Eigen modulatie beluisteren

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Eigen modulatie beluisteren

#1 Bericht door PA5BUK »

Hoe kan ik mijn eigen modulatie beluisteren?

Dit weekend tijdens de PACC kreeg ik een paar keer de opmerking dat er iets mis was met mijn modulatie. Ook koste het vaak veel moeite voor het andere station om mijn call goed te krijgen.

Er is dus iets mis met mijn modulatie in SSB, maar ik weet niet wat. Een contest is niet het moment om dat te gaan trouble shooten. Ik weet dus niet of het te hard, te zacht, stotterend, brommend of zoiets is.
Is er een mogelijkheid om dus mijn eigen modulatie terug te luisteren? Ik heb al geprobeerd om via websdr mijzelf op te zoeken, maar dat lukte niet.

Mijn tranciever is een Yaesu FT-897. Is er een knopje of een pin-out waarmee ik mijn eigen audio terug kan horen?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Eigen modulatie beluisteren

#2 Bericht door PE2AAB »

Via een WebSDR? (Websdr.org) lukte niet?

Of een andere amateur vragen om een opname te maken. Met een IC-7300 is dat heel eenvoudig. Opname wordt zo weggeschreven op de SD kaart.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Eigen modulatie beluisteren

#3 Bericht door TheoP »

http://rx.linkfanel.net/
Zoek een sdr bij je in de buurt op, stem de frequentie goed in en dan op de rec knop drukken.
En dan maar proberen.

Theo

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Eigen modulatie beluisteren

#4 Bericht door ON5RKN »

Bij een Yaesu TRX kun je die beluisteren via de MONI functie

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Eigen modulatie beluisteren

#5 Bericht door PE7K »

Ik wil niet overkomen als iemand die alles weet van 'hoe de modulatie' hoort te klinken, maar ik denk dat de beste methode is om iemand die jou al lang kent op de banden, en je ook in het dagelijkse leven kent, de modulatie te testen en tweaken. Maar dan nog is het een subjectieve belevenis want iedere ontvanger is anders, de luidspreker en zeker niet te vergeten diegene die luistert.

Maar er is ook wel wat objectieve houvast en die vind je hier bij mijn goede vriend uit Zwitserland HB9UQX Peter https://www.qrz.com/db/HB9UQX
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Eigen modulatie beluisteren

#6 Bericht door pa3met »

ON5RKN schreef: 15 feb 2024, 13:33 Bij een Yaesu TRX kun je die beluisteren via de MONI functie
ware het niet dat bv een slecht functionerende TX/RX schakeling van een PA, of een die blokgolven produceert of een te lage idle current etc etc..

Of dat hier op van toepassing is geen idee; maar een websdr tunen, even een paar minuten opnemen ...

En, als blijkt dat het rommel is, dan toch, ondanks een contest die loopt, proberen te fixen.
Al zou het maar zijn om niet een ander tot last te zijn. (Al zal dat veel te lief zijn, las ik ergens)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Eigen modulatie beluisteren

#7 Bericht door ON5RKN »

pa3met schreef: 21 feb 2024, 11:30
ON5RKN schreef: 15 feb 2024, 13:33 Bij een Yaesu TRX kun je die beluisteren via de MONI functie
ware het niet dat bv een slecht functionerende TX/RX schakeling van een PA, of een die blokgolven produceert of een te lage idle current etc etc..

Of dat hier op van toepassing is geen idee; maar een websdr tunen, even een paar minuten opnemen ...

En, als blijkt dat het rommel is, dan toch, ondanks een contest die loopt, proberen te fixen.
Al zou het maar zijn om niet een ander tot last te zijn. (Al zal dat veel te lief zijn, las ik ergens)
Als je met inferieur materiaal werkt heb je natuurlijk altijd problemen.

Ik heb er in alle geval geen last van...

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: Eigen modulatie beluisteren

#8 Bericht door PA5BUK »

Bedankt voor de tips. Ik zal toch eens op zoek moeten naar een WebSDR waar ik zelf op te horen ben.

Van andere amateurs op de verenigingsavond kreeg ik nog de tip om met een tweede ontvanger te kijken of ik daar ook te horen ben. Dat kan ik ook nog wel even proberen.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Eigen modulatie beluisteren

#9 Bericht door Ron01 »

Ik herrinner me dat op de website van hobbyscoop ( NOS) een test stond, ik geloof Baretta.
Daar kon je een testsignaal uitzenden en terug horen.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Plaats reactie