Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#16 Bericht door elsinga »

Even wat aan het spelen geweest in Visio... Eens kijken of ik een beetje snap hoe het zit. ;)

Een setup gemaakt op basis van de AMSAT-DL spullen (die heeft alleen 12v voeding nodig), met als uitgangspunt dat ik met mijn IC7000 op dezelfde frequentie wil zenden en ontvangen. De upconverter en downconverter moeten dus op dezelfde frequentie terechtkomen. En dat lijkt hiermee te kunnen.
Up and down converter setup.gif
Rechts een (gemodificeerde) LNB met een POTY er voor, de RX van de LNB voor NB en de RX voor WB gaan beide naar de downconverter. De Rx voor WB ga ik niet gebruiken voorlopig, maar daaroverheen loopt de klok voor de LNB en die moet dus aangesloten. De downconverter converteert richting 435.5MHz en is stabiel met behulp van een GPSDO. De 10MHz referenie daarvan lussen we door naar de upconverter. De 70cm RX gaat via een RF-sensing antenneswitch (MFJ 1707B, als iemand andere merken kent hoor ik het graag) naar de IC7000.

De IC7000 zendt ook op 435 MHz en via de antenneswitch komt dat signaal in een upconverter met 6W PA terecht, die aangesloten is op de POTY.

Alle electronica kan in een waterdichte doos, met extern alleen aansluitingen voor 2x LNB, 1x POTY, 1x TRX en 1x 12v. Als het een kunststof doos is, dan kan de GPS antenne gewoon intern blijven, bij een metalen doos moet die op de doos komen. De doos kan mooi onder de LNB aan de offset arm gemonteerd worden, blijven de kabels mooi kort. En naar de shack hoeft alleen 1x coax en 1x 12v.

Zou zoiets kunnen werken?

Mocht er in de toekomst nog een IC9700 komen, dan kan de downconverter ook op 2m gezet worden en kan ik full-duplex doen. Wel een extra coax kabel en eventueel de GPSDO 10MHz ook richting 9700, maar dat is het dan wel.

En het mooie is: het enige soldeerwerk is geen gepriegel, alleen connectoren. Dat zie ik nog wel zitten. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#17 Bericht door PA1AIS »

Een mogelijke opzet, zoals ik het heb.
https://www.qrz.com/db/PA1AIS

Behalve de filtertjes weinig tot geen soldeer werk. Pluto met SDR-console software, full duplex.

Over de patch antenne heb ik al eens een linkje geplaatst op het forum, niks solderen en werkt uitstekend.
Die poty antenne geeft toch zomaar 2-3 db verlies t.o.v. losse straler. iedereen doet maar alsof die heilig is en loopt achter elkaar aan.
Eerder in dit draadje poste ik een link van een LNB MÉT 25 MHz TXCO, die 25 MHz komt er via een 2e poort ook uit en is beschikbaar.

Hoe makkelijk wil je het hebben.

Het werken met transverters is pas armen en benen winkel. Met de SDR-console software heb je erg goed spectraal zicht op de hele band, dat maakt het uiterst comfortabel en het werken via een eenvoudige conventionele set of ontvanger toch wel erg behelpen.
Laatst gewijzigd door PA1AIS op 17 jun 2020, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#18 Bericht door elsinga »

Dit ziet er inderdaad ook interessant uit! Heeft een iets hoger experimenteer gehalte, maar dat is op zich niet zo erg.

Werkt deze setup ook met WSJT-X voor digimodes, bijvoorbeeld door de Pluto als USB audiokaart ter beschikking te stellen?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#19 Bericht door PA1AIS »

De pluto is een SDR RTX van 70-3000MHz, na een firmware update hack tot 6000MHz.
Het is geen geluidskaart.

ATV schijnt er ook erg goed mee te gaan, maar daar heb ik geen ervaring in.

Ik denk dat je met VBCable een eind komt.
https://www.vb-audio.com/Cable/
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

-Verwijderd account

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#20 Bericht door -Verwijderd account »

elsinga schreef:En die LNB, graag! Maar Mariahoeve ligt een aardig eindje bij Heerenveen vandaan, dus dat moet eens uitkomen.
Ik dacht dat jij met enige regelmaat in deze omgeving rondtoerde, maar anders is het inderdaad wel ver rijden om enkel dit onderdeel op te halen. De LNB is dus enkel rx en meende gelezen te hebben dat je rx wilde gaan doen middels web-sdr.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#21 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2CH schreef:
elsinga schreef:De LNB is dus enkel rx en meende gelezen te hebben dat je rx wilde gaan doen middels web-sdr.
Bij gebruik van web-sdr heb je toch helemaal geen LNB voor ontvangst nodig?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#22 Bericht door PH4CK »

En wat heb ik nodig alleen voor ontvangst?
IK heb nog een schotel liggen en een ontvanger die gaat tot 3 GHz, allmode.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#23 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PH4CK schreef:En wat heb ik nodig alleen voor ontvangst?
IK heb nog een schotel liggen en een ontvanger die gaat tot 3 GHz, allmode.
Wat is de diameter van de schotel? Ik heb begrepen dat minimaal 60 cm voor ontvangst van ssb/cw goed is.
En dan een omgebouwde LNB.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#24 Bericht door PH4CK »

de schotel is 1 meter, dat lijkt me we voldoende.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#25 Bericht door on4avt »

PH4CK schreef:En wat heb ik nodig alleen voor ontvangst?
IK heb nog een schotel liggen en een ontvanger die gaat tot 3 GHz, allmode.
Welke ontvanger is dat? Een SDR ?

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#26 Bericht door PH4CK »

Nee, AOR AR8600 MKll. of de AR5000 tot 2.6GHz
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#27 Bericht door on4avt »

PH4CK schreef:Nee, AOR AR8600 MKll. of de AR5000 tot 2.6GHz
Dat is een prachtige machine ! :!:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#28 Bericht door elsinga »

PA1AIS schreef:De pluto is een SDR RTX van 70-3000MHz, na een firmware update hack tot 6000MHz.
Het is geen geluidskaart.

ATV schijnt er ook erg goed mee te gaan, maar daar heb ik geen ervaring in.

Ik denk dat je met VBCable een eind komt.
https://www.vb-audio.com/Cable/
Ga ik ook even naar kijken.

Ondertussen om het AMSAT-DL forum ook wat aan het navragen, maar daar is het suggereren dat je simplex wil gaan doen kennelijk godslastering. En full-duplex heb ik of een IC-9700 nodig of toch bezig met de Pluto.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#29 Bericht door PA1AIS »

Een reden voor full duplex kan zijn als je niet zo rotsvast op frequentie staat, dat je dat zelf hoort en kan corrigeren.

Als je wel een rotsvaste frequentie hebt kan simplex ook. Echter ik beveel fullduplex met waterval toch sterk aan.

Wat je wel moet voorkomen is rondzingen. Ik gebruik een headset.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#30 Bericht door DutchDuke »

elsinga schreef:het suggereren dat je simplex wil gaan doen kennelijk godslastering.
Dat is het zeker, dus nu beloven dat je het nooit meer zal doen!!

Serieus, bij LEO/MEO/HEO satellieten heb je het doppler effect waar je rekening mee moet houden, plus inverterende en niet inverterende lineare transponders. Als je niet weet waar je zend weet je ook niet waar je moet ontvangen. Je kan dit wel berekenen, maar dat is met computerkracht tegenwoordig niet meer nodig. Alleen werkt dat nooit 100% vanwege de vele variablen, dus om Donald Duck te voorkomen is het vrijwel noodzakelijk dat je jezelf hoort. Bij satellieten met FM transponders speelt dat wat minder, dus je zou met een (1) porto toe kunnen, maar je maakt het jezelf moeilijk en de medegebruikers zullen niet echt blij met je zijn. Genoeg meegemaakt, dus ik ben bijna niet meer op de FM sats te vinden.

Bij QO-100 speelt doppler niet, maar wel drift in de uplink, want iets stabiels te creeren op 13 cm is minder eenvoudig dan op 2 meter.

Plaats reactie