8 mtr Band
8 mtr Band
Vanmorgen een beetje over de frequenties aan het luisteren en kwam op 40-42 Mhz (in het bijzonder rond 40,6) en tot mijn verbazing hoorde ik NL amateurs. Band is toch niet vrijgegeven?
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
- coolepascal
- Contacteer:
Re: 8 mtr Band
Huiswerk doen Ronald.
Wat ik veel interesanter vind, wat voor ontvanger en welke antenne gebruik je ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Je kunt niet alles bijhouden . Ontvanger Airspy HF+ Discovery met endfed 18mtr. Veel Dld stations vanwege 3 oct.coolepascal schreef: ↑03 okt 2024, 10:41 Huiswerk doen Ronald.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Hmmm..
Ik zat dat huiswerk dus even te doen Coole, maar ik heb iets gemist? Zie deze 40 MHz. niet in de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015
Zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/ ... #Artikel13
Ik zat dat huiswerk dus even te doen Coole, maar ik heb iets gemist? Zie deze 40 MHz. niet in de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015
Zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/ ... #Artikel13
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Thanks! Die link had ik werkelijk niet gevonden. Heel vreemd. Denk dat het aan de zoekterm gelegen heeft. '8mtr band'
Beter had ik 8m band ingetypt
Maar goed, dan blijkt dus nog geen toestemming in Nederland. Dus ofwel het is 'illegaal' gebruik ofwel iemand uit een land waarin gebruik wél is toegestaan spreekt Nederlands ofwel het is een ISM device met power tot 10 mW
Zie:
Beter had ik 8m band ingetypt
Maar goed, dan blijkt dus nog geen toestemming in Nederland. Dus ofwel het is 'illegaal' gebruik ofwel iemand uit een land waarin gebruik wél is toegestaan spreekt Nederlands ofwel het is een ISM device met power tot 10 mW
Zie:
Bron: https://pe4bas.blogspot.com/2022/12/40m ... lands.htmlDe genoemde band is beschikbaar voor Non-specific Short range devices. Dat wil zeggen allerlei gebruik mag hier gebruik van maken.
Het gebruik is in die zin niet anders dan in b.v. de vergunningsvrije 433 MHz en 863 – 870 MHz.
Communicatie met derden is dus toegestaan mits het maximaal uitgestraald vermogen van 10 mW niet wordt overschreden.
Er is echter een belangrijke randvoorwaarde:
In de zendamateurbanden mag een radiozendamateur met zelfbouwapparatuur werken die niet aan die eisen hoeft te voldoen. Voor de 40 MHz geldt die uitzondering niet. In artikel 2 lid 3 van de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015 wordt geëist dat de apparatuur moet voldoen aan de essentiële eisen van de Radio apparaten richtlijn om vergunningsvrij gebruik te kunnen maken van deze band. Door de fabrikant moet een Declaration of Conformity worden opgemaakt en de apparatuur moet een CE markering hebben waarmee de conformiteit met de eisen van de Radio apparaten richtlijn wordt bevestigd.
Als u aan bovenstaande eisen voldoet is het gebruik toegestaan.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Vragensteller hoort Nederlandse stations.
Via https://vhf-uhf.veron.nl/40-mhz-de-8m-band/ lees ik dat er in Nederland geen toestemming voor is.
Via https://vhf-uhf.veron.nl/40-mhz-de-8m-band/ lees ik dat er in Nederland geen toestemming voor is.
Nederlands of Nederlandstalig, met of zonder call?PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑03 okt 2024, 11:55 Vragensteller hoort Nederlandse stations.
Zou overigens best leuk zijn een bandje erbij, veel amateurs klagen (terecht) wel over het verlies van frequentie ruimte in het UHF/SHF bereik maar we hebben er de laatste tijd toch ook wel wat banden bij gekregen, alleen niet in het UHF/SHF bereik, waardoor toepassingen zoals (D)ATV steeds meer in het gedrang komen. Aan de andere kant snap ik het wel als je leest wat frequentie ruimte kost, dat het handje vol UHF/SHF amateurs ruimte moet maken, maar leuk is het niet.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
- PA3GNZ, Tjeerd
- Contacteer:
NL amateurs. Dan denk ik toch aan op Nederlands grondgebied.
Dat hoeft natuurlijk niet, Nederkanders kom je overal tegen.PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑03 okt 2024, 17:41 NL amateurs. Dan denk ik toch aan op Nederlands grondgebied.
- PA3GNZ, Tjeerd
- Contacteer:
Beste Wim,
De vraag is echt heel duidelijk. En de vervolgvraag ook.
Ik weet niet meer welke NL call ik hoorde maar het was duidelijk een contact tussen een NL en Duitse amateur.
Wellicht komende dagen nog wat activiteit.
Wellicht komende dagen nog wat activiteit.
Voor jou misschien wel maar voor mij niet, wat ik me dan afvraag bijvoorbeeld werd er een Nederlandse call gehoord, of werd er Nederlands gesproken?PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑03 okt 2024, 17:47 Beste Wim,
Ook kan het een Nederlander in het buitenland geweest zijn waar gebruik van deze frequentie wel toegestaan is.
In dat geval zou er een voorvoegsel voor de call moeten staan.
Werd er geen call gebruikt, kan het ook een piraat zijn.
Dat haal ik dus niet uit het verhaal van de TS
NL call en Duits gesproken, maar met een NL accent. Ik schat uit grensstreek.PA4WK schreef: ↑03 okt 2024, 18:07Voor jou misschien wel maar voor mij niet, wat ik me dan afvraag bijvoorbeeld werd er een Nederlandse call gehoord, of werd er Nederlands gesproken?PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑03 okt 2024, 17:47 Beste Wim,
Ook kan het een Nederlander in het buitenland geweest zijn waar gebruik van deze frequentie wel toegestaan is.
In dat geval zou er een voorvoegsel voor de call moeten staan.
Werd er geen call gebruikt, kan het ook een piraat zijn.
Dat haal ik dus niet uit het verhaal van de TS
In België zijn er wel enkele amateurs met een speciale toestemming voor 8 m.
o.a. ON4PS
"
First 8m experimental license (CAT 9A) from 23/05/2022 till 24/08/2023, callsign: ONA4PS. Today September 1st, 2023 the 40 MHz band (8m) has been granted to all (Harec) Belgian amateurs with my ongoing efforts."
Of deze toestemming ook nu nog geldig is, kan ik niet direct vinden.
PJ4MM heeft ook machtiging voor 8 m en spreekt NL.
o.a. ON4PS
"
First 8m experimental license (CAT 9A) from 23/05/2022 till 24/08/2023, callsign: ONA4PS. Today September 1st, 2023 the 40 MHz band (8m) has been granted to all (Harec) Belgian amateurs with my ongoing efforts."
Of deze toestemming ook nu nog geldig is, kan ik niet direct vinden.
PJ4MM heeft ook machtiging voor 8 m en spreekt NL.
73
Harry
PE5HV / NL6594
Harry
PE5HV / NL6594