Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#76 Bericht door ON4CJQ »

Hoi Robert,

Al vanaf dag 1 ben ik actief op de sat, met verschillende setups. Al snel werd duidelijk dat het gebruik van CMO-spul de ideale oplossing was om zo weinig mogelijk 'brol' in een kastje te hebben. Heb enkel de kale transverter, en zelf ingebouwd in een doosje van 3€, met enkel een 150W dc-dc booster van 12 naar 30v,that's all. Ik hou niet van een rommelige setup door allerhande printjes ed met elkaar te verbinden, en veel kabels vanuit de shack naar de dish.
Het is simplex,dat wel, maar werkt uit de kunst. Geen afstemming van RX en TX frekwenties, want meestal hoor je dat irriterend gedoe op de transponder van het tunen. Het enige wat je nog nodig hebt is een 10MHz ref, en je bent vertrokken. De lnb wordt vanuit de box gevoed en gelockt. Hier FT-817 met 1.5w out op 70cm in 6m RG58 naar de box aan de dish, 2 jumpers van 25cm naar de feed(DC5GY). Deze gebruik ik ook om FTA sat tv te rx'n omdat de golfpijp klein genoeg is. Output 2.5w in een 85cm TRIAX, max 6w gebruik ik. Dezelfde setup gebruik ik ook in een 35cm offset campeerset met een 5.25t helix(getrimt op max sig) die vóór de lnb staat, waardoor ik wel wat moet toegeven in RX. Foto's kan ik je wel mailen.
Uitrichten schotel doe je gewoon zonder hulpmiddelen: el op 25-26° zetten en draaien maar van Z naar O en dan hoor je zo het baken; daarna uitrichten op max rx-signaal van het baken.
Dit is even een impressie van een easy-setup. Zoals je zag kwam ik al in aanvaring ivm met het simplex-duplex gedoe, maar dit werkt FB en laat ik ze maar in hun wijsheid op het andere forum.

't Was al een tijdje geleden dat ik hier nog op het forum zat, daardoor een wat late visie.

73's,Jerry

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#77 Bericht door elsinga »

Ik had het liefste een mooie transverter setup gemaakt, maar heb geen 2/70 USB satelliet geschikte TRX. Het is hier of USB (IC7000) of meelopende VFO's (chinese dualband dual VFO set). En om nou alleen voor QO-100 een IC9700 te kopen... dan is bijna 2000 euro me net wat te gek. ;)

De half-duplex setup met mijn IC7000 schijnt heiligenschennis te zijn, dus hoop ik nu eind deze maand alle componenten voor een full-duplex SDR setup binnen te hebben en kan ik tijdens mijn vakantie begin augustus de boel eens gaan samenbouwen. Het wachten is nu nog op de Pluto, wat klein spul en de 22W PA van SG-Labs. Als alles werkt ga ik de boel netjes inbouwen in iets portabels.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#78 Bericht door on4avt »

elsinga schreef:Ik had het liefste een mooie transverter setup gemaakt, maar heb geen 2/70 USB satelliet geschikte TRX. Het is hier of USB (IC7000) of meelopende VFO's (chinese dualband dual VFO set). En om nou alleen voor QO-100 een IC9700 te kopen... dan is bijna 2000 euro me net wat te gek. ;)

De half-duplex setup met mijn IC7000 schijnt heiligenschennis te zijn, dus hoop ik nu eind deze maand alle componenten voor een full-duplex SDR setup binnen te hebben en kan ik tijdens mijn vakantie begin augustus de boel eens gaan samenbouwen. Het wachten is nu nog op de Pluto, wat klein spul en de 22W PA van SG-Labs. Als alles werkt ga ik de boel netjes inbouwen in iets portabels.
+
++



dus hoop ik nu eind deze maand alle componenten voor een full-duplex SDR setup binnen te hebben

Wat bedoel je met deze sdr duplex? Die Pluto ? En wat is de output eigenlijk van een Pluto ,?

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#79 Bericht door pe1hzg »

