-12-2020.jpg

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#2 Bericht door PC1L »

.. wie zenden die plaatjes eigenlijk uit ? :mrgreen:

Cor, vanmorgen hebbben we je beluisterd via NA1SS, je kwam er goed over. Wat was het probleem voorheen ? Of is het vanzelf beter gaan werken ? Zelf had ik vanmorgen voorlopig het laatste zeer korte 'qso' via SS gemaakt ( na dat met G1SCT ) https://www.qsl.net/p/pa3gje//zendamateur/iss27.wav .. om een of andere reden ontzettend veel downlinkruis zoals te beluisteren .. vraag mij af wat dat was .. ( overkomsten worden me te vroeg :lol: we wachten op betere tijden, dus later op de dag :lol: )

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PC1L schreef:.. wie zenden die plaatjes eigenlijk uit ? :mrgreen:
Volgens mij worden deze vanuit ISS uitgezonden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#4 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PC1L schreef:.. wie zenden die plaatjes eigenlijk uit ? :mrgreen:
Volgens mij worden deze vanuit ISS uitgezonden.
Tjeerd .. volgens mij ook hoor :lol: ..

.. maar wie zend dat uit ?

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SSTV ISS

#5 Bericht door pe1nil-cor »

Dag heren.
Heb gisteren de ctcss van de ft 736 goed af geregeld vanmorgen gingen de qso's prima
de sstv plaatjes worden van uit de Russische module uitgezonden daarom kan het fm relais ook gewoon
gebruikt worden.

Wat de ruis betreft dat heb ik ook ondervonden heb ik ook bij andere sat's gemerkt kan ook atmosferische
invloeden zijn.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#6 Bericht door PC1L »

Hallo Cor ! Net gelezen, even gepast reageren, met je welnemen hi :lol: :idea:
pe1nil-cor schreef:Heb gisteren de ctcss van de ft 736 goed af geregeld vanmorgen gingen de qso's prima
Wat heb je met de CTCSS gedaan ? Modulatie diepte, frequentie of beide adjusted ? En felicitaties dat het nu werkt :) !
pe1nil-cor schreef:de sstv plaatjes worden van uit de Russische module uitgezonden daarom kan het fm relais ook gewoon gebruikt worden.
Ja, die werken beide tegelijkertijd. Daarom, zie hieronder :idea:
pe1nil-cor schreef:Wat de ruis betreft dat heb ik ook ondervonden heb ik ook bij andere sat's gemerkt kan ook atmosferische invloeden zijn.
Ik had het idee, net als een tijdje terug met die hoge squelchdrempel van NA1SS, dat het hier toch een beinvloeding betreffen kon ( de hogere ruis amplitude ). Misschien dat jij dat ook als een mogelijkjheid kunt zien hi.

Voor de rest : de antenne die ik opgebouwd had uit enkele 205 Hy-Gain heb ik verder getest, ook de fase en aanpasleidingen optimaliseerd https://www.qsl.net/p/pa3gje//zendamateur/205a.jpg en https://www.qsl.net/p/pa3gje//zendamateur/205b.jpg het werkt zoals ik het berekend had, erg goed. Heb er aan de lopende band verbindingen mee gemaakt via NA1SS met low power :).

73 PC1L.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SSTV ISS

#7 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.
Wat de ctcss heb ik de modulatie diepte afgeregeld van morgen nog leuke verbindingen gemaakt
via ISS.

Ja hoge ruis amplitude da zou ook kunnen hoewel ik gemerkt heb dat de sterkte van de ruis
fluctueert .

73 Cor
Een fijne jaarwisseling.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#8 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Wat de ctcss heb ik de modulatie diepte afgeregeld van morgen nog leuke verbindingen gemaakt
via ISS.
Goed gedaan Cor. Optimalisatie geeft nu het verschil tussen net wel en net niet met die squelch instellingen daarboven. Zeker weten.
pe1nil-cor schreef:Ja hoge ruis amplitude da zou ook kunnen hoewel ik gemerkt heb dat de sterkte van de ruis fluctueert.
Doelde op de onderlinge invloeden van de twee systemen sstv en fm repeater on board ISS. Realiseer mij terdege dat er eigenlijk een heleboel systemen zijn. Maar hier bij deze twee liggen de frequenties zeer dicht bijelkaar. Sinds sstv qrv merkte ik dat verschil op. Specifiek downlink. Dus niet de grondstation trx betreffende.

