Identificeren tijdens QSO

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Identificeren tijdens QSO

#31 Bericht door R65057 »

Rene - pg3r schreef: 27 feb 2024, 17:58 Dat ligt dan aan jou. https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2024-01-01 - Artikel 10, lid 1 c:

'de in artikel 6, derde lid, bedoelde combinatie van letters of cijfers wordt ten minste bij het begin en bij het einde van elke uitzending en ten minste eenmaal per periode van vijf minuten uitgezonden, waarbij een reeks kortdurende uitzendingen wordt aangemerkt als één uitzending'
Daar staat niet in dat het tegenstation moet vernoemen, je eigen call natuurlijk wel.

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Identificeren tijdens QSO

#32 Bericht door R65057 »

on4avt schreef: 27 feb 2024, 19:17 En als je in een ronde zit met vb 10 amateurs. Wat doe je dan? Gewoon uwe call zeggen en de rapste neem het woord. Nee je geeft de micro aan iemand. Dus je noemt de call van het tegenstation waar je de micro aan geeft of die het woord mag nemen.
In een ronde is het inderdaad aangewezen om makkelijk te werken, voor een QSO met z'n tweeën vind ik het overbodig.

R65057
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 mei 2023, 04:24

Re: Identificeren tijdens QSO

#33 Bericht door R65057 »

PE1PQX schreef: 27 feb 2024, 21:58 Simpel: alleen je eigen identificeren, ik hoef heus niet te vertellen wie de ander is.

"Uit gewoonte" doe ik dat wel. Al is het alleen maar helder met wie ik zit te leuteren. Kwestie van aanwennen.
Dat is ook mijn mening. Maar in een ronde kan het wel duidelijker en makkelijker zijn zoals ON4AVT zegt.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Identificeren tijdens QSO

#34 Bericht door TheoP »

Zo even tussen door, we hebben het nu wel over namen en etiquette en zo.
Waarom doen we dit niet hier?
Ik zie goede bijdrage van ik noem mijn naam en die van de ander en zo, maar met je eigen voornaam een bijdrage netjes beëindigen doen we maar niet? :mrgreen:

Theo

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Identificeren tijdens QSO

#35 Bericht door pe1br »

PA3DJS schreef: 27 feb 2024, 13:32 Wij als RZA's vergeten zo af en toe (positief uitgedrukt) hun callsign. Automobilisten vergeten inderdaad hun richtingaanwijzer op bijv rotondes, of geven pas aan als ze van de rotonde af gaan (dus te laat).
Dat is ook zoals ik het geleerd heb bij me rijexamen:

Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.

bron: https://www.anwb.nl/experts/juridisch/4 ... en-rotonde

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Identificeren tijdens QSO

#36 Bericht door PA0BAK »

pe1br schreef: 28 feb 2024, 18:07
PA3DJS schreef: 27 feb 2024, 13:32 Wij als RZA's vergeten zo af en toe (positief uitgedrukt) hun callsign. Automobilisten vergeten inderdaad hun richtingaanwijzer op bijv rotondes, of geven pas aan als ze van de rotonde af gaan (dus te laat).
Dat is ook zoals ik het geleerd heb bij me rijexamen:
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.

bron: https://www.anwb.nl/experts/juridisch/4 ... en-rotonde
Dan een kleine aanvulling:
Veel mensen denken dat ze pas richting moeten aangeven wanneer ze de hoek omgaan, maar dat klopt niet.
Je moet richting aangeven voordat je de hoek omgaat, je moet aangeven wat je gaat doen en niet wat je doet (dat zien ze al).
Een vuistregel is 5x knipperen.
Daarnaast zijn de richtingaanwijzers het enige communicatie middel met andere weggebruikers (uitgezonderd zendamateurs :lol: )
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Identificeren tijdens QSO

#37 Bericht door Ron01 »

PA1AIS schreef: 26 feb 2024, 20:14
PA3DAT schreef: 26 feb 2024, 17:38
Zo hoort het ook en ik vind het heel irritant om te luisteren naar een qso op een repeater waarbij niemand zijn call noemt. Dan weet je niet wie het zijn, zijn het wel gelicenseerde amateurs en zo ja, wie zijn het dan?
Je bedoeld de naamloze aso paalklevers op de NOS?
Daar sla je de spijker op zijn kop, deze amateurs (of wat daarvoor door moet gaan) hebben hun eigen interpretatie over fatsoenregels.
Als Mischa ze daarop aanspreekt, krijg je antwoorden zoals: zet hem lekker uit, of meer van dat soort reacties.
Echt respectloos als je weet hoeveel tijd deze O.M. in onze hobby steekt.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Plaats reactie