ontvangst QRP sats op 70

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

ontvangst QRP sats op 70

#1 Bericht door PC1L »

Vanwege nieuwsgierigheid en om het als een referentie te gebruiken luister ik wel eens naar SO-50 en bv KKS-1 op 70 ( respectievelijk enkele honderden of tientallen mW ). Wat ik graag zou willen weten is hoe sterk deze satellieten zonder preamps normaal gesproken ontvangen worden in FM mode. Met of zonder richtantennes. De trajectdemping is nogal hoog op 70.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: ontvangst QRP sats op 70

#2 Bericht door PE0SAT »

PC1L schreef:Vanwege nieuwsgierigheid en om het als een referentie te gebruiken luister ik wel eens naar SO-50 en bv KKS-1 op 70 ( respectievelijk enkele honderden of tientallen mW ). Wat ik graag zou willen weten is hoe sterk deze satellieten zonder preamps normaal gesproken ontvangen worden in FM mode. Met of zonder richtantennes. De trajectdemping is nogal hoog op 70.
Kijk even op de volgende link SatNOGS GS 431 al deze signalen zijn met een eenvoudige UHF of VHF Turnstile zonder pre amp ontvangen en gedecodeerd.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ontvangst QRP sats op 70

#3 Bericht door PC1L »

Bedankt voor het antwoorden. Verhelderend. Wat ik ook nog zoek zijn de optredende specifieke ontvanger S waarden. Ik heb mogelijk niet goed gekeken of ze stonden er niet bij vermeld hi.

De S waarden die ik gemeten heb waren zo goed als gelijk :), op Icom, Kenwood en Yaesu UHF trx. Redelijk betrouwbaar, maar dat mag ook wel met deze 'geijkte' S meter IC's.

Misschien zijn er nog radioamateurs die dat ooit gemeten hebben zonder preamp, dus met name voor SO-50 en KKS-1 ? Turnstile, (X) Yagi of spriet of wat dan ook .....

Wel even opletten op de freq drift v d sat zelf, naast de doppler, voor S rapport kan dat dit ( ook in FM mode ) wel verschil uitmaken.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ontvangst QRP sats op 70

#4 Bericht door on4avt »

Signaal varieert toch naargelang de positie,? je kan je baseren op,als de sat op 90 graden hangt ,je ze Sç plus moet binnen hebben kortstondig naargelang je de juiste fase verdraaiing gebruikt.het is geen stilstaande rptr he.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ontvangst QRP sats op 70

#5 Bericht door PC1L »

on4avt schreef:Signaal varieert toch naargelang de positie,? je kan je baseren op,als de sat op 90 graden hangt ,je ze Sç plus moet binnen hebben kortstondig naargelang je de juiste fase verdraaiing gebruikt.het is geen stilstaande rptr he.
Inderdaad, niet erbij gezet. Maar bedoelde inderdaad de maximaal optredende waarden. Eigenlijk heb ik zelf gemeten op elevatie 30 - 45 - 90 graden ( als dat laatste zich voordeed tenminste :lol: ). Steeds circulaire ontvangst.

Opvallend waren de lagere S waarden tov vroeger zoals AO-27 UO-14 ( S9 ++++++ ), met lineair gepolariseerde antennes ( verticaal ) maar ja, de huidige sats zenden dan ook met een veel lagere power !

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Naschrift : RX QRP sats op 70, low power - hoge trajectdempi

#6 Bericht door PC1L »

.. en nog even wat de SO-50 betreft, toch wel even de moeite waard, zijn er misschien ook radioamateurs die deze sat minder hard ( <<60 dB over, S 9 ++++++ ), zonder preamp, ontvangen hebben ? Het betreft toch UHF 70 cm waar de trajectdemping aanzienlijk hoger ligt dan in de 2 m band. Het lijkt bijna onmogelijk om dan uberhaupt S 9 te bereiken op je ontvanger, of zie ik dat verkeerd ? Misschien heb ik verkeerde calculaties gemaakt :lol:

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ontvangst QRP sats op 70

#7 Bericht door on4avt »

Ik werkte met cros yagi 9 el op 2 m en een 'denk ik ' 19 element op 70 cm, Nooit geen Preamps gebruikt;
Ik werkte alle satellieten,de FO 29 was de moeilijkste.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ontvangst QRP sats op 70

#8 Bericht door PC1L »

.. en ? Wat deed de SO-50 met je S meter ? Toch wel razend nieuwsgierig nu :)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ontvangst QRP sats op 70

#9 Bericht door on4avt »

Natuurlijk naargelang de positie was het van 0 naar S9 .
Ter referentie:ik leende ooit een EGGbeater. daar mee hoorde ik practisch niks;

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ontvangst QRP sats op 70

#10 Bericht door pe1nil-cor »

PC1L schreef:Bedankt voor het antwoorden. Verhelderend. Wat ik ook nog zoek zijn de optredende specifieke ontvanger S waarden. Ik heb mogelijk niet goed gekeken of ze stonden er niet bij vermeld hi.