pe5jw schreef:Kan iemand het uitrichten van de schotel nog eens uitleggen ?
Ik heb het nu twee keer geprobeerd en het lukt me niet.
De eerste keer is het ook erg moeilijk, want je hebt veel variabelen. De truuk is om er zoveel mogelijk te elimineren tot je (een beetje) signaal hebt, dan kun je optimaliseren:
  • Azimuth. Hier kan http://www.dishpointer.com je mee helpen (zoek op BADR-7 26 graden).
  • Elevatie. Allereerst zorg je ervoor dat je mast loodrecht staat, een fatsoenlijke schotel kun je gewoon op de goede waarde instellen. Let op: staat er vaak toch een beetje naast, probeer 5 graden hoger en lager als 't niet lukt
  • LNB. Zorg dat je een xtal LNB hebt. LNB's met DRO wordt huilen. Voor de eerste tests zou ik een ongemodificeerde LNB pakken, dan is het gemakkelijk om 'm in focus te krijgen
  • Schotel focus. Zie opmerking "LNB" hierboven.
  • Frequentie. Zeker met een ongemodificeerde LNB zit je er gemakkelijk een paar honderd Khz langs. Tip, gebruik een SDR met een behoorlijke span, dan maakt de exacte frequentie niet zoveel uit en zodra je weet waar de bakens "zitten" komt de rest vanzelf. Die bakens vallen goed op als spijkers op de waterval. Zeker *niet* met smalband spullen proberen tenzij je heel zeker bent van de frequenties (GPSlock). Ik heb een SDR setje (LNB, RTL-SDR, spullen voor fantoomspanning LNB, laptop) en dat scheelt echt heel veel.
  • Skew. Initieel netjes op 0 laten staan, later 15 graden regelen en dan wordt 't beter. Hint: nadat je signaal hebt, de LNB rond draaien tot de signalen weg zijn, dan 90 graden verder draaien dan is 't maximaal (minimum is scherper als maximum)
  • Klaar zicht. Zorg ervoor dat je echt heel zeker weet dat je een clear shot hebt (dishpointer helpt). Met wat bomen werkt het niet "beetje minder", met wat bomen laten uitrichten is een advies aan iemand met wie je flink ruzie hebt, want 't werkt dus helemaal niet. Bij twijfel: probeer op een andere locatie waar je wel echt klaar zicht hebt om ervaring op te doen.
Uiteindelijk kun je elevatie, LNB, focus, frequentie, skew, zicht een heel stuk elimineren en dan blijft azimuth-zwaaien over.
Als je geen aandacht besteed aan eliminatie van factoren wordt 't een lange middag.

Geert Jan

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#80 Bericht door ON4CJQ »

Hoi Robert,
Mijn bedoeling was een pc-free station te bouwen met zo weinig mogelijk materiaal, daarom de keuze van Rene. Duplex kan ik ook, maar dit is veel makkelijker.
Je kan ic-7000 in split gebruiken, of wel beide radios gebruiken, de ene via 28MHz als uplink en de andere via 2 of 70 rx.
Van dat Pluto gedoe heb ik geen kaas gegeten, is voor mij teveel een 'rommelig' gedoe, maar das persoonlijke keuze.
Succes met de opbouw van je station, en hopelijk ben je volgende maand in de lucht.

73's Jerry

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#81 Bericht door ON4CJQ »

pe5jw schreef:Kan iemand het uitrichten van de schotel nog eens uitleggen ?
Ik heb het nu twee keer geprobeerd en het lukt me niet.

Ik moet ook erg onhandig op mijn schuur dak hangen om erbij te kunnen.
Moet de hoogte in om over mijn dak heen te komen.
Joerie, in mijn vorig bericht had ik het over 25-26°, het is nl 28°. Mijn dish staat aan de zijkant van mijn mast, maar die heeft 3° hellingshoek.
Als je de schotel op die EL zet( meestal staat er een schaal op de achterkant) en je draait van Z naar O,rond de 156° AZ, dan hoor je zeker en vast het baken op .750. Zo doe ik dat thuis, /p etc, of je kijkt naar schotels in de omgeving die meestal naar ASTRA gericht zijn.
Tenzij een je grote schotel gebruikt met kleine openingshoek...daarmee ben je er zó voorbij.

73's Jerry

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#82 Bericht door elsinga »

on4avt schreef:Wat bedoel je met deze sdr duplex? Die Pluto ? En wat is de output eigenlijk van een Pluto ,?
Ja, een Adalm Pluto. Doet maximaal 1mW, waar ik met een CN0417 max 100mW van maak. Die gaat dan (eventueel iets verzwakt) in een SG-Labs PA, die er max 22W van maakt.
pe1hzg schreef:Uiteindelijk kun je elevatie, LNB, focus, frequentie, skew, zicht een heel stuk elimineren en dan blijft azimuth-zwaaien over.
Als je geen aandacht besteed aan eliminatie van factoren wordt 't een lange middag.
Ik had ter test een niet zo geweldige LNB, maar gelukkig wel een schotel waarvan de elevatie al goed stond en ik wist waar de schotel naartoe moest wijzen. De LNB die ik heb gekocht heeft een interne 25MHz TCXO.
ON4CJQ schreef:Hoi Robert,
Je kan ic-7000 in split gebruiken, of wel beide radios gebruiken, de ene via 28MHz als uplink en de andere via 2 of 70 rx.
De IC7000 en IC7300 samen had gekund, maar dat wilde ik niet. Ik wil de IC7300 vrij houden voor HF, o.a. voor tijdens de JOTA.

Maar goed, de eerste stapel spullen is binnen, nu wachten op de rest. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#83 Bericht door on4avt »

PB1S schreef:
elsinga schreef:Kun je niet ergens een reeds van een 0.5ppm of beter TCXO voorziene Pluto kopen? Standaard Pluto kost 155 euro, gemod zou dat prima 200 euro mogen zijn. Dan weet ik in elk geval dat het goed gedaan is, daar ben ik bij mezelf totaal niet zeker van... :roll:
Via Ebay worden gemodificeerde Pluto's aangeboden: https://www.ebay.de/itm/ADALM-PLUTO-SDR ... 2267560937


Is deze Ebay verkoper, vertrouwelijk? Is het een amateur?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#84 Bericht door elsinga »

Ja, is een amateur.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#85 Bericht door elsinga »

Goed, even een update van mijn QO-100 bezigheden. De laatste spullen waren maandag binnen en ik heb vandaag de boel samen gevoegd. Moest nog wel wat soldeerwerk doen om de voeding te regelen, maar wat warme soldeer en krimpkous later heeft alles spanning.

Hierna eerst de ontvangst geregeld. Uitrichten van de schotel viel mee en het configureren van de juiste downconverter off-set in SDR Console ging ook prima. De TCXO LNB verloopt toch nog wel een beetje, maar max 3kHz is te doen. ;) Die 3kHz werkt de Beacon Sync wel weg.

Qua zenden verliep het iets lastiger. Eerst had ik na de CN0417 geen vermogen... Bleek typfaut in downconverter offset te zijn, de smalle bandbreedte van de CN0417 rond de 2400MHz wraakt zich dan gelijk. :) Daarna mat ik bij de SG-Labs PA een hoge SWR, tenmisnte de FWD en REF voltages van de ingebouwde meetbrug kwamen wel erg bij elkaar in de buurt... :( Na wat testen met een andere amateur via de repeater er bij (Benno dank!) en een dummyload bleek een pigtail (SMA male naar SMA female, wilde ik gebruiken als doorvoer in een behuizing)de boosdoener. Daar had ik er twee van gekocht, maar ook de tweede gaf hetzelfde resultaat... Helaas.

Maar na het direct van de 10m coax op de PA was de SWR stukken beter! Na het calibreren van de Pluto in SDR Console kan ik nu full-duplex zenden en hoor ik mezelf natuurgetrouw qua toonhoogte terug. :)

Daarna gelijk maar een CQ beantwoord en een QSO gehad met een Duitser. Toen nog even een QSO met de behulpzame mede-amateur en daarna de bouwplaats opruimen. Het werkt! En alles binnen een dag geregeld. 8)

Wat moet ik nog doen? Gezien de SNR op RX kan het uitrichten van de schotel en eventueel de skew van de LNB nog beter. Finetunen dus. Daar ga ik me de komende dagen mee bezig houden. Als dat allemaal goed is, dan verhuis ik de schotel naar het platte dank van de aanbouw en krijgt de schotel daar een definitief plekje. Ik kan de kabels op dezelfde plek naar binnen brengen als die voor HF en VHF/UHF, dus dat scheelt.

En als alles voor USB spraak goed werkt wil ik ook eens FT8 en SSTV gaan doen. Met name FT8 vraagt veel van de setup qua frequentie stabiliteit. Uitdaging dus.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#86 Bericht door on4avt »

Congrats, je hebt het al voor elkaar. voor SDR console had ik hulp nodig, voor het locken en voor de frequintie op 1°ghz te krijgen.
met hoeveel watt zend je nu uit en welke groote van schotel heb je ?
Of lees ik erover?
Zenden en ontvangen 2X schotel?
Welke LNB?
Ik gebruik geen skew. Hoe zit dat?
Ik heb een Avenger LNB met kit gekocht bij Passion radio en tijd terug.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#87 Bericht door elsinga »

- Adalm Pluto (met 40MHz TCXO, via Ebay), doet full duplex RX/TX van 70MHz tot 6GHz, dus de 2400MHz uplink gaat prima
- Analog Devices CN0417 20dB low power PA (om van de max 1mW van de Pluto max 100mW te maken)
- pigtail van hierboven naar hieronder
- SG-Labs v3 22W PA (maakt van max 50mW 22W uit op 2400MHz)
- SG-Labs heeft 28v nodig, dus een DC/DC converter die dat maakt uit 12v
- 10m low-loss coax (maar nog altijd 6dB verlies en dus max 5W aan het einde) naar een...
- POTY (circulair gepolariseerde zend antenne)
- die bovenop de ontvangst LNB wordt gemonteerd in een 85cm schotel
- LNB maakt van de 10GHz middels een 25MHz TCXO netjes 739MHz
- 10m satelliet coax kabel naar een...
- Bias-T, die 12v richting de LNB stuurt
- pigtail naar de Pluto voor RX
- verder nog 2x 12v -> micro-USB voor de voeding van de Pluto en CN0417

Hele spul hangt aan mijn laptop met SDR Console.

Plaatje en wat meer tekst op https://pc5e.nl/info/qo-100-es-hail-2-amateur-satellite
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#88 Bericht door -Verwijderd account »

De schematische weergave uit jouw link maakt het veel duidelijker dan die droge opsomming die erboven staat in jouw post. Nu nog een foto, of meer dan eentje, van de opstelling in de praktijk.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#89 Bericht door on4avt »

Ik vind het prima uitgelegd, mooi, have fun;
Mooi station samengesteld.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#90 Bericht door elsinga »

De praktijkfoto's zal ik na het finetunen en in een behuizing bouwen wel even plaatsen. Is op zich niet veel spannender dan het schema uit de link. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie