Verstaanbaarheid, uitspraak verbeteren.

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PA1JER
Roepletters: PA1JER

Re: Verstaanbaarheid, uitspraak verbeteren.

#31 Bericht door PA1JER »

Het was toch;
Aduard
Bduard
Cduard
Dduard
Eduard
Fduard
enzovoort?

Iemand had het over 2 Alfa. Als ze koel zijn wil ik ze wel.

Laatst wat mobiele stations gehoord, uit welke hoek van Nederland je komt maakt het ook al verwerr'nd.

"nee ik ben isidoor niet ik ben Elsink". "oh ik hoor het al meneer isidoor elsewater!

pe1opk
Roepletters: pe1opk

#32 Bericht door pe1opk »

De eerste keer roep ik meestal gewoon rustig uitgesproken:
PE1OPK

Daarna vul ik het aan met het NATO-spelalfabet:
Papa Echo Eén Oscar Papa Kilo

Op HF en bij VHF-DX gebruik ik soms ook nog een alternatieve fonetische spelling als het NATO-spelalfabet niet goed wordt opgenomen:
Peter England One Ontario Portugal Kilowatt
Dat werkt in de praktijk vaak goed.

Het grootste probleem zit eigenlijk altijd bij de Oscar.
Die wordt aan de andere kant opvallend vaak als Foxtrot opgenomen.
Ik vraag me dus af of dat aan de RX-zijde blijkbaar toch erg op elkaar kan lijken, zeker bij slechte condities of QRM of als men gewoon haast heeft en niet goed luisterd :)

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#33 Bericht door pa3met »

pe1opk schreef: 22 jun 2026, 19:38 De eerste keer roep ik meestal gewoon rustig uitgesproken:
PE1OPK

[...]

Het grootste probleem zit eigenlijk altijd bij de Oscar.
Die wordt aan de andere kant opvallend vaak als Foxtrot opgenomen.
Ik vraag me dus af of dat aan de RX-zijde blijkbaar toch erg op elkaar kan lijken, zeker bij slechte condities of QRM of als men gewoon haast heeft en niet goed luisterd :)
geen idee. ik kan me er niks bij voorstellen eigenlijk..

Dat andere alternatief vind ik zelf verwarrend.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Roy pd8rw

#34 Bericht door Roy pd8rw »

Het ligt vaak aan de snelheid waarmee een call uitgesproken word in het nato alfabet..

Ik vind alle andere varianten die men gebruikt alleen maar extra verwarrend ..

De zuid amerikanen kunnen er wat van ..

De ergste vind ik nog wel quatemala maar dan uitgesproken als kkwataaamaala 😬🧐😩

Het is in phone zeker net zo netjes als in cw om je snelheid aan te passen aan het tegenstation .

Soms ligt het aan de condities , de qrm ,de pile up en samenloop van omstandigheden dat je een station slecht kunt nemen , of andersom .
Wanneer je als dx station een call hoort , deze aanroept en de rest blijft door bulderen dan maakt het niet uit welke variant spellingsalfabet je gebruikt .

Wanneer je merkt dat je tegenstation moeite heeft om welke reden dan ook met het ontvangen van de info pas je je toch aan aan de omstandigheden..

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#35 Bericht door elsinga »

Het maakt ook uit wie de call uitspreekt.

Anekdote tijd: op de World Scout Jamboree van 2019 was ik staf bij het JOTA station NA1WJ. Daar mochten gast operators ook achter de set. Op een dag (nog net tijdens de opbouw en dus zonder deelnemers?) was er ook een Motorola event, omdat ze meededen aan de eerste vlucht naar de maan. Leuk, maar wel aardige pile-ups bij het event station. Ik roep aan en bam, NA1WJ in de log. Komt kort daarna een US amateur langs die bij Motorola had gewerkt en ook graag daar in de log wilde. Aanroepen, aanroepen, nogmaals aanroepen, nog een keer aanroepen, maar hij kwam er niet doorheen. Toen vroeg ik of ik het eens onder zijn call mocht proberen en bam, door de pile-up heen. Hij kon toen het QSO afmaken.

Kennelijk is de combi van mijn stem, de IC7300 en de instellingen daarop best goed. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Hannie123

#36 Bericht door Hannie123 »

Allemaal zeer mooie antwoorden. Nu de belangrijkste vraag:

Gaan WE ervoor war aan doen?

73 Hannie

Hannie123

#37 Bericht door Hannie123 »

Herstel:

Gaan WE er ook wat aan doen?

PG7VG

#38 Bericht door PG7VG »

Zoals met heel veel “problemen “.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Dat was de strekking van mijn openings post.
( Hoe kan ik mijn herkenbaarheid verbeteren)

Ik vind het heel mooi om te zien dat zo’n relatief simpele vraag zoveel reacties voortbrengt waar voor iedereen wat herkenbaars en te leren inzit.
73, Peter.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#39 Bericht door PA4WK »

Het is heel simpel,
We weten nu allemaal waar het fout gaat, laten we nu afspreken beter op onze uitspraak te letten, dan hebben we al 95% van de problemen opgelost. En voor wie hier niet mee leest, goed voorbeeld doet goed volgen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3JVA
Roepletters: PA3JVA

#40 Bericht door PA3JVA »

Mijn oorspronkelijke callsign was PE3JVA (C machtiging)

Dat ging nog wel eens fout, zelfs bij mensen die mij kende.

Dus er maar PA3JVA van gemaakt

PD2R
Contacteer:

#41 Bericht door PD2R »

Op de uitspraak van anderen heb je weinig tot geen invloed. Je hebt wel invloed op jouw vermogen om iets op te nemen.

[contest promotie mode]Na vele duizenden contest QSO’s moet het tegenwoordig gek gaan wil ik het niet kunnen opnemen. De meeste gangbare alternatieven voor het NAVO spelalfabet heb ik inmiddels vele malen voorbij horen komen en ik kijk er niet meer van op.
Je hersenen zijn een super goede decoder maar dat worden ze alleen als je ze goed traint. Dat gaat niet vanzelf, denk aan de 10.000 uren regel van Malcolm Gladwell. Ik zit nog lang niet aan de 10k uren maar kom inmiddels een heel eind. Het helpt natuurlijk enorm als je ook nog eens heel leuk vindt :wink: [/contest promotie mode]
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA5BUK
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

#42 Bericht door PA5BUK »

In de eerste instantie gebruik ik altijd het NAVO spelalfabet. Als een tegenstation mij niet goed kan verstaan maak ik er nog wel eens Bravo United Kilowatt van. Meestal helpt dat prima.

Ik heb ook wel eens tijdens een VHF contest een station Papa Elfa horen zeggen, waarop ik dacht dat ik een nieuw PD station aan het werken was. Bleek het toch echt een PA te zijn die ik al had.

ON7RA
Roepletters: ON7RA

#43 Bericht door ON7RA »

Ja, als iedereen nu eens deftig het NATO alfabet moest leren, dan zou dit al veel oplossen! Voor engelstaligen is dit geen probleem, voor velen van ons ook niet. Maar als men luistert naar de rest van Europa, vb; Italië, Spanje, daar is het merendeel van italie zalando ...etc, in de Oostblok landen is het dan weer wat anders, in de rest van de wereld is het veel van America Venezuela… etc. Dan ben je de hele wereld rondgereisd, en weet je nog niet welke letter het is. Heel uitzonderlijk zeg ik ook wel eens mijn sufix als Radio America, in plaats van Romeo Alpha, om het vlotter te laten gaan, omdat er veel radioamateurs zijn over de hele wereld die moeite hebben met het correct uitspreken en begrijpen van het NAVO- NATO alfabet! Eigenlijk zouden we hun moeten motiveren om het NATO alfabet goed onder de knie te krijgen, en niet die alternatieve uitspraak te gebruiken! En zoal eerder al vermeld door veel mede amateurs, (16 kleppers) zo noem ik ze. Mensen die veel te snel praten, die hun call afratelen om alles snel te laten verlopen, denken zij althans? Wat uiteindelijk niet zo is, want iedereen moet twee tot drie keer opnieuw vragen, Please, your call again, slowly!

We leven en praten allemaal veel te snel, het leven wordt een hell. Alles moet nu eenmaal zo snel dat we vergeten, wie doet ons wel.
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie