SSB op 30 meter

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: SSB op 30 meter

#16 Bericht door PA0ETE »

Australië staat, dat valt me pas nu op, qua percentage amateurs net onder Nederland :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

#17 Bericht door PA0AA »

PA0ETE schreef: 21 sep 2025, 10:32 ..... Er is wel een verschil. Op 60 meter staat USB tussen 5354,0 - 5366,0 in het IARU bandplan. Dus dat is conform regelgeving in NL én het bandplan. Dat is op 10 MHz niet zo. SSB staat daar zoals ook anderen al aangaven niet in het bandplan......
Toch komt het op mij vrij onlogisch over, dat je in een 50 kHz brede band geen 'breedbandige' mode als SSB mag doen, en in een 15 kHz brede band wel.
Het zal wel met primaire gebruikers te maken hebben, denk ik zo.

Misschien is het een suggestie om een en ander via de democratische weg aan te kaarten, zodat de IARU bij de primaire gebruiker kan lobbyen om dit
voor elkaar te krijgen. Het is bij de 6 meter en de 4 meter band ook gelukt, dus waarom hier niet ?
Misschien kunnen we het wel als 'wisselgeld' krijgen, als de ernstige beperkingen op de 23 cm band binnenkort echt doorgang vinden.
Al zouden we maar een stukje van bijv. 7 kHz op 30 meter als SSB deel krijgen, daar passen precies twee SSB signalen in.
Voor nu zal ik proberen om het ter sprake te brengen op de komende VR vergadering in het voorjaar.

73, Ruben, PA0AA.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#18 Bericht door PA0ETE »

De afspraak was deel van het pakket waarmee deze drie banden (30/18/24m) er gekomen zijn.

Deze band was CW-only totdat iets van 10 of 15 jaar geleden er een stuk tevens voor digitaal werd vrijgesteld.

CW only was iets van de primaire gebruiker indertijd van die band. Maar er zijn bij de komst van deze drie banden ook typische amateurzaken afgesproken die nog steeds gelden. Namelijk dat in deze drie banden geen contesten zijn toegestaan. Oorspronkelijk was dit anders, maar het verbod op contesten is in Nederland nu alleen nog op 10 MHz van kracht. Maar volgens de bandbplannen is dit ook nog steeds voor 18 en 24 MHz voor zover ik weet.

Het verschil tussen 10 MHz en 5 MHz is historisch. De bedoeling was dat 5 MHz een veel grotere band zou zijn. Er waren een paar grote landen geheel tegen zo'n band, en dit was een compromis. 10, 17 en 24 MHz zijn er gekomen toen er grote vrees was dat de HF-banden kleiner zouden worden en in plaats daarvan is er zo effectief onderhandeld, dat er niets afging en zelfs drie banden bij kwamen.

Bij 5 MHz was dit andersom. In de periode voorafgaand aan het vrijkomen van 5 MHz waren er in veel landen al allocaties beschikbaar, in sommige landen (VS, Canada, UK) al bijna 10 jaar. In Nederland was het een jaar lang toegestaan om van ik dacht 5,350 tot 5,450 MHz te werken, 100 kHz groot in elk geval, en all mode. Toen er een veel kleinere band uit kwam, maar in meerdere landen de oorspronkelijke banden met ruimte genoeg voor SSB vrij bleven, moest in de landen met de kleine allocatie het ook mogelijk blijven SSB te werken, om met de landen die meer ruimte hebben in SSB te kunnen blijven werken.

10 MHz had een dergelijke geschiedenis niet. Daar is nooit op SSB gewerkt door amateurs behalve in een stuk of vier landen in zuidelijk Afrika waar dit wel mocht.

Ik zou voorzichtig zijn met de boel openbreken, want voor je het weet zitten vier dagen per week ook deze banden vol met contestgeluiden. Ik heb overigens absoluut niets tegen contesten, maar de situatie van nu met drie contestvrije banden (vier inmiddels) is wel prettig voor een groot aantal mensen.

Bij dit soort dingen is er altijd een strikte scheiding tussen HF en de andere banden. Het zou dus zeer zeer ongebruikelijk zijn om 23 cm hiermee in verbinding te brengen. Verder is de IARU een organisatie van zendamateurs dus die moet je in dit geval niet hebben, tenzij je ze wilt vragen dit tijdens het overleg in te brengen. 7 kHz één mode extra toestaan op 10 MHz uitruilen tegen het verlies grotendeels of geheel van een van de belangrijke amateurbanden lijkt me verder ook nogal een ongelijke ruil. Het is echter denk ik vooral een kwestie van de amateurgemeenschap. De regelgevers hebben vast geen bezwaar tegen SSB in deze band.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3GOS_2
Roepletters: PA3GOS

#19 Bericht door PA3GOS_2 »

Destijds heb ik een aantal leuke verbindingen in SSB gemaakt op de 60 m band. Volgens mij was er wel een vermogensrestrictie maar dat weet ik niet meer zeker.
Later werd het toch gekanaliseerd? Ik herinner mij iets van zes SSB kanalen.

Voor wat betreft 30 meter had ik liever gezien dat het alleen CW gebleven was.
Ooit heb ik wel eens iets met MT63 en PSK31 gedaan maar ik was gauw uitgekeken op die computer QSO's.
Maar dat is alleen maar mijn mening.

Tjalling
De persoon die alles beter denkt te weten zal nooit leren beter te weten.

Plaats reactie