Lekker prutsen #stopcontact-amateur

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#1 Bericht door PE1RXU »

Eindelijk na jaren sukkelen, voorbereidingen treffen en plannen maken om de 2m / 70cm satellieten te volgen is nu eindelijk een "grondstation" van de grond.

Helaas geen mogelijkheden om een SPID met kruisyagi's weg te zetten, dan maar met turnstiles kijken wat we kunnen pakken.
Mijn turnstiles (winkler ) had ik al eens op het QRL vergeleken met eggbeaters (M2), voor goedkope duitse antennes deden ze het net zo goed/slecht als de dure USA antennes. De 70cm Turnstile heeft na een paar jaar buitendienst wat reparatie/modificatie's ondergaan, we gaan wel zien hoe ie zich gaat houden komende tijd.
Afbeelding

De antennebalk rechtstreeks op de nok van het dak gelegd met een viertal RVS strips langs iedere zijde voor steun. Aan de buitenste 4 strips loodblokken gehangen als dood gewicht.
Na 2 dagen van veel wind ligt het nog steeds als een rots :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ongeveer 10m H155 coax i.v.m. doorvoer door een beluchtingspijp. Geeft wel wat verlies maar ik kan nog wat inkorten.
De eerste testjes al gedaan, viel niet echt tegen, de NOAA's komen zelfs goed door op 137MHz :lol:

Gebruikte opstelling is een zelfbouw diplexer met daaraan een SDR. Gebruikt en vergeleken zijn een RTL dongel, Limesdr mini, Funcube dongel en een ettus B205.
Vreemd genoeg werkt de RTL dongel nog het fijnst
Het liefst werk ik verder met SDR console omdat het een mooi compleet pakket is waarmee je zelfs TX kan doen.

Er is wel veel storing op 2, al uitgesloten of het van mijn CV ketel / Toon komt, de zoektocht gaat door.

Nog te doen, wat Low noise LNA's er tussen zetten met sequencer (SP70 en 200), kijken of dat een meerwaarde gaat geven. Bij gebruik van de SP200 vallen de NOAA's er helaas tussen uit, dus uiteindelijk toch een andere LNA ervoor in de plaats.

Tot de herfst blijft dit "zooitje"op het dak liggen, uiteindelijk komt er wel een degelijkere montering met dito antennes ervoor terug.
Deze gaan dan naar het vakantie QTH op de caravan in the middle of nowhere.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#2 Bericht door PD2EW »

Goed bezig!

Mooie constructie is dat, met die alu H-balk. Ook het gebruik van die ballastgewichten, leuke oplossing!
Mag ik vragen, is er nog een theorie achter de afstanden van de antennes onderling?
Of is de theorie gelijk aan de praktijk, zoals bij mij (kww = kiek'n wat't wodt...).

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#3 Bericht door PE1RXU »

Het is een rechthoekige kokerbalk van alu, weet zo niet direct de maten.
De afstand tussen de antennes is meer dan 2 meter zodat de 70cm antenne niet de 2m antenne zou kunnen beïnvloeden. ( in de geest van )
Andersom ziet de 70cm antenne de 2m antenne "niet"

Die loodblokken als ballast :lol: , vroeger regelmatig onder water gezeten, nu ook overigens maar niet meer als duiker HI.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#4 Bericht door PE1PQX »

Ziet er netjes uit, toch??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#5 Bericht door PE1RXU »

Dank u, vind ik ook.

Ik heb tijdens het geklooi op het dak al wel een verbeterpunt gevonden, er zijn van die stukjes draadeind op de balk gelast en er was er 1 af gebroken met het aandraaien van zo'n strip.
Met de herfst haal ik alles er weer van af en vervang die gelaste stukjes voor draadeind door en door.

