Ontvangst weersat. meteor

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
adrie
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 sep 2011, 10:14

Ontvangst weersat. meteor

#1 Bericht door adrie »

Hoi,
In ben volop bezig met de ontvangst van weersatellieten rond 137 mhz. De bekende noaa satellieten ontvang ik super goed met mijn zelfgebouwde turnstile antenne. Maar bij de digitale meteor is het vreemd. Als die vanuit het noorden komt dan ontvang ik hem pas van dat ie pal boven mij vliegt en daarna steeds beter naarmate hij zuidwaarts vliegt. Elke keer opnieuw.
Bij de noaa's is dat dus niet, daar is de ontvangt zuid en noord top. Ik heb geen enkele boom of huis in de weg staan aan de nood en zuidkant. Wat kan het zijn dat de ontvangst richting noord bij de meteor tegenhoudt? Groet Adrie

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Ontvangst weersat. meteor

#2 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Adrie.
Heb je al eens een andere antenne geprobeerd ik weet niet of deze weersatellieten om zijn as draaien het lijk
er op of de antenne voor jou op dat moment aan de achterkant van de satelliet zit.

Zelf maak ik gebruik van diverse radio amateur satellieten die ook wel tuimelen de ene wat sneller dan de
andere ik gebruik dan ook antennes die ik kan omschakelen rhcp of lhcp.

Vraag hoe heb je de tunrstile antenne aangesloten.

73 PE1NIL

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Ontvangst weersat. meteor

#3 Bericht door 19DT2120 »

Je kan ook een eenvoudige V-Dipool gebruiken voor het ontvangst van je signaal :
https://www.rtl-sdr.com/simple-noaamete ... -v-dipole/
Soms weet ik het ook niet meer.........

adrie
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 sep 2011, 10:14

Re: Ontvangst weersat. meteor

#4 Bericht door adrie »

pe1nil-cor schreef:Dag Adrie.
Heb je al eens een andere antenne geprobeerd ik weet niet of deze weersatellieten om zijn as draaien het lijk
er op of de antenne voor jou op dat moment aan de achterkant van de satelliet zit.

Zelf maak ik gebruik van diverse radio amateur satellieten die ook wel tuimelen de ene wat sneller dan de
andere ik gebruik dan ook antennes die ik kan omschakelen rhcp of lhcp.

Vraag hoe heb je de tunrstile antenne aangesloten.

73 PE1NIL

Hoi,
Ja die weersats draaien ook om hun as. Ik heb volgens het boekje een stuk 75 ohm kabel toegepast ivm de phaseverschuiving.
Volgens mij is hij zo rhcp en dat moet ook. Bij de noaa's werkt het ook prima toch. Ik ga het nog eens met de v-dipole proberen. Dat is de meeste simpele antenne. Kijken of het dan ook optreedt. Dank!

Plaats reactie