De S waarden die ik gemeten heb waren zo goed als gelijk :), op Icom, Kenwood en Yaesu UHF trx. Redelijk betrouwbaar, maar dat mag ook wel met deze 'geijkte' S meter IC's.

Misschien zijn er nog radioamateurs die dat ooit gemeten hebben zonder preamp, dus met name voor SO-50 en KKS-1 ? Turnstile, (X) Yagi of spriet of wat dan ook .....

Wel even opletten op de freq drift v d sat zelf, naast de doppler, voor S rapport kan dat dit ( ook in FM mode ) wel verschil uitmaken.

Beste PC1L

Heb verschillende antennes gemaakt en uit getest voor het sat werk met en zonder peramps
het probleem is natuurlijk altijd dat 'n antenne van de zelfde typen bij de ene het goed doet ja bij de andere een vlut antenne.
Dus ik vind S rapporten vergelijken toch moeilijk heb je wel eens een RQHA antenne uitgeprobeerd staat een mooi artikel op de web van werkgroep kunstmanen.
73 PE1NIL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ontvangst QRP sats op 70

#11 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:
PC1L schreef:Bedankt voor het antwoorden. Verhelderend. Wat ik ook nog zoek zijn de optredende specifieke ontvanger S waarden. Ik heb mogelijk niet goed gekeken of ze stonden er niet bij vermeld hi.

De S waarden die ik gemeten heb waren zo goed als gelijk :), op Icom, Kenwood en Yaesu UHF trx. Redelijk betrouwbaar, maar dat mag ook wel met deze 'geijkte' S meter IC's.

Misschien zijn er nog radioamateurs die dat ooit gemeten hebben zonder preamp, dus met name voor SO-50 en KKS-1 ? Turnstile, (X) Yagi of spriet of wat dan ook .....

Wel even opletten op de freq drift v d sat zelf, naast de doppler, voor S rapport kan dat dit ( ook in FM mode ) wel verschil uitmaken.

Beste PC1L

Heb verschillende antennes gemaakt en uit getest voor het sat werk met en zonder peramps
het probleem is natuurlijk altijd dat 'n antenne van de zelfde typen bij de ene het goed doet ja bij de andere een vlut antenne.
Dus ik vind S rapporten vergelijken toch moeilijk heb je wel eens een RQHA antenne uitgeprobeerd staat een mooi artikel op de web van werkgroep kunstmanen.
73 PE1NIL
Ja, de RQHA antenne wil ik zeker eens proberen, interessant.

Tja .. en verder, weet je, wat het mij om gaat in de vraag zijn de maximaal haalbare S waarden ( low power 70 cm, KKS-1 en SO-50 ) zonder preamps, wat voor antenne dan ook in gebruik. Dus wat in de praktijk mogelijk is. En, als het goed is, zal die S waarde zeker in het zenith maximaal zijn als het tenminste klopt hi :lol: ( of niet natuurlijk :lol: :lol: ) .. maar dit terzijde. Als er bv 10 amateurs geluisterd hebben naar deze signalen, zijn er mogelijk zeker ook 10 verschillende S meter aanwijzingen, dat geeft een indruk van e.e.a. Zo is het volgens mij niet mogelijk om zonder preamp deze sats te ontvangen met S 9 ++++++ dus 60 ( ! ) dB over 9, gezien de ERP en de trajectdemping. Tenzij de s meter niet correct aanwijst. Uiteraard zijn deze waarden afhankelijk van de gebruikte antennes en kunnen onderling sterk verschillen.

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: ontvangst QRP sats op 70

#12 Bericht door ON4CJQ »

Hoi,

Ik gebruik hier een MASPRO systeem(2*12 + 2*20) zonder preamps. Heb nog nooit een S9+ gehad van eender welke sat op mijn TS-790. Signalen tot S8 zijn zeldzaam, en dan meestal enkel van de XW sats. Maar als ik TM-255e gebruik aka TM-455 zijn de signalen veel sterker, denkelijk zijn deze toestellen iets vrijgeviger met hun S-meter. De komende dagen en weken zal ik er wat meer op letten, maar eigenlijk bekijk ik de S-meter zelden. Zal ook eens terug de FT-847 installeren om te vergelijken. Systeem hier is switchbaar tussen links en rechts, wat ik toch veel gebruik. Heb een kleinere set crossyagis zelf gebouwd met een 4pol switch per antenne, zal deze ook maar eens terug monteren. Ze staan dan wel korter tegen de grond, miss wat grondgain extra.

Tot later,
Jerry

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ontvangst QRP sats op 70

#13 Bericht door PC1L »

ON4CJQ schreef:Ik gebruik hier een MASPRO systeem(2*12 + 2*20) zonder preamps. Heb nog nooit een S9+ gehad van eender welke sat op mijn TS-790. Signalen tot S8 zijn zeldzaam, en dan meestal enkel van de XW sats.
De normale situatie, zonder preamps dacht ik, voor deze band.
ON4CJQ schreef:De komende dagen en weken zal ik er wat meer op letten, maar eigenlijk bekijk ik de S-meter zelden.
Normaal gesproken is dat ook meestal niet vaak het geval, immers de signalen van je tegenstation en van jezelf ( we werken toch immers full duplex ) komen op een bepaalde manier over de satelliet. Of de satelliet zelf dan S1 of S9 ontvangen wordt is een andere, meestal iets minder belangrijke zaak. We geven een 5 9 meestal toch van hoe men over de sat komt. Tenzij je experimenteert met je antennes en bijbehorende polarisaties. Zoals ik nou een tijdje doe.