Ondertussen heb ik de oorzaak vd storing op 2 meter ook gevonden, het kwam vanuit de HDMI poort van mijn laptop. Het uitschakelen van het 2e scherm in mijn laptopmenu deed gelijk de storing verdwijnen. Ergo deze kabel werkte als een goede antenne.
Een andere HDMI/DVI kabel was voldoende om de storing weg te halen, voor de zekerheid zet ik er nog wat ferriet omheen.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#6 Bericht door PE1PQX »

Ik ben hier de boel ook net weer aan het opbouwen. Afgelopen vrijdag is de fundering de grond in gedraaid, en staat de eerste sectie van mijn mast weer verticaal.
Ben ruim een jaar niet meer vanuit huis QRV geweest i.v.m. verhuizen en andere verplichtingen/prioriteiten.
Langzaam de boel weer opbouwen en bedenken welke coax ik ga gebruiken, primair voor 6m, 2m en 70cm. Neig op dit moment wel naar Ecoflex10 i.v.m. flexibiliteit rond de rotor.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Alex,

Hoe is de ontvangst van de verschillende amateur satellieten?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#8 Bericht door PE1RXU »

Ontvangst is nogal wisselend, ligt ook aan de elevatie en vanaf welke richting ze komen. De antennes zijn zeker niet netjes rond.
Ik ga voor mijzelf een lijstje maken welke ik zeker netjes ontvang, DO-64 (Delfi ) heb ik bijvoorbeeld nog niet in beeld gekregen en de NOAA's komen weer wel aardig in beeld.
Nog wel met wat ruis onder en bovenin maar dat ga ik wel rechttrekken met een LNA denk ik. De Turnstile voor 2 is qua SWR prima te gebruiken vanaf 135 MHz, hij doet het beter dan de QFH die ik ooit daarvoor aangeschaft heb. (ook winkler).

Wordt vervolgd!
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik ben al een tijdje niet meer zo actief met satellieten. Misschien kan je eens proberen telemetrie van de verschillende satellieten te ontvangen. In het verleden heb op dit forum daarover gerapporteerd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#10 Bericht door PE1RXU »

Telemetrie is altijd al mijn ding geweest Tjeerd :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het warenhuis sta ik nu ook al :lol:
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Deze bedoel ik Alex.

Ik begon eerst met een Funcube dongle en later de FT-847. Deze laatste heb ik niet meer.
Als antenne zo'n kruisdipool, in huis.
Amsatsat.jpg
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1nil-cor
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#12 Bericht door pe1nil-cor »

Beste pe1rxu.

Leuk dat je met satellieten bezig bent ben al jaren qrv op allerlei amateur satellieten in het
verleden ook turnstile antennes zowel rx als tx voor 2 en 70 cm gebruikte.
Die van 70 heb ik onlangs nog gebruikt bij de jota viel mij toch een beetje tegen dat komt ook
misschien dat x yagi's voor 2 en 70 gebruik voor het satelliet werk.

Ik kwam op internet een artikel tegen van K5OF over een verbeterde eggbeater antenne
na dit artikel gelezen te hebben heb ik er een voor 70 cm gebouwd en gepiekt in het midden
van de 70 cm band.
na de swr gecontroleerd te hebben en deze was bijna 1 op 1 de beide antennes opgesteld en
naar naar verschillende sat's beluistert terwijl ik de antennes kon omschakelen.

De conclusie was dat bij de eggbeater ik de sat's eerder hoorde dan bij de turnstile antenne.
Heb ook de beide antenne's vergeleken bij de tx in de uplink van de XW sat's en AO-07
Hier bij werkte de eggbeater beter bij ongeveer 2 graden elevatie hoorde ik mij zelf terug op de downlink.
Zelfs bij AO-07 die een hogere omloop heeft dan de XW sat's werkte de eggbeater beter moet er
wel bij zeggen dat ik uiteraard meer tx vermogen moest gebruiken dan bij de x yagi antennes.

Misschien om eens deze eggbeater te bouwen en dat je deze nog rhcp en lhcp te kunnen schakelen.

73 Cor
PE1NIL











.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Lekker prutsen #stopcontact-amateur

#13 Bericht door PE1RXU »

Hoi Cor, bedankt voor deze info van K5OF, ik zal het artikel eens gaan zoeken.

De eggbeaters die ik had vergeleken met de turnstiles (eerste foto) gaven mij niet echt een gevoel van wow. Tijdens passes kon ik tussen de antennes schakelen om zo wat inzicht te krijgen van de stralingspatronen. Dit zijn trouwens de M2 eggbeater antennes.

Zelf maken ga ik zeker doen! ook schakelbaar voor L&R.

73's
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Plaats reactie