Zonder. Maar ik heb wel een keer een kalibratie uitgevoerd met een GPSDSO.
TRX voor satelliet
Re: TRX voor satelliet
Ik heb daar ooit een transciever gekocht, en bij een probleem is het van “ mij niet bellen “ .
Als je een transciever inruilt en gelijk eventueel aanwezige te verwijderen filters eruit trekt heeft niet mijn voorkeur. Dus die sla ik wel even over.
De Ft847 is toch alweer een flink gedateerd apparaat, wil niet zeggen dat die slecht zijn, die heb ik nog niet in het bezit gehad.
Yaesu FT101MP with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam /
Homemade G5RV / Diamond X200 /Heil proset met HC5
En deze optie heeft een IC9100 of IC9700 niet begrijp ik dit goed?
- PD5DJ
- Roepletters: PD5DJ
- Contacteer:
Dus hoe ziet jouw top 5 eruit.PD5DJ schreef: ↑16 apr 2024, 10:50
Sets die echt geschikt zijn voor dit werk ivm met Normal en Reverse tracking dat zijn er niet zo veel die zijn op 1 hand bijna te tellen.
Bijvoorbeeld sets die ik gebruik en gebruikt heb:
TS-2000
FT-847
IC-910
IC-9700
IC-9100
Daarin zijn de TS-2000 en de FT-847 gewoon een winnaar.
En hoeveel satellieten gebruiken die freq. waarop de kenwood die birdie zit.
Heeft 23 cm nog enige nut bijv. In de 9100 of ts2000 x
Had nagenoeg een IC9100 alleen op het laatste moment ging de verkoop helaas niet door.
Mijn top 5 zou er meer zo uit zien
IC9100
TS 2000 (x)
IC 9700
FT 847
IC 910
Maar als je niets zoekt komt er meestal van alles langs maar als je iets zoekt is er niets, er staan wel enkele Kenwoods te koop maar heb toch het idee dat de IC9100 beter is als een Ts2000
- PD5DJ
- Contacteer:
Als je gaat kijken naar CAT besturing (doppler correctie) dan zijn alle radios wel ok.
FT-847 en TS-2000 zijn echt moeiteloos te configureren.
Maar zelf tijdens de besturing met CAT wil je ook controle hebben over je UPLINK frequentie, tenminste ik vind dat erg fijn om daar ook controle over te hebben.
Directe controle over MAIN en SUB VFO.
Dat is echt een groot gemis bij de 9700.
Wat ik doe tijdens het afstemmen (CAT loopt mee) is een lege frequentie of station zoeken met de MAIN VFO, daarna met SUB VFO luister en tune ik mijnzelf ook op diezelfde downlink frequentie.
Daarna neemt CAT dit over en blijft MAIN en SUB VFO corrigeren. Af en toe even de Uplink (SUB VFO) handmatig bij stellen mocht dit nodig zijn.
Dit gaat echt fantastisch met de FT-847 en TS-2000, zonder enige moeite.
Met de 9700 heb je die directe MAIN en SUB VFO tune mogelijkheid niet. Ik vind dat erg vervelend.
Je moet dan een extra handeling uitvoeren.
Buiten dat loopt CAT ook vaak in de knoei met ICOM radio's, het omschakelen van VFO bediening, in zowel HRD, SATPC32 en PSTRotator.
Ik heb dagen software zitten testen met Erich Eichman DK1TB om dit beter te krijgen destijds.
En heeft inmiddels ook aan gegeven het te laten voor wat het nu is.
Dit komt om dat RX en TX data simplex verstuurd worden. Beperking van het CI-V protocol.
Zelfs als je de CAT berichten monitort die over de USB kabel gestuurd worden, zie je het simplex gedrag terug.
FT-847 zal daarom altijd bij mij boven aan staan, gewoon door zijn eenvoud en goede werking.
TS-2000 op de 2e plaats.
En op de 3e plaats een IC-9700 ivm waterfall.
Dan de IC-910 als er echt niet iets anders te vinden is. Deze vind ik zeker geen meerwaarde hebben tov een 9700 vandaag de dag.
Qua RF performance daar kan je hele discussies over hebben, en dat heeft mij werkelijk echt nooit geintresseerd.
Gewoon werken die satellieten. Dat kan je met al die radio's.
FT-847 en TS-2000 zijn echt moeiteloos te configureren.
Maar zelf tijdens de besturing met CAT wil je ook controle hebben over je UPLINK frequentie, tenminste ik vind dat erg fijn om daar ook controle over te hebben.
Directe controle over MAIN en SUB VFO.
Dat is echt een groot gemis bij de 9700.
Wat ik doe tijdens het afstemmen (CAT loopt mee) is een lege frequentie of station zoeken met de MAIN VFO, daarna met SUB VFO luister en tune ik mijnzelf ook op diezelfde downlink frequentie.
Daarna neemt CAT dit over en blijft MAIN en SUB VFO corrigeren. Af en toe even de Uplink (SUB VFO) handmatig bij stellen mocht dit nodig zijn.
Dit gaat echt fantastisch met de FT-847 en TS-2000, zonder enige moeite.
Met de 9700 heb je die directe MAIN en SUB VFO tune mogelijkheid niet. Ik vind dat erg vervelend.
Je moet dan een extra handeling uitvoeren.
Buiten dat loopt CAT ook vaak in de knoei met ICOM radio's, het omschakelen van VFO bediening, in zowel HRD, SATPC32 en PSTRotator.
Ik heb dagen software zitten testen met Erich Eichman DK1TB om dit beter te krijgen destijds.
En heeft inmiddels ook aan gegeven het te laten voor wat het nu is.
Dit komt om dat RX en TX data simplex verstuurd worden. Beperking van het CI-V protocol.
Zelfs als je de CAT berichten monitort die over de USB kabel gestuurd worden, zie je het simplex gedrag terug.
FT-847 zal daarom altijd bij mij boven aan staan, gewoon door zijn eenvoud en goede werking.
TS-2000 op de 2e plaats.
En op de 3e plaats een IC-9700 ivm waterfall.
Dan de IC-910 als er echt niet iets anders te vinden is. Deze vind ik zeker geen meerwaarde hebben tov een 9700 vandaag de dag.
Qua RF performance daar kan je hele discussies over hebben, en dat heeft mij werkelijk echt nooit geintresseerd.
Gewoon werken die satellieten. Dat kan je met al die radio's.
Bij FT-847 of TS-2000 een externe waterfall er aan te hangen bijv via SDR Console oid?
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
- PD5DJ
- Contacteer:
Ja dat zou een goede optie kunnen wezen, ik heb wel meer van die kits voorbij zien komen om dit te realiseren.
-
- Roepletters: pe1cmo
- Contacteer:
Ik gebruik voor de QO100 de FT897 en indien het duplex moet zijn, zoals split frequency, zet ik er een extra RX bij. Maar juist simplex is handig omdat je dan altijd zero beat staat bij een simplex verbinding.
Daarbij, zeker op een QO100, de vertraging is zodanig dat als jij je zelf terug hoord via de set, met vertraging, je daar toch last van hebt.
Daarbij, zeker op een QO100, de vertraging is zodanig dat als jij je zelf terug hoord via de set, met vertraging, je daar toch last van hebt.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
-
- Roepletters: pe1nil
Ik gebruik de FT 847 met ham lux radio de voor de sat's dat gaat prima buiten QO-100 om is het wel een must om je zelf terug te horen daar om is het bij leo sat's een kippen hok de RX bij AO-07 heb je nog een klein beetje RX vertraging da is net te behappen.
De FT 736 gebruik ik bij QO-100 vol duplex zet alleen bij TX het audio dicht bij RX open.
Heb op dit moment geen sat antennes om toch een paar qso's via sat's te maken maak ik TX via een
2/70 rondstraler en de RX via sat web sdr in de UK gaat redelijk goed verricht wel een beetje handen voeten werk.
In de onderstaande link info van een leuk tool voor de beginnende satelliet amateur bij navraag werkt dit systeem alle bij de ICOM sets voor Yaesu zijn ze nog aan het ontwikkelen
http://www.csntechnologies.net/sat_goog ... l0QAvD_BwE
73 Cor.
De FT 736 gebruik ik bij QO-100 vol duplex zet alleen bij TX het audio dicht bij RX open.
Heb op dit moment geen sat antennes om toch een paar qso's via sat's te maken maak ik TX via een
2/70 rondstraler en de RX via sat web sdr in de UK gaat redelijk goed verricht wel een beetje handen voeten werk.
In de onderstaande link info van een leuk tool voor de beginnende satelliet amateur bij navraag werkt dit systeem alle bij de ICOM sets voor Yaesu zijn ze nog aan het ontwikkelen
http://www.csntechnologies.net/sat_goog ... l0QAvD_BwE
73 Cor.
Ik meen voor IC-705 niet?pe1nil-cor schreef: ↑20 apr 2024, 10:11 In de onderstaande link info van een leuk tool voor de beginnende satelliet amateur bij navraag werkt dit systeem alle bij de ICOM sets voor Yaesu zijn ze nog aan het ontwikkelen
73 Cor.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
- PD5DJ
- Contacteer:
Ik vermoed van wel. aangezien het CI-V protocol voor Basic aansturing hetzelfde is voor Icom radios's.PH7R schreef: ↑20 apr 2024, 10:44Ik meen voor IC-705 niet?pe1nil-cor schreef: ↑20 apr 2024, 10:11 In de onderstaande link info van een leuk tool voor de beginnende satelliet amateur bij navraag werkt dit systeem alle bij de ICOM sets voor Yaesu zijn ze nog aan het ontwikkelen
73 Cor.
Alleen geen full duplex ofcourse.
Ik heb in het verleden een Sat controller ontwikkeld om 2x een FT817 aan te sturen.
Dit deed alleen Tracking. Maar moest toen gelijk weer aan deze CSN Sat unit denken

Manual even nagekeken: "The Icom 705 is not supported since it does not have a CI-V port".
- PD5DJ
- Contacteer:
Dat is zo gemaakt

Ik heb hier van die Bluetooth-TTL (HC-05/06) printjes naar CI-V gemaakt. werkt prima.
(Dit gebruik ik ook "omgekeerd" aan mijn 7300, zodat ik mijn Windows Tablet via BT kan koppelen.)
Inmiddels staat er een IC9100 op de plank, en via HRD connected.
Nu heb ik niet meteen een volledig satelliet station, zonder de benodigde antennes, dat begrijp ik wel.
Maar zijn er uberhaubt stalletien te werken met ene vertical antenne zoals bijv. de X200 en dan geen telemetrie ontvangst.
En waar kan ik bijvoorbeeld zien welke satelliet in de buurt is.
Nu heb ik niet meteen een volledig satelliet station, zonder de benodigde antennes, dat begrijp ik wel.
Maar zijn er uberhaubt stalletien te werken met ene vertical antenne zoals bijv. de X200 en dan geen telemetrie ontvangst.
En waar kan ik bijvoorbeeld zien welke satelliet in de buurt is.