Ik heb nogal wat antennes onder de loupe genomen, de laatste maanden, zelfbouw en fabrieks, de laatste op 70 cm waren CueDee 17 AN, WiMo X 2×18, en enkele gestackte WiMo X quads, deze laatste geven samen met hun boomlengte van 1270 mm ( ! ) 18 dBi .. m.b.v. b.b SO-50 KKS-1 en CO-55 ( mooi continu stabiel signaal ) krijg ik een indruk van de ontvangst. SO-50 S7 max KKS-1 S3 max CO-55 S5 max .. dus alles UHF hier. Verder : de XW sats zijn ietsje sterker nog
ON4CJQ schreef:Maar als ik TM-255e gebruik aka TM-455 zijn de signalen veel sterker, denkelijk zijn deze toestellen iets vrijgeviger met hun S-meter.
Ja, inderdaad, ik was zelf blij met het feit dat ik deze keer met diverse tranceivers bijna gelijke S waarden gemeten had voor een bepaalde sat. Meestal verschilt het nogal :lol: ..
ON4CJQ schreef:De komende dagen en weken zal ik er wat meer op letten
Laat eventueel, als het zo uitkomt, eens wat weten hier onder dit topic. Altijd goed om te weten :).

Uiteraard bedankt voor de reactie :) !

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ontvangst QRP sats op 70

#14 Bericht door pe1nil-cor »

Goede dag heren.

Ter info ik gebruik voor de sat's twee x yagi's een 2x8 elem voor 2 en 2x18 elm voor 70
deze kan alleen omschakelen naar rhcp en lhcp dus niet horizontaal en verticaal.

Ik heb wel de ervaring had het omschakelen ook bij leo sat's de rx goede resultaten heb gezien de S punten dit kan soms 2 of 4 s punten schelen zonder preamps dit natuurlijk per omloop verschillend.

Dit geld ook voor de uplink het is mij ook opgevallen bij bv de xw sat's deze kan ik de gehele
omloop werken tot 0 graden elevatie.
Het vreemde is dat ik herhaalde malen heb ondervonden dat ongeveer tussen de 15 graden en 0 graden elevatie mij zelf goed hoor terug hoor maar geen tegen station's.

Ik heb wel problemen met AO 92 en 95 de FM sat's (waar ik geen fan van ben ) te werken met
de antenne situatie die ik nu hier gebruik alleen bij een lage elevatie lukt het redelijk.
Met een dual band antenne in de hand gaat dat prima.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ontvangst QRP sats op 70

#15 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef: Dit geld ook voor de uplink het is mij ook opgevallen bij bv de xw sat's deze kan ik de gehele
omloop werken tot 0 graden elevatie.
Het vreemde is dat ik herhaalde malen heb ondervonden dat ongeveer tussen de 15 graden en 0 graden elevatie mij zelf goed hoor terug hoor maar geen tegen station's.
In een vorige periode had ik dat bijna altijd met UO-14 en AO-27 ! Er waren simpelweg geen stations op die momenten die erover kwamen, hetzij ongewenste pol verschillen, of afwezigheid ? Maw ofwel is de sat om een of andere reden dan niet werkbaar ( antennematch ! ) voor hun die overhead pass hebben .. no match. Vooral richting zuid was dat.
pe1nil-cor schreef:Ik heb wel problemen met AO 92 en 95 de FM sat's (waar ik geen fan van ben ) te werken met
de antenne situatie die ik nu hier gebruik alleen bij een lage elevatie lukt het redelijk.
Met een dual band antenne in de hand gaat dat prima.
Dat FM sat traffic is zeer hectisch :lol: te noemen, soms nog te zwak uitgedrukt maar 'leerzaam' :lol: en om je equipments, speciaal je antennes, te testen 8) .. daar het FM signaal van de sat mooi constant is.

Zou het kunnen zijn dat misschien voor de hogere elevaties jouw antennes niet snel genoeg mee volgen ( LEO's ! ), zeker bij full overhead passes ? Ofwel er is dan geen match ( satelliet antenne attitude ) tussen de sat en de antennes ?

NB : ik ben zelf op zoek naar een prgr ( sat tracker ) dat bij overhead pass bij nadering vh zenith niet helemaal 180 graden ( az ) en dan tot overmaat van ramp ook nog de elevatie daarin meetrekt, gaat keren .. wie weet vind ik zoiewts, anders wordt het weer zelf prgr gaan schrijven ..

Voor de combi LEO's & beams toch wel erg noodzakelijk. Of een aangepaste antenne schakelen voor die momenten.

Plaats reactie