Als ik dat nog vragen mag .. welke stations heb jij vanmorgen nog gewerkt ? Mij was het te vroeg en heb niet geluisterd jammer genoeg.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SSTV ISS

#9 Bericht door pe1nil-cor »

Leo.
We zullen het merken als ze stopen met sstv vanmorgen een qso met EA3CAZ de signalen worden wel zwak als is van mij weg gaat toch heb ik een niet zoon geweldig qso met SV????
het heeft mijn call wel goed verstaan.

73 Cor.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#10 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:vanmorgen een qso met EA3CAZ
Ja, bekend, had hem via ISS SO-50 en AO91/2
pe1nil-cor schreef:de signalen worden wel zwak als is van mij weg gaat toch heb ik een niet zoon geweldig qso met SV????
Er is een SV die vaker via ISS werkte, heb hem even proberen te vinden maar in de haast niet gelukt :mrgreen:. Nog even over die downlink ruis .. om misverstanden te voorkomen .. bedoel de ruis die op de downlink zelf wordt ( werd ! ) meegezonden, ongeacht de ontvangst, signaalsterkte.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SSTV ISS

#11 Bericht door pe1nil-cor »

Leo.
Ik zal wat de ruis betreft in de gaten houden we kunnen ook vragen om een kale draaggolf
van uit iss te zenden hi.

Het SV station is vermoedelijk SV2CHP ik na een qso vermeld ik dit meestal in het AAR29 online
log boek daar stond hij in maakt veel qso's met Russische stations logisch ten aan zien van de positie van iss.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#12 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Ik zal wat de ruis betreft in de gaten houden we kunnen ook vragen om een kale draaggolf
van uit iss te zenden hi.
Inderdaad .. :lol: .. nuja, in afwachting zulks heb ik maar een seconde na mijn callsign te noemen niets gezegd / gesproken, dat ging ook goed hoor :) .. maar het was ook zo tijdens de qso wel te horen.
pe1nil-cor schreef:Het SV station is vermoedelijk SV2CHP ik na een qso vermeld ik dit meestal in het AAR29 online
log boek daar stond hij in maakt veel qso's met Russische stations logisch ten aan zien van de positie van iss.
Ja, ik had hem zo snel niet gevonden in de bestanden.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#13 Bericht door PC1L »

ISS FM mode J repeater NA1SS betreffende ..

Cor PE1NIL,

.. toevallig vanavond deze video gezien, hier ben jij te horen hi .. (na 1:50) https://www.youtube.com/watch?v=Jwz_FH3zfIY

Ter vergelijking, zo kwam je hier binnen in de zelfde periode (17 dec 2020) .. https://www.qsl.net/p/pa3gje//zendamateur/iss28.wav (downlinkfile, ik werkte toen experimenteel met de al besproken kruisyagi (ca 15 - 20 watt antenne input) met excuus voor de ongebruikelijke vraag (op dat moment) .. we waren razend nieuwsgierig i.v.m. de oplossing(en) v.h. probleem ..

73 leo PC1L.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: SSTV ISS

#14 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

Nee ik had dit nog niet gezien op youtube was wel luid en duidelijk heb naderhand nog een paar
qso's via ISS gemaakt ging prima en de set dicht gemaakt.

Ben nu aan het kijken voor QO-100 voor een eindtrapje van ongeveer 8 /10 watt de rx heb ik al
voor elkaar de transvertor zal wel een van dx patrol worden.
73 Cor.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SSTV ISS

#15 Bericht door PC1L »

Cor,

.. ja ach dat zal zeker lukken .. makkelijker als een pionier I bouwen hi ( zal je ongetwijfeld ook vroeger gedaan hebben ) no problem .. moet er ook eens iets aan gaan doen, stand der techniek en zo :lol: maar erg leuk om te doen. Het hoeft niet altijd complex te zijn.

.. last but not least : vanaf 0:10 te zien https://www.youtube.com/watch?v=fSLD_caT9Ik ARISS antenna's .. dit is toch nog steeds de actuele situatie ?

Plaats reactie