QO-100 ontvangen - easy way

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

QO-100 ontvangen - easy way

#1 Bericht door Thijzer »

Nieuwsgierig geworden door de repeater in het ISS ben ik eens gaan kijken of ik eenvoudig de QO-100 kon ontvangen met "gewone" equipment, dus zonder SDR ontvangertje. Ik had nog een klein 35cm schoteltje liggen en die paste mooi op mijn statief dus die móest gebruikt kunnen worden.

Een beetje zoeken op internet en dan kwam ik dit tegen: Passion Radio Een LNB met bias-tee die je voor € 80 thuisbezorgd krijgt:
Afbeelding

Deze LNB zet het 10 GHz signaal om naar 432 MHz en dat is op een normale ontvanger prima te doen. De LNB heeft ook een 0,5 ppm oscillator voor betere stabiliteit. Met SSB niet zo spannend wellicht. Met een bias-tee die erbij wordt geleverd (alleen voorgemonteerde print, ik heb 'm zelf ingebouwd) kun je de LNB voeden:

Afbeelding

Nou, dat allemaal samen op een statiefje:

Afbeelding

En het werkt! Gisteravond waren er diverse (vooral Duitse) stations te horen. Ik was verbaasd hoe gemakkelijk het uitrichten ging met die kleine schotel en de signalen zijn zeer goed. En dan te bedenken dat de satelliet zich op 35.786km hoogte bevindt boven Centraal-Afrika...
De kabel van LNB naar bias-tee heb ik vervangen door een BNC-kabel met een koppelstuk in de voet van de schotel, daar zat namelijk een opening die schreeuwde om een connector in te bouwen. Dat haalt ook de spanning van de constructie af door een kabel aan de LNB.
Nee, is niet dezelfde impedantie (50 ipv 75 Ohm) maar de LNB geeft zo'n hard signaal af dat je 'm sowieso moet dempen dus die paar dB kun je wel missen. Op de bias-tee zit ook een attenuation-potmeter waarmee je het signaal kunt knijpen. Geen overbodige luxe.

Lees het verhaaltje maar op http://pi4zlb.vrza.nl met iets meer info.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: QO-100 ontvangen - easy way

#2 Bericht door PH2LB »

Heb zelf ook maar een klein schoteltje (misschien net iets grotere) en heb de LNB omgebouwd zodat ik via de tweede aansluiting zelf een frequentie kan inschieten zodat hij ook in de 70cm band uit komt. Heel leuk om te doen (wel ff voorzichtig in de LNB aan het werk) en verbazing wekend hoe eenvoudig het kan.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: QO-100 ontvangen - easy way

#3 Bericht door Thijzer »

Ja dat kan ook, de LNB extern aansturen met een DDS of iets dergelijks. Maar dat vond ik voor het proof-of-concept iets te voortvarend. Maar je ziet dus dat een klein schoteltje al prima functioneert.

Plaats reactie