Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#1 Bericht door PA0BAK »

Wat is op dit moment de gangbare zwaai met FM op 2m en 70cm?
Wanneer ik ga zoeken, dan kom ik veel tegenstrijdige berichten tegen.
Het gaat mij vooral om de repeaters.
Bij een kanaal afstand van 25 kHz zou de maximale zwaai 5 kHz moeten zijn,
bij een kanaal afstand van 12.5 kHz zou dit 2.5 kHz moeten zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#2 Bericht door pe1rxq »

Als je uitgaat van de atof lijst van het AT hebben alle repeaters op 2m en 70cm tegenwoordig 12.5kHz.
Alleen PI2VLI heeft nog 25kHz.
Wat wel opvalt is dat sommige repeaters 12kHz hebben ipv 12.5kHz, ik weet niet of dat bewust is of een foutje in de lijst.

Dus de repeaters zouden inderdaad op hun uitgang 2.5kHz aan moeten houden (3kHz kan ook nog als je je filters goed onder controlle hebt)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#3 Bericht door PA0BAK »

pe1rxq schreef:Dus de repeaters zouden inderdaad op hun uitgang 2.5kHz aan moeten houden
Dan zal ik er dus ook 2,5 kHz in moeten stoppen, dat wordt dus een set openschroeven :idea:

Bedankt voor de info.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#4 Bericht door PA0LMD »

Het gros van de repeaters heeft helemaal geen geschikte filters om echt te voldoen aan het 12,5 kHz raster.
Je zou dan bij een modulatie index van 1 een steil filter met een bandbreedte van 10 kHz nodig hebben en de hoogste modulatie frequentie moeten beperken tot 2,5 kHz.
Je kunt gewoon een zwaai van 3 kHz aanhouden, zelfs 4 kHz zal zelden tot vervorming in de audio leiden.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#5 Bericht door PA0BAK »

PA0LMD schreef:Het gros van de repeaters heeft helemaal geen geschikte filters om echt te voldoen aan het 12,5 kHz raster.
Dan is het dus wat je er in stopt, komt er uit............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#6 Bericht door PA1AIS »

Ooit heb ik in een RS9044 de 455 filters vervangen voor smallere versie. Daarmee verbeterd de overspraak van de buurrelais aanmerkelijk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#7 Bericht door PA3HMP »

3kHz, maar de vraag is of jij dat kan meten, als knutsel oplossing kun je een 2e ontvanger of beter 3e tegenstation gebruiken die luistert of jouw audio even hard is als die van je tegenstation in de hoop dat zijn zwaai wel goed is.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#8 Bericht door PA0BAK »

PA3HMP schreef:3kHz, maar de vraag is of jij dat kan meten, als knutsel oplossing kun je een 2e ontvanger of beter 3e tegenstation gebruiken die luistert of jouw audio even hard is als die van je tegenstation in de hoop dat zijn zwaai wel goed is.
Hier staat nog een 40 jaar oude Stabiloc 2020, die kan het meten tot 520MHz (als hij wil werken :mrgreen: )
Mijn vraag is gekomen, na het lezen op de site van Agentschap Telecom, het bekijken van de rasters en commentaar dat ik kreeg met mijn 20 jaar niet gebruikte FT-227.
Hopelijk komt volgende week een nieuwe portofoon binnen, die ik via software wil programmeren, maar dat wil ik in één keer goed doen :lol:

Dit zijn zo de nadelen, wanneer je 20 jaar niet meer actief bent geweest op de amateur banden na na het pensioen alles opnieuw gaat opstarten.............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#9 Bericht door PA0ETE »

Een raster van 12,5 kHz is de norm. Je mag onder de huidige regels (als repeater) dan ook een kleinere bandbreedte gebruiken. Bijv. D-STAR is 6 kHz breed (ongeveer).

Je kunt ook een repeatervergunning krijgen voor een grotere bandbreedte. Echter, je moet die grotere bandbreedte dan ook steeds gebruiken. Ik denk niet dat dat bij PI2VLI het geval is, maar 25 kHz is bijv. de kanaalafstand bij Tetra..

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#10 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maximale zwaai op 144 MHz en 432 MHz.

#11 Bericht door PA0ETE »

Als je dat beschikbaar hebt kun je natuurlijk ook op een spectrum-analyzer kijken.

Relevant bij een meting is als het goed is alleen de modulatie van de hoogste audiofrequentie, nog net voordat het low-pass audiofilter afvalt. Als het goed is dus niet hoger dan 3 kHz, en vooropgesteld dat de lagere frequenties niet sterker moduleren dan de hoogste. Maar, als die sterker zijn dan wordt het ook al snel minder goed verstaanbaar, en lagere frequenties woden als het is steeds zwakker gemoduleerd om zoveel mogelijk een gelijke vermogensverdeling over het kanaal te bewerkstelligen. (Pre-emfase/de-emfase, ook uitgedrukt in de modulatie-index uit het voorbeeld van PA0FRI).

Verder moet je bij de meting zo hard insturen dat het geluid in de limiter gaat, zodat een hardere modulatie niet meer beduidend meer zwaai oplevert.

Plaats reactie