Instellingen microfoon op TS990

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Instellingen microfoon op TS990

#1 Bericht door pc9t »

Sinds enkele weken heb ik een Kenwood TS990 en ben bezig om dit enigszins in te stellen qua modulatie op SSB.

Onlangs had ik een QSO met een station en die vertelde dat ik nauwelijks verstaanbaar was, en liet me dit terug horen en inderdaad dit was echt verschrikkelijk.

Dus eigenlijk alles uit gezet qua EQ en processor, en toen ging het was beter dit was overigens met een MC43S microfoon.

Nu heb ik nog een Heil Proset met HC6 liggen, maar ik krijg het niet zo naar mijn zijn ingesteld. Het hoeft geen BBC te zijn maar een lekker puncy audio moet toch wel lukken maar dat hoor ik niet via de monitor. En misschien is daar de Heil ook niet geschikt voor maar met de EQ in de TS990 moet toch wel een en ander in te stellen moet zijn.

Maar ok dan heb je nog de TX filter en Proc. in en Proc. out.

Zijn er nog mede amateurs die een TS990 hebben staan die mij enigszins op weg kunnen helpen en misschien een QSO kunnen afspreken om een en ander te testen.

Gisteren hoorde ik een station die via een bluetooth headset and mobiele telefoon remote werkte en zelfs dat klonk in mijn oren nog goed.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Instellingen microfoon op TS990

#2 Bericht door Snof »

Het monitor volume zou beter-harder moeten zijn met firmware versie 1.03, geen idee of dat inderdaad geholpen heeft.
https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=4&t=11401

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Instellingen microfoon op TS990

#3 Bericht door ON5RKN »

Een HC 6 is dat niet voor ICOM i.p.v. Kenwood?

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Instellingen microfoon op TS990

#4 Bericht door ON5RKN »

Een HC 6 is dat niet voor ICOM i.p.v. Kenwood?

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Instellingen microfoon op TS990

#5 Bericht door pc9t »

Ik zou het niet weten of deze specifiek voor Icom is, dacht dat het dan een IC element betreft.

Maar zeker weten doe ik het ook niet.

Ik heb wel wat info uit gebruikers in de USA met instellingen met een HC6 alleen lastig om jezelf goed te beluisteren zonder 2e trx.

En via web-SDR zit vertraging op en dan raak ik in de war met spreken :D

Dus we zijn nog steeds bezig, maar we komen er wel.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Instellingen microfoon op TS990

#6 Bericht door pc9t »

Overigens kwam ik er zojuist achter dat het geen HC6 element is maar een HC5 element.

Weet niet of dat het zelfde element is wat in de Goldmic zit.

Die klinken over het algemeen wel erg mooi.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

- PD2SKZ -
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Instellingen microfoon op TS990

#7 Bericht door - PD2SKZ - »

Hoi,

Ik heb zelf ook die headset op m’n 990. De setting HB1 op de equalizer geeft bij mij het beste resultaat met die headset.

Je kunt jezelf terug horen als je uitzend trouwens door de monitor functie van de set te gebruiken.

Succes,

Sven.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Instellingen microfoon op TS990

#8 Bericht door pc9t »

Hallo Sven,

Okay ga het proberen op de HB1 stand en hoe heb je het TX filter staan en gebruik je de processor en zoja hoe heb je die staan de Proc. In en Proc. Out.

Het terugluisteren via de monitor functie is bekend maar heb niet het gevoel dat dat de sound is die je uitzend.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

- PD2SKZ -
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Instellingen microfoon op TS990

#9 Bericht door - PD2SKZ - »

Hoi,

- TX filter staat op 2,7khz.
- Mic. Op 6
- Proc. In op 6
- Proc. Uit op 7

Heb je wel de laatste firmware er op staan ?

Ik hoor namelijk een duidelijk verschil als ik HB1 aan of uit heb staan namelijk. Wellicht is dit dus een firmware dingetje.

Groet,

Sven.

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Instellingen microfoon op TS990

#10 Bericht door PA8L »

Ik weet niks van een TS-990, maar wat mij geholpen heeft, is terugluisteren van mijn uitzending via een websdr, bijv. die van Heppen of Hack Green. Ik neem die uitzending dan op van de websdr met het programma Audacity (elke andere audiorecorder is natuurlijk ook goed).

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Instellingen microfoon op TS990

#11 Bericht door pc9t »

- PD2SKZ - schreef: 29 dec 2021, 17:54 Hoi,

- TX filter staat op 2,7khz.
- Mic. Op 6
- Proc. In op 6
- Proc. Uit op 7

Heb je wel de laatste firmware er op staan ?
Hallo Sven.

Ja versie 1.25 zit erin heb je instellingen overgenomen en ga dit verder met de PR781 afstellen.

Het verschil tussen HB en HB2 en Bass Boost 1 en 2 dat hoor ik wel maar ander verregen instellingen die ik in user 1 tm 3 heb gezet daar hoor ik nog niet zoveel verschil in maar ga het proberen om op een andere laptop wat opnames te maken via een WebSDR om te kijken of ik hier iets mee kan.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

pb1hf
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2013, 22:50
Roepletters: pb1hf

Re: Instellingen microfoon op TS990

#12 Bericht door pb1hf »

Is het nog gelukt met de instellingen voor de PR781 micro ??
Ben zelf een beetje aan het spelen geweest met de EQ settings....Ik weet dat audio subjectief is en dat het ook ligt op welke filtersetting je luistert maar toch

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Instellingen microfoon op TS990

#13 Bericht door pc9t »

De TS990 is niet meer in mijn bezit, ik wil graag simpel remote kunnen werken en dat was het in ieder geval niet met de TS990.

DUs heb onlangs een nieuwe Flexradio 6400 aangeschaft.

Hier kan ik simpel met met mijn Ipad zelfs nog verbindingen maken.

Dus moet ik daar weer opnieuw beginnen om de boel weer op te zetten in SSB.

Maar dat gaat een winterklus worden, nu is het vaarseizoen aangebroken en vandaar dat ik dus remote wil kunnen werken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Plaats reactie