ISS FM transponder gebruiken

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#106 Bericht door Thijzer »

Danny, maak van je schermpje een foto als je APRS beacon wordt gedigipeat door het ISS en je jezelf terug ontvangt, altijd leuk om te bewaren én om andere OM's te inspireren!

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#107 Bericht door PD2WR Danny »

Ik zag in de handleiding dat dat inderdaad kan. Ik zal eens even kijken of ik dat onder een functie knop kan plakken of zo.

Alleen even uitzoeken hoe ik straks, als die weer aan staat, het beste de cross-band repeater kan werken aangezien de D74 geen cross-band mogelijkheden heeft.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1395
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#108 Bericht door PC1L »

Thijzer schreef:Danny, maak van je schermpje een foto als je APRS beacon wordt gedigipeat door het ISS en je jezelf terug ontvangt, altijd leuk om te bewaren én om andere OM's te inspireren!
Als dat lukt met Danny zend ik hem de copied digipeated packets ( met sterretje ) van het ISS morgen, zend hem dan meteen een msg ( uiteraard via radio NA1SS ).

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#109 Bericht door PD2WR Danny »

Ik ben benieuwd! Ik heb morgenochtend 2 kansen. Eentje om 09:15 uur en eentje om 10:52 uur. Hoe ik (makkelijk) berichten terug kan sturen moet ik nog even uitzoeken. Eerst maar eens proberen om door het ISS gedigipeated te worden. :)
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#110 Bericht door PD2WR Danny »

Ik had m'n wekker voor de zekerheid aangezet en dat was nodig. :mrgreen:

Ik ben 2 keer gehoord door het ISS! En ook nog een bericht vanuit Oosterijk.:D

PD2WR-7>U2PTV2,NA1SS*,qAR,ON7EQ-10:`{5:l![[/>via ISS - Hello all! :-) 73, Danny^
PD2WR-7>U2PTV2,NA1SS*,qAU,DH3KW-2:`{5:l![[/>via ISS - Hello all! :-) 73, Danny^

Omdat het lastig was om met de yagi, de porto en de handmicrofoon (screenshots kon ik alleen met de PF-knoppen van de handmicrofoon maken) tegelijk in de tuin te staan, de screenshots achteraf gemaakt.

Working conditions: Kenwood TH-D74 / 5W / homemade 5 elements DK7ZB yagi / lamme arm.
Bijlagen
25102020_081651.bmp
25102020_081651.bmp (126.62 KiB) 4011 keer bekeken
25102020_081542.bmp
25102020_081542.bmp (126.62 KiB) 4011 keer bekeken
25102020_081451.bmp
25102020_081451.bmp (126.62 KiB) 4011 keer bekeken
25102020_081444.bmp
25102020_081444.bmp (126.62 KiB) 4011 keer bekeken
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1395
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#111 Bericht door PC1L »

PD2WR Danny schreef:Ik ben benieuwd! Ik heb morgenochtend 2 kansen. Eentje om 09:15 uur en eentje om 10:52 uur. Hoe ik (makkelijk) berichten terug kan sturen moet ik nog even uitzoeken. Eerst maar eens proberen om door het ISS gedigipeated te worden. :)
Felicitaties :-)
20201025081203 : SA0BSV]CQ,NA1SS*,qAO,SQ5MJA-15::BLNQSL1/2:ON4BN,PE1NTN,PD2WR-7,EA1JN-6,NA1SS,OE5RPP,DO2ZZ,OE5RPP-1,
20201025081000 : PD2WR-7]U2PTV2,NA1SS*,qAU,DH3KW-2:`{5:l![[/]via ISS - Hello all! :-) 73, Danny^
20201025080852 : PD2WR-7]U2PTV2,NA1SS*,qAR,ON7EQ-10:`{5:l![[/]via ISS - Hello all! :-) 73, Danny^

Berichten makkelijk beantwoorden via radio : ik gebruik daarvoor een gemodificeerde UIVIEW32 bij interesse vind je in een al erg oude site ( pc1l via pa3gje - ex callsign ) een copy en plak file voor de ini file, UIVIEW32 is dan hypermodern hi :lol: Je kunt alles instellen wat je maar wil. Je moet wel een geregistreerd user zijn van het prgr.

Ik zal je bij de komende overkomst een berichtje via de NA1SS radio sturen. Bij de juiste instelling geef je dan ack naar PC1L via ISS NA1SS ..... ben benieuwd !

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#112 Bericht door PD2WR Danny »

Ik zal vandaag eens even kijken naar UIVIEW32. Ik zag net in de manual dat ik standaard berichten terug kan sturen met de porto. Ik zal er vanmiddag een paar inzetten. Nu zit ik alweer op hete kolen voor de komende overgang. :wink:
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#113 Bericht door PD2WR Danny »

De tweede ronde was iets minder geslaagd. Wel G7UZN, F4FEB, EA1EOL-6, F5VLQ-9, ON4BN, SP7DAD-6 & PD0WAG (rechtstreeks) gehoord. Herman kwam hier snoeihard binnen in de tuin.

Het gaat beter als de meeste mensen nog slapen. ;)
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1395
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#114 Bericht door PC1L »

PD2WR Danny schreef:Ik zal vandaag eens even kijken naar UIVIEW32. Ik zag net in de manual dat ik standaard berichten terug kan sturen met de porto. Ik zal er vanmiddag een paar inzetten. Nu zit ik alweer op hete kolen voor de komende overgang. :wink:
Dan kun je gewoon verder zonder UIVIEW32, met wat je nu hebt. Verder heb ik met opzet nog even gewacht met msg te sturen, zal zeker een van de volgende keren gebeuren, mocht je het missen dan vind je het terug in deze link http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 ( pc1l-2 callsign replace met die van jou pd2wr-7 ) die ik hier in het forum plaatste ! Uiteraard geldt dit voor alle stations die jou msg zenden. Je kunt dan altijd alsnog reageren via ISS. Succes termee :)
PD2WR Danny schreef:Het gaat beter als de meeste mensen nog slapen. ;)
..... soms wel ja :lol:

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#115 Bericht door PD2WR Danny »

Het is allemaal nog nieuw voor mij. Ik wil binnenkort eens proberen om met een turnstile achtige antenne een fixed station te maken om dan het APRS verkeer te monitoren als ik niet thuis ben. Maar eerst is een arrow-style achtige yagi aan de beurt, want de yagi die ik nu gebruik is een beetje te zwaar. Na 9 minuten in de lucht zwaaien met dat gevaarte begint m'n arm toch wel een beetje lam te worden. :mrgreen: En als de cross-band repeater weer in de lucht is wil die uiteraard ook proberen.
PC1L schreef: mocht je het missen dan vind je het terug in deze link http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 ( pc1l-2 callsign replace met die van jou pd2wr-7 ) die ik hier in het forum plaatste ! Uiteraard geldt dit voor alle stations die jou msg zenden. Je kunt dan altijd alsnog reageren via ISS. Succes termee :
Als ik daar kijk zie ik alleen oude test berichtjes van mezelf van een tijd geleden. Niet die van die beste man uit Oosterrijk. Hoe kan dat dan?
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1395
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#116 Bericht door PC1L »

PD2WR Danny schreef:Het is allemaal nog nieuw voor mij. Ik wil binnenkort eens proberen om met een turnstile achtige antenne een fixed station te maken om dan het APRS verkeer te monitoren als ik niet thuis ben. Maar eerst is een arrow-style achtige yagi aan de beurt, want de yagi die ik nu gebruik is een beetje te zwaar. Na 9 minuten in de lucht zwaaien met dat gevaarte begint m'n arm toch wel een beetje lam te worden. :mrgreen: En als de cross-band repeater weer in de lucht is wil die uiteraard ook proberen.
PC1L schreef: mocht je het missen dan vind je het terug in deze link http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 ( pc1l-2 callsign replace met die van jou pd2wr-7 ) die ik hier in het forum plaatste ! Uiteraard geldt dit voor alle stations die jou msg zenden. Je kunt dan altijd alsnog reageren via ISS. Succes termee :
Als ik daar kijk zie ik alleen oude test berichtjes van mezelf van een tijd geleden. Niet die van die beste man uit Oosterrijk. Hoe kan dat dan?
En nu dan ? Kijk nog eens ! http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=Pd2wr-7 :lol:

Ga ervandoor nu ( erg druk ) .. have a nice day !

73 PC1L

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#117 Bericht door Thijzer »

Mooi man! Ja, nu heb je dus het virus te pakken. Is een goed virus hoor, hoef je je geen zorgen om te maken, maar het houdt nooit op. En ben niet bang, de (X)YL kun je er niet mee besmetten, schijnt voornamelijk Y-chromosomaal te zijn.

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#118 Bericht door PD2WR Danny »

PC1L schreef:En nu dan ? Kijk nog eens ! http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=Pd2wr-7 :lol:
Ze kwamen via de APRS.fi app op m'n mobile telefoon binnen. Ik heb gereageerd met de D74 via PD2WR-10. Ben benieuwd of het aan is gekomen. :)
Thijzer schreef:Mooi man! Ja, nu heb je dus het virus te pakken. Is een goed virus hoor, hoef je je geen zorgen om te maken, maar het houdt nooit op. En ben niet bang, de (X)YL kun je er niet mee besmetten, schijnt voornamelijk Y-chromosomaal te zijn.
LOL, vrouwlief is er inderdaad niet vatbaar voor. :mrgreen:
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1395
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#119 Bericht door PC1L »

PD2WR Danny schreef:Als ik daar kijk zie ik alleen oude test berichtjes van mezelf van een tijd geleden. Niet die van die beste man uit Oosterrijk. Hoe kan dat dan?
.. die met ssid -1 .. die hij kennelijk gebruikt voor msg algemeen, niet op callsign verzonden .. http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=oe5rpp-1 zie BLN msg ! De PC1L-2 msg zijn per radio via NA1SS ( ISS ) verzonden en geadresseerd aan PD2WR-7 .. ze zijn digipeated ( ISS ), verzonden terug naar de aarde en daar door grondstation meest SSID -10 op internet gezet ..
PD2WR Danny schreef:Ze kwamen via de APRS.fi app op m'n mobile telefoon binnen. Ik heb gereageerd met de D74 via PD2WR-10. Ben benieuwd of het aan is gekomen. :)
.. aangekomen. Nu nog een keertje via radio, direct to ISS hi :-) .. we zien het wel een keertje verschijnen :)
Thijzer schreef:de (X)YL kun je er niet mee besmetten, schijnt voornamelijk Y-chromosomaal te zijn.
.. als ik teveel APRS zijn ze er massaal vandoor .. :lol: .. het zijn YL zonder X ..

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#120 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Is het voldoende om in digi path "NA1SS" in te voeren? Ik heb FTM-400 en wil dit ook eens proberen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie