on4ged schreef: ↑02 jul 2025, 14:00Theoretisch helemaal juist, maar in de praktijk doen ze het wel en dat is voor mij toch het belangrijkste. Mijn EFHW is een 4 band van de HyEndCompany. Die werkt perfect zonder radialen en hangt horizontaal op een hoogte van amper 3 m boven de grond. Omdat de tuin te klein is heb ik hem moeten ophangen met halfweg een hoek ± 120°. Hij werkt prima, maar ongetwijfeld dat het ook nog beter kan.
Maar de situatie is nu eenmaal wat ze is en ik heb toch al enkele mooie verbindingen kunnen maken. Niet de wereld rond, maar ik was toch al tevreden met Noordoost Amerika en Zuidoost Canada, de Azoren, Madeira, Koeweit, Saudi Arabia en verder de meeste Europese landen en kleine eilandjes in de Middellandse zee. Vooral die laatsten vond ik zeer interessant. Italië ken ik wel, maar ik heb dan ook contact gehad met een paar kleine eilandjes in de Middellandse zee die me onbekend waren. En dan ga ik zoeken in de Grote Times World Atlas en op GoogleMaps en zo heb ik dan weer wat bijgeleerd. Voor mij is dat ook een heel fijn onderdeel van het radioamateurisme.
Dat is precies zoals ik er ook naar kijk. Kijk, ik kan 30.000 euro aan een mast uitgeven, en 400.000 aan een huis waar dat kan, want hier is dat onmogelijk. En dan nog een mooi antennepark in die mast voor 10 mille en een Hilberding transceiver erbij.
Maar ik maak hooguit 30 QSO's op HF per jaar. Ik luister wel veel. Maar dat is het me niet waard.
Ik werk gewoonljik QRP met een bescheiden antenne, die waarschijnlijk niet zoveel anders is als die van jou alleen nóg bescheidener. Maar, ik heb dus ook een prachtige locatie gehad en in een tijd dat ik nog niet zo zuinig was op onze voorwaarden van de overheid (ik was nog jong, ik weet het, het is geen excuus, maar wel de verklaring) met bijna 1,5 kW uitgangsvermogen. En dat was heel leuk, maar daar was ik ook in een paar jaar op utigekeken. Toen wilde ik weer meer met de techniek doen. Het is hoewel dat misschien zo lijkt voor mij ook geen fulltime hobby, cq niet de enige hobby die ik heb.
Kortom, het is precies zo hoog als je de lat maar legt. Ik ben tevreden met iets, waar iemand die 10x zoveel eraan uitgeeft als ik doe hard om moet lachen, maar ik ben er blij mee. Het is een hobby. Dwz het doel is dat ik afleiding heb en dat het me ontspanning brengt. Voor mij is het geen wedstrijd.
Maar tegelijk zou ik wel graag wat minder storing hier thuis op 60 meter willen hebben. De banden daarboven zijn echter allemaal wel keurig schoon. Dus niks te klagen. Eigenlijk.