Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#121 Bericht door PH7R »

PE2AAB schreef: 13 dec 2021, 19:30 Écht plug 'n play?


Neem de DXPATROL QO-100 GROUNDSTATION
URL: https://www.dxpatrol.pt/index.php/kits
Afbeelding
DX Patrol Ground Station.png
€ 650,00
Even verder ingelezen maar hoe strikt in de leer mbt full duplex of niet zijn we?
De DX Patrol is niet full duplex.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#122 Bericht door pe1hzg »

PH7R schreef: 14 dec 2021, 18:32 Even verder ingelezen maar hoe strikt in de leer mbt full duplex of niet zijn we?
De DX Patrol is niet full duplex.
De DX patrol is zelfs heel erg moeilijk met duplex omdat, als ik me goed herinner, de referentiefrequentie van de LNB schakelt tussen zenden en ontvangen. En da's heel vervelend.

Wat je zou kunnen doen is de LNB vervangen door een dual LNB met twee compleet gescheiden converters. Een dan ombutsen volgens DX patrol, de andere gebruiken om via een dongle en SDR console de doorlaatband te monitoren. Kun je daar evt een ontvanger starten om je uitzendingen te controleren.
(behalve dat dat een "moet je kunnen doen" is is het ook heel erg nuttig).

Alternatief is dat je je uitzendingen via de Goonhilly WebSDR bekijkt. Maar let op: de levels van de CW bakens kloppen niet als je via Goonhilly kijkt, dus je kunt dit niet gebruiken om je signaalniveau te calibereren.

Het onvolprezen ontwerp van Rene CMO heeft deze narigheid niet, die schakelt de LNB niet. De LNB is netjes GPS-locked, downlink komt binnen op 739 Mhz die je af kunt tappen voor een dongle / SDR console (zo doe ik het ook).

Het is jammer dat het DXpatrol ontwerp op deze manier gemaakt is. Met een relatief simpele aanpassing van het ontwerp was 't wel goed te maken geweest. Maar DXpatrol is net "een beetje te goedkoop".

Alternatief zijn de spullen van AMSAT-DL, maar die zijn duur en chronisch uitverkocht.

Tijdens normaal werken is het niet nodig om je uitzending terug te horen. Dat is ook heel vervelend vanwege de vertraging. Maar de mogelijkheid om het te kunnen (voor tests) is soms prettig, en SDR console gebruiken als spectrumscoop is iets wat ik niet meer wil missen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#123 Bericht door PH7R »

Nog nier voorbij gekomen als alternarief https://www.leijenaarelectronics.nl/le016-r5 , wel full duplex en van eigen bodem van PE1RAH.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#124 Bericht door on4avt »

En ook heel duur.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#125 Bericht door PH7R »

on4avt schreef: 15 dec 2021, 07:49 En ook heel duur.
Maar voldoet wel aan TS eisen incl mobiel en mijn vraag echt plug&play.
elsinga schreef: 15 jun 2020, 19:49 ik ben een echte stekkeramateur, voor (fijne) zelfbouw werken mijn handen en ogen niet mee, plus dat mijn fijne motoriek nooit echt geweldig is geweest. Het zij zo en ik moet het er mee doen. ;) Maar nu de Es'Hail er hangt ligt satellietcommunicatie ineens binnen bereik, geen trackers, rotoren en dergelijke, maar iets met een vast op te stellen schotel.
.....

Voor de kenners hier de vraag: is het mogelijk om een Es'Hail station op te bouwen, waarmee (NB) digimode (FT8 en zo) en SSB gedaan kan worden, zonder dat ik de soldeerbout moet opstoken? Ik red waarschijnlijk nog net een antenneconnector op een print, maar zelfs dat laat ik liever aan iemand over die het goed kan. Zo'n station kan ik dan mooi thuis gebruiken en eventueel meenemen naar de Europese Jamboree in Polen in 2021. Zal de jeugd vast aanspreken. :)

Qua budget ben ik geen centamateur, al geef ik het geld uiteraard het liefst uit met een hoge prijs/kwaliteit verhouding. Maar ik lig niet echt wakker van een transverter van 200 euro of zo en een 9700 kan ik ook betalen. Ik betaal liever net iets meer voor spul wat ik zelf aan kan sluiten, uit elkaar kan halen en dan elders betrouwbaar kan opbouwen dan voor goedkoop en dan niet werken op de EJ of zo. Snappen doe ik het wel (en anders lees ik me meer in), maar even in het veld een SMD soldering regelen is niks voor mij.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#126 Bericht door on4avt »

Qua budget ben ik geen cent amateur, al geef ik het geld uiteraard het liefst uit met een hoge prijs/kwaliteit verhouding. Maar ik lig niet echt wakker van een transverter van 200 euro of zo en een 9700 kan ik ook betalen. Ik betaal liever net iets meer voor spul wat ik zelf aan kan sluiten,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ik heb de prijs aan gevraagd.
Is veel meer dan 200 euro.
Dan heb je nog een trx nodig.
Is wel plug en play. Klopt.
Hangt er van af hoeveel je wil uitgeven.
Ik ben content met mijn dx PATROL SETUP.
Heb me toch het Ground station aangeschaft plus een FT 818 .
Komt aan de prijs van die up en down .
Zo ook dat plug en play uit India.
Rond de 1500 euro thuis gestuurd.
Ook nog een trx nodig.
Wat is een cent amateur eigenlijk? Deze hobby kost geld. We spreken al rap over investering van duizenden euro.
Denk niet dat er een cent amateur bestaat.
Als daarmee bedoeld word dat een amateur beetje informeert en bekijkt of het op een goedkopere manier kan, vind ik dat geen centamateur. Zo kan je de zelfbouwers ook vertellen dat ze geen geld hebben voor een complete industriële set.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#127 Bericht door PH7R »

on4avt schreef: 15 dec 2021, 11:04
Wat is een cent amateur eigenlijk? Deze hobby kost geld. We spreken al rap over investering van duizenden euro.
Denk niet dat er een cent amateur bestaat.
Als daarmee bedoeld word dat een amateur beetje informeert en bekijkt of het op een goedkopere manier kan, vind ik dat geen centamateur. Zo kan je de zelfbouwers ook vertellen dat ze geen geld hebben voor een complete industriële set.
Centamateur een beetje verbastering van zendamateur en TS bedoelt daarmee dat het hem niet gaat om zo goedkoop mogelijk (bijv Ali). Cent is de kleinste geldeenheid (0,01 euro).

Ben zelf ook een beetje aan het rondkijken naar de verschillende opties om QO100 te werken.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#128 Bericht door on4avt »

PH7r
Samenstellen.
Ben nu 2 jaar bezig en krijg het een beetje onder de knie.
Als je begint en je stelt vast dat het eigenlijk niet zo is wat je dacht sta je daar met de dure spullen.
Ik ben begonnen met een upconverter van Hides. BU 500 1.7 watt out. ( een 150 euro) https://forum.amsat-dl.org/index.php?th ... es-taiwan/
Is van Taiwan, maar te verkrijgen bij een O M uit Oostenrijk.
Voor cw helemaal goed plus een 60 cm schotel.
Ontvangen via websdr, gaat goed.
Na een paar maanden gestopt, nog weinig volk erop.
Veel Duitsers onder elkaar, gewone repaeter.
Alles verkocht. een tijd later meer lawaai erop, meer stations in andere landen. Toen kreeg ik de microbe weer .
Een DX Patrol upconverter gekocht en een sineese (hi) ampli, 4 watt in een 80 cm schotel.
Gaat heel goed,ook ssb.
Dan komt nog meer volk en begin ik qra loc te verzamelen. Kom tot de vaststelling dat ik het rijtje moet afwachten eer het mijn beurt is.
Sterkste stations eerst,
Een 110 cm schotel aangeschaft, gaat al veel beter. daarna een down converter van DC Patrol, ontvanger voor 10 m ingesteld op de kx3 en tx met de ic 7100 via 2 meter. Ondertussen verscheidene antenne's gemaakt en geprobeerd. Heb een Bamatech liggen poty . Ook een icecone gemaakt en 3 d geprint.

Fun alom.
Als laatste toch maar een ampli van SG labs gekocht (15 watt).Gaat nu heel goed. Ben al bij de sterkere stations.
Dit allemaal in een koekendoos ingebouwd en gemonteerd in het tuinhuis bij de antenne.
Nu wil ik volgend jaar terug naar Senegal voor 2 maanden.
Heb het Groundstation van DX Patrol en een ft 818 aangeschaft. Dit omdat het compact is mee te nemen.
Pwr 10 watt. Ginder nog een schotel aanschaffen en klaar.
Voor plaatselijk portabel gaat een 40 cm schotel goed voor ontvangst en een 60 cm goed om te zenden.

Waarom die uitleg, hangt er vanaf wat je ermee wil doen. je kan ook ft8 en DTV gaan doen, maar ik ben tevreden met wat ik nu heb.
Willy

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#129 Bericht door PH7R »

on4avt schreef: 15 dec 2021, 14:28 ....Fun alom.
Als laatste toch maar een ampli van SG labs gekocht (15 watt).Gaat nu heel goed. Ben al bij de sterkere stations.
Dit allemaal in een koekendoos ingebouwd en gemonteerd in het tuinhuis bij de antenne.
Nu wil ik volgend jaar terug naar Senegal voor 2 maanden.
Heb het Groundstation van DX Patrol en een ft 818 aangeschaft. Dit omdat het compact is mee te nemen.
Pwr 10 watt. Ginder nog een schotel aanschaffen en klaar.
Voor plaatselijk portabel gaat een 40 cm schotel goed voor ontvangst en een 60 cm goed om te zenden.

Waarom die uitleg, hangt er vanaf wat je ermee wil doen. je kan ook ft8 en DTV gaan doen, maar ik ben tevreden met wat ik nu heb.
Willy
Dank voor je uitgebreide toelichting. Mijn doel is voornamelijk mobiel (SSB en FT8 en hoop tzt cw) en daarmee ook een eenvoudige thuis opstelling liefst icm IC705. DX Patrol is zeker een mooie oplossing en met een LiFePO4 zeer mobiel.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#130 Bericht door PE2AAB »

ON4CJQ schreef: 13 dec 2021, 17:38 Heb jij lang moeten wachten tussen je bestelling en het verzenden ervan bij dx patrol?

Jerry
Inmiddels wacht ik al weer een aantal dagen. 7 december is het pakket verstuurd en vandaag; 20 december is deze nog altijd niet aangekomen. Laatste update vandaag is dat het adres onbekend is.
Het zal mij benieuwen wat en wanneer ik ga ontvangen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#131 Bericht door pe1hzg »

Als het via fedex gestuurd is moet je met het trackingnummer en *bellen* een heel eind kunnen komen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#132 Bericht door PH7R »

pe1cmo schreef: 13 dec 2021, 20:06 hint,

Zet een advertentie bij viewforum.php?f=25

gezocht, PE1CMO transverter voor de QO100
Je advies opgevolgd en inmiddels eigenaar van een PE1CMO set :D .
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#133 Bericht door pe1hzg »

on4avt schreef: 15 dec 2021, 14:28 Heb het Groundstation van DX Patrol en een ft 818 aangeschaft. Dit omdat het compact is mee te nemen.
Kun je aangeven hoe je het monitoren van je eigen signaal denkt op te lossen?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#134 Bericht door on4avt »

Heel eenvoudig via web sdr.
Eens ik weet hoe ik erover kom is het goed.
Ik weet dat het geen full duplex is.
Daarover ga ik niet in gesprek.
Maar om 1500 euro uit te geven aan een full duplex zie ik niet zitten. Het is voor op reis en portabel.
Bij testen thuis en met de DXP Helix antenne ben ik helemaal niet sterk,geen gevaar voor Leila.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Es'Hail QO-100 setup samenstellen, zonder zelfbouw

#135 Bericht door pe1cmo »

Kun je aangeven hoe je het monitoren van je eigen signaal denkt op te lossen?
Je zou via goonhilly kunnen luisteren of controleren.

https://eshail.batc.org.uk/nb/
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie