Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#1 Bericht door PB4PT »

Een kleine 10 jaar geleden (2016) heb ik een Heil Pro 7 aangeschaft (dynamische microfoon).

Deze headset wordt in de shack gebruikt als ik SSB gebruik.
Voor CW gebruik ik meestal de Bose QC15, die iets lichter is maar geen microfoon heeft.

Omdat het Heil product nogal een reputatie heeft, had ik er hoge verwachtingen van.

Helaas begint de headset aardig uit elkaar te vallen.

Het schuim rond de microfoon is ongeveer 2 jaar geleden gaan verpulveren, en er is ondertussen niet meer van over.
Van beide meegeleverde kabels (krulsnoer en rechtekabel) met de 6 polige mini-xlr aan de headset is de kunststof buitenmantel ondertussen zo stug geworden dat deze bij normaal gebruik breekt.
De gel oorkussens zijn sinds deze week beide zodanig gebarsten dat de gel naar buitenkomt

Het goede nieuws is dat vervangende onderdelen op internet goed te vinden zijn.
Het is ook wel fijn dat bijna alle onderdelen van de headset goed losneembaar zijn, zonder de boel te hoeven slopen.
Het minder goede nieuws is dat de prijzen voor deze onderdelen in vergelijking met andere headsets (zoals bijvoorbeeld de Bose) erg hoog zijn.

indicatief:
oorkussens EUR 40-50
microfoon schuimpje EUR 10-20
mini-XLR kabel EUR 35-40
- omdat vrijwel niets in Nederland voorhanden is, komen er nogal wat verzendkosten bij.

Voor het moment heb ik de pro 7 headset maar even total-loss verklaard.

Maar wellicht zijn er op dit forum deelnemers die deze problemen herkennen *EN* er een oplossing voor hebben gevonden die niet "beyond economical repair" is.

Zo *lijken* de Arctis 7 oorkussens erg op die van de Pro 7, maar passen ze?
Voor veel obscure connectors (zoals bijvoorbeeld de mini-din) zijn in het verre oosten stekker-met-stuk-kabel-eraan verkrijgbaar, heeft iemand die al gevonden voor de 6 polige mini XLR?

Voor het stukje audio schuim rond de microfoon heb ik wel een Hobby-Bob oplossing in gedachten.

Voor het moment staat de headset in zijn originele doos verpakt naast die vuilnisbak waar eigenlijk nooit iets wordt ingegooit :-)

ik ben benieuwd...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij heeft GB antennes ook losse onderdelen, in ieder geval voor de oorschelpen. Over de prijs daar heb ik geen indicatie.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#3 Bericht door PB4PT »

Bedankt voor je reactie Tjeerd.

Op de website van GB antennes heb ik met de zoekterm "heil" niets gevonden, dus als ze Heil spare parts verkopen, dan houden ze dat goed verborgen.
Op de websites van de andere nederlandse handelaars vind ik verschillende spare parts, Wimo in Duitsland heeft ook wel het een en ander, en Heil zelf lijkt alle parts vanuit de VS wel te kunnen leveren. Maar dat was niet de oorspronkelijke vraag.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#4 Bericht door 19DT2120 »

Is de Heil pro 7 niet hetzelfde als een set van David Clark? Zo ja, dan zijn er heel wat clone onderdelen te vinden op AliExpress .
De kabels kan je ook zelf maken en er staat wel wat info van de mini 6 xlr pinout op het web.
vb: Afbeelding
Soms weet ik het ook niet meer.........

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#5 Bericht door PB4PT »

19Dt2120,

De aansluitingen van de xlr kabel zijn goede info, ik zal dat ook met de bestaande kabel checken!

6pins mini XLR stekkers zijn wel te krijgen, maar het valt nog niet mee om dat zo stevig te monteren dat de koptelefoon kabel er goed aan blijft hangen. Daarom was ik zoekende geraakt naar een aangegoten stekker met een stuk kabel, zoals je die ook voor de mini din stekker wel ziet.

Maar misschien moet ik zelf de stekker monteren aan een kabel en die daarna volgieten met epoxy.

Als iemand kan bevestigen dat David Clark headsets dezelfde maten hebben als de Heil Pro 7, dan zou de zoektocht naar clone parts zinvol kunnen zijn!
Een zoektocht naar verschillende maten van earpads voor de pro7 verliep vanmorgen erg moeizaam.

Bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#6 Bericht door 19DT2120 »

Je kan de earpads even op meten, vaak staan er ook nog wel maten bij op ali .
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PB4PT schreef: 25 feb 2024, 11:33 Bedankt voor je reactie Tjeerd.

Op de website van GB antennes heb ik met de zoekterm "heil" niets gevonden, dus als ze Heil spare parts verkopen, dan houden ze dat goed verborgen.
Op de websites van de andere nederlandse handelaars vind ik verschillende spare parts, Wimo in Duitsland heeft ook wel het een en ander, en Heil zelf lijkt alle parts vanuit de VS wel te kunnen leveren. Maar dat was niet de oorspronkelijke vraag.
Ik zie het nu. In het verleden was het anders. Succes met de zoektocht.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#8 Bericht door PB4PT »

19DT2120,

De tekening met aansluitingen van de mini-XLR klopt met de aansluitingen in mijn kabel, heb het voor de zekerheid zojuist even uitgepiept. Voor de meelezers, het plaatje van de xlr connector is gezien vanaf de soldeerzijde.

De David Clarks H10 series headset lijkt wat betreft maten (was even zoeken, maar hier en daar staat er iets bij) heel erg op de Heil Pro 7.
Voor deze headset zijn clone oorkussens te vinden op ali. Ik heb het risico genomen, en een setje besteld.

Een 6-polige mini-xlr met aangegoten kabel heb ik nog niet gevonden, dus wellicht moet ik daar nog iets met epoxy gaan hobby-bob-en, omdat de kabel natuurlijk wel continue aan die connector hangt.

Bedankt voor het meedenken!

De headset is ondertussen van naast de afvalbak weer verhuisd naar de werktafel waar de onderhanden projecten opstaan :-)

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#9 Bericht door andre »

ik heb in het verleden bij Hamshop Heil proset onderdelen kunnen scoren. Hij verkoopt nog steeds Heil producten, wellicht zit er iets voor je bij.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#10 Bericht door PB4PT »

Bedankt voor je reactie Andre,

Ik heb in Nederland en omstreken verschillende leveranciers gevonden.
De vraag was echter welke alternatieve sources er voor deze producten zijn (of hoe anderen dit hebben aangepakt) voor de situatie waarbij de prijs van originele repair parts niet meer past bij de actuele toestand van het product.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#11 Bericht door PD5DJ »

Ik zou bijna zeggen een gezamelijke inkoop actie?

Alleen is de vraag, als die spare parts X jaar bij mij op de plank liggen, en ik deze tegen die tijd nodig heb, is het dan nog net zo goed als nieuw?
Of is het dan in die tussentijd ook bezig met verteren?

Ik heb juist een Heil Pro 7 gekocht om van die plakkerige meuk van die Pro Elite af te wezen, maar als ik het zo hier lees "vergaan" deze headsets ook al :?

Voor de Pro Elite heb ik destijds Heil gemaild, en die hebben mij via een Heil dealer hier in EU spullen kosteloos opgestuurd.
Sommige parts vond ik dat deze echt niet binnen al een paar jaar moesten kunnen vergaan, daar waren ze het ook met mij over eens.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#12 Bericht door PB4PT »

Beste Bjorn,

Ondertussen heb ik op de doos van de Pro 7 een productie stikker gevonden die de suggestie wekt dat het in april 2015 in elkaar is gezet.

De kussentjes van de gel earpads hebben meerdere ragfijne scheurtjes waardoor de gel naarbuiten komt. Ik heb ze er dit weekend afgehaald, en ze zitten ondertussen in de kliko, dus fotos maken lukt niet meer.

De kussentjes van mijn Bose QC15 (die een paar jaar ouder is) gaat ook kapot (verbrokkeld), maar daar zijn goede alternatieven voor tegen een nette prijs.

Dat deze earpads na 5-10jaar kapot gaan vind ik misschien nog wel acceptabel of begrijpelijk, maar als de repair parts in verhouding te kostbaar zijn, dan ga ik op zoek naar alternatieven. Want het repair part zal waarschijnlijk na dezelfde periode ook weer aan het einde van zijn levensduur zitten. En dan vind ik 40-50EUR voor een paar gel kussentjes te gek (maar dat is een mening).

Als gelijkertijd beide kabels (van het krulsnoer is de buitenmantel zo stug geworden dat hij is opengebarsten, en bij de rechte-kabel die altijd in de doos is blijven zitten gebeurt hetzelfde als ik die rond mijn duim draait) ook kapot blijken te zijn, dan begint het op te vallen. Ook deze repair parts zijn wel leverbaar, maar ook daar ligt de prijs hoog.

Je stipt wel een goed punt aan, ik had de leverancier de gelegenheid kunnen geven het issue op te lossen.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#13 Bericht door pe1cmo »

en mocht een website het niet vermelden, dan is er vaak nog email, dan kan je de vraag stellen en waarschijnlijk krijg je antwoord, zo niet, kan je die leverancier afserveren.

(Vaak staat niet alles op een website)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#14 Bericht door PA1AIS »

Wat is er nu zo speciaal aan een heil? Dat veel amateurs in katzwijm raken bij de naam?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#15 Bericht door PD5DJ »

Buiten dat ze uit elkaar vallen na X jaar.

Sluit je het zonder gedoe in 1x goed aan met de bij passende kant en klaren kabeltjes.
Deze kan je voor minder geld ook zelf maken.

Compatible met al mijn in dit geval Icom radio's. (IC Variant)

Het werkt dan ook meteen goed.
Persoonlijk vind ik ze onwijs goed klinken, en mijn TX audio klinkt zonder al te veel te tweaken gewoon goed.
Fase verdraaien tussen de linker en rechter oorschelp helpt mij af en toe een station beter te nemen.

En als je een contest draait, 9/10 wordt er Heil gebruikt dus kan ik zonder problemen mijn headset mee nemen. dat vind ik net zo fris als je eigen onderbroek aan hebben.

Sinds ik Heil gebruik heb ik al mijn frankenstein headset combo's weggegeven.
Last van RFI, impedantie mismatching etc.

Ik ben er gewoon erg tevreden over.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Plaats reactie