Starten met Satelietten?

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Starten met Satelietten?

#1 Bericht door PA7RA »

Goede morgen,

ik wil nadat ik 25 jaar HF gedaan heb weer terug naar het satellieten werk.

25 jaar geleden had ik een kruis yagi voor 2 en een voor 70 cm met een elevatie rotor en noem het maar op dit was voor AO-13 daar heb ik veel lol aan beleeft.
Maar ik wil toch weer gaan beginnen maar weet niet goed waar dus graag wat hulp ik wil niet direct honderden zo 1000 euro gaan uitgeven voor set en ant dus vandaar de vraag hier in het forum.
Ik heb nog een FT-991 staan daar zit 2/70 CM van ant heb ik niks meer alleen een vertical voor 2/70cm
Ik ben heel internet al aan het af struinen maar daar krijg ik zoveel te zien dat dat het dan ook weer niet is.
Ik hoop dat er iemand is die me een beetje op weg kan helpen.
Overigens QO-100 werk ik ook mee en dat is ook leuk maar het is toch leuker om de sat's te volgen vind ik

alvast bedankt voor de reacties

groet
Rien, PA7RA

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Starten met Satelietten?

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

Eleveren gaat beter maar is geen pre. Er zijn genoeg ontwerpen van antennes die het zonder ook doen. Eggbeater bijvoorbeeld. Cat interface voor Doppler is wel handig uiteraard. Orbitron met wispdde aan hrd werkte bij mij altijd erg goed. Voor az-el automatisch had ik een print van ea4tx. Maar goed, dat ook luiheid. Succes rien, en een fijn weekend.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Starten met Satelietten?

#3 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Rien.

Blij dat er ook nog mensen zijn die interesse hebben voor amateur satellieten ja oscar 13 heb ik ook meermalen over gewerkt.
Jammer dat we dit soort sat's niet meer hebben behoudens AO-07 F0-29 en RS-44 waar je nog leuke
verre verbindingen mee kan maken.
Je zal ook wel gezien hebben dat er heel veel kleine sat's rond draaien met allerlei modus ik zelf ben daar niet zo'n fan van.

Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen dat je een redelijk antenne systeem moet hebben maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijk heden zoals een arrow antenne die zou je op een goedkope rotor's kunnen
maken.
Een X quad's zijn niet groot en een goede gain.
Een turnstile of eggbeater antenne heb ik ook gemaakt voor 2 en 70 dat gaat redelijk.
Je kan ook zelf iets bouwen naar het idee van SV1BSX heb ik hier twee X yagi's gebouwd een 8 elem voor 2 en een 18 elem voor 70.
Misschien een idee ik heb vorig jaar met de JOTA ook een sat station gehad en heb ik voor de elevatie en
rotatie twee goedkope rotor's gebruikten een arrow antenne en AO-07 werken was geen probleem.

73 Cor
PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Starten met Satelietten?

#4 Bericht door PC1L »

Cor ( en / of eventueel andere ervaringsdeskundigen ), als ik dat hier zo nog even vragen mag, weet jij toevallig iets over de SO-50 uplink frequentie afwijkingen ? Bij de AO-85 indertijd had je ook zoiets : 435.180 werd 435.172 ..... Als je dat gekraak hoort op de downlink dan lijkt het serieus ..... naast de frequentie zitten, dit alles los te beschouwen van de doppler shift correcties uiteraard :lol: .....

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Starten met Satelietten?

#5 Bericht door PE1KXY »

Ik heb op dit ogenblik contact met deze OM is SK land. ziet er vooralsnog leuk uit. wil dit proberen..

https://vinnant.sk/store

heb (nog) geen aandelen maar leuke shop en het ziet er naar uit dat het verzenden ook niet onaangenaam is vooralsnog.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Starten met Satelietten?

#6 Bericht door pe1nil-cor »

Beste PE1KXY

Als je geen grote yagi's wil of kan plaatsen voor het satelliet werk dan is een turnstile of een eggbeater
een goed alternatief heb ze allebei gebouwd en gebruikt de eggbeater beviel mij het meest deze heb ik gemaakt naar het idee van K5OE deze heeft er een leuk artikel over geschreven is te vinden op internet.
Ik hoor het wel wat je er van vind.
73 PE1NIL

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Starten met Satelietten?

#7 Bericht door on4avt »

https://alcorai.net/documentos/manual%2 ... rances.pdf


Ook niet slecht.
Maar met turnstile en Eggbeater had ik wel versterkers nodig .

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Starten met Satelietten?

#8 Bericht door PC1L »

https://www.wimo.com/de/ta-1 .. nadat ik van een medewerker van het project, grondstation Leiden TU ( Delfi Satelliet ) heb deze antenne zelf eens getest, de moeite waard. Hoe je dan bv over de SO-50 komt is zodanig dat een aantal om's het niet wilden geloven. Zie de data. Maar je wil denk ik dualband voor je 991 .. en houd rekening met de antennetoestanden aan de satellietkant ( mis ) matches !

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Starten met Satelietten?

#9 Bericht door on4avt »

Waarom zijn die bovenste elementen zo schuin naar beneden?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Starten met Satelietten?

#10 Bericht door PC1L »

Dat is zo gedaan om de specifieke karakteristieken in combinatie met de resulterende impedantie van 50 ohm mogelijk te maken. Waarbij het turnstile design toch tot zijn recht komt. En wel met RHCP. Er wordt zo lineair, ellips en dus last but not least RHCP gewerkt. Dat is een zeer groot percentage van wat er van de meeste satellieten komt bij match ( 5 ) ..

WiMo liet weten dat de antenne ook uitstekend werkt in de 2 m VHF satellietband voor zenden. Dat is inderdaad waar.

Uiteraard zou het ook werken met een LHCP TA-1. Toch zijn er ook satellieten waarbij deze antenne minder goed werkt zoals bv AO-91 en 92. Dan wordt het iets minder.

Plaats reactie