Kalibratieprobleem ERC-M ----> G-5500

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mike PD8W
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2020, 20:05
Roepletters: PD8W
Locatie: Texel

Kalibratieprobleem ERC-M ----> G-5500

#1 Bericht door Mike PD8W »

Hallo,

Ik heb een vreemd probleem met mijn nieuwe ERC-M die is aangesloten op mijn 5500.

Ik probeer het al dagen, maar ik kom er helaas niet uit.
Na meerdere keren kalibreren is het niet mogelijk mijn rotor te synchroniseren met de software. De EL-rotor werkt prima, maar de AZ-rotor niet. (op de controller van de 5500 overigens prima) De software blijft maar denken dat het 0-punt ergens op 77 graden ligt. Met andere woorden: het gedeelte op de rotorcontroller tussen 0 en 77 graden is niet zichtbaar voor de software. (in HRD verdwijnt de aangegeven richting onder 77 graden)

Als de rotorcontroller handmatig is ingesteld tussen 0 en 77 graden, blijft de software 0 graden weergeven. Totdat de naald boven de 77 graden komt, springt de software ineens ook naar 77 graden.

Wat mij ook opvalt is dat de ADC-data van de AZ-rotor na calibratie 0 blijft aangeven, terwijl dit wel aangepast wordt na kalibratie vande EL-rotor. (zie foto)
Service-Tool ERC-M V3.3.png
Wie kan mij helpen met dit probleem? (ps: Ik gebruik al een externe voeding)

Bij voorbaat dank, Mike (PD8W)

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Kalibratieprobleem ERC-M ----> G-5500

#2 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Mike.

Vraagje heb je de ERC-M compleet gekocht of een bouw kit is dit een print voor elevatie en azimut.
Ik lees zeer goede berichten van deze firma die je met raad en daad bij staan.

73 PE1NIL.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Kalibratieprobleem ERC-M ----> G-5500

#3 Bericht door PC1L »

.. heeft dat niet ook te maken met het feit dat de azimuth versie 360 of 360 + 90 graden ingesteld is ? Had hier een azimuth G5500 die ook ca 77 graden verder kon maar geen 90 graden ( 450 graden ) .. Kan echter geen hulp bieden daar ik dit prgr niet ken, helaas. Dan gelieve deze opmerking als niet gelezen te beschouwen.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Kalibratieprobleem ERC-M ----> G-5500

#4 Bericht door pe1nil-cor »

Leo

Wat voor interfase gebruik jij voor elevatie en azimut.

73 PE1NIL.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Kalibratieprobleem ERC-M ----> G-5500

#5 Bericht door PC1L »

.. home made voor schema zie site http://www.qsl.net/pa3gje Satellites - Rotor modifications - Vertex Fodtrack werkt perfecto USB ! Ook in combinatie met hamlib, gpredict etc. En natuurlijk met fodtrack zelf hi ..

Mike PD8W
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2020, 20:05
Roepletters: PD8W
Locatie: Texel

Re: Kalibratieprobleem ERC-M ----> G-5500

#6 Bericht door Mike PD8W »

Het bleek toch een fout te zijn in de rotorklok(uitgangsspanning dataconnector). De klok is nu even op vakantie naar de UK, hopelijk zal hij daar goed herstellen...

Plaats reactie