digibox pe2rmi zoek de usb driver

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2mm
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jan 2006, 16:56
Contacteer:

digibox pe2rmi zoek de usb driver

#1 Bericht door pa2mm »

hallo allemaal

wie of waar kan ik de driver vinden om mijn digibox 3 van pe2rmi aan te sturen.

PE2RmI maakt de boxen niet meer en ik ben de driver cd kwijt van de usb naar serieel omzetter

dus wie weet waar ik het kan downloaden of wie kan mij het sturen

info@triscka.nl

bij voorbaat dank

theo de pa9rx

Gebruikersavatar
PD5B
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 okt 2009, 16:43

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#2 Bericht door PD5B »

Kun je ff melden welk besturing systeem je hebt?

pa2mm
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jan 2006, 16:56
Contacteer:

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#3 Bericht door pa2mm »

ja hoor ik werk met windows xp ultimate...

Gebruikersavatar
PD5B
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 okt 2009, 16:43

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#4 Bericht door PD5B »

Wil je driver wel sturen, krijg alleen altijd deze melding:
Kan het bericht niet verzenden omdat één van de geadresseerden door de server is geweigerd. Het geweigerde e-mailadres is info@triscka.nl. Onderwerp 'Driver USB DigiBox 3', Account: 'mail.home.nl (4)', Server: 'mail.home.nl', Protocol: SMTP, Reactie van server: '550 Unrouteable address', Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Serverfout: 550, Foutnummer: 0x800CCC79

Heb je nog een ander mailadres? zet dit dan in mijn PM.

Gr. Jan

pa2mm
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jan 2006, 16:56
Contacteer:

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#5 Bericht door pa2mm »

ben inmiddels voorzien van de juiste drivers

------------------------------------------

slotje

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#6 Bericht door PC1I »

De Digibox3 met USB aansluiting gebruikt FTDI drivers:
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

De ouder Digiboxen met Seriele aansluiting gebruiken Prolific driver PL-2303
http://www.prolific.com.tw/Eng/downloads.asp?ID=31

En dan nu een slotje..
;-)

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

pd2d
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2010, 19:12

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#7 Bericht door pd2d »

Ondanks het slotje toch nog even een vraag.

Ik heb 2e hands een digibox 3 gekocht, echter zonder documentatie.....
Nu zit er een kabel bij die van 15 polig ( interface kant ) naar 9 polig loopt. Is dit de kabel die op de set moet of gaat er vanaf deze 9 polige stekker een kabel naar de set.
Mijn set is een TS-440S dus als er ook nog iemand is die mij de pinout van subd stekkers kan geven graag...

73's Rachel

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#8 Bericht door PC1I »

pd2d schreef:Ondanks het slotje toch nog even een vraag.

Ik heb 2e hands een digibox 3 gekocht, echter zonder documentatie.....
Nu zit er een kabel bij die van 15 polig ( interface kant ) naar 9 polig loopt. Is dit de kabel die op de set moet of gaat er vanaf deze 9 polige stekker een kabel naar de set.
Mijn set is een TS-440S dus als er ook nog iemand is die mij de pinout van subd stekkers kan geven graag...

73's Rachel
Hallo Rachel,

Eddie maakte nog wel eens digiboxen op verzoek aangepast voor bepaalde sets. Daarmee ziet de bekabeling er nog wel eens anders uit.

Als het een Digibox 3 met USB aansluiting is het wat makkelijker, dan zit er waarschijnlijk op de achterkant van de box een 15 polige steker. Daar sluit je het 15 polige kabeldeel op aan. Die kabel eindigt dan meestal in een 9 polige steker. Daar hoort dan weer een kabeldeeltje voor te zijn die specifiek voor een bepaalde set is. Op die manier kon dan dmv verschillende kabeldelen te gebruiken (die dan op de 9 polige steker werden aangesloten) 1 digibox gebruikt worden met meerdere sets door voor elke set een apart audio / catkabeltje te gebruiken.

Ook maakte Eddie wel digiboxen voor 1 bepaalde set / merk. Dan zit er meestal geen 9 polige steker aan maar een DIN deel, met het aantal poten wat maar nodig mocht zijn. Meestal zijn dit digibox2 of oudere seriele digiboxen.

Ik gok er op dat jij een type hebt zoals ik het eerst omschreef maar dan lijkt er een kabeldeeltje te ontbreken namelijk van 9 serieel naar een DIN. (Voor Kenwood meestal naar ACC2, bij de 440 is dat een 13 polige DIN)

Verder, als ik mij niet vergis is de TS-440 niet zonder meer geschikt voor een CAT interface, er moest dacht ik een bepaald IC in die set zitten voordat CAT gebruikt kon worden. Dat is al eens eerder op dit forum aan de orde geweest maar ik kan die draad zo even niet terug vinden.
Eddie heeft toen dacht ik een aparte interface voor iemand gemaakt, ik meen dat dat Jelle uit Drachten was maar zijn call wil me even niet te binnen schieten. Ik neem aan dat die interface ptt maakte via een ground connectie ipv via een CAT commando.

Hopelijk ben je nu iets verder in je speurtocht...

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

pd2d
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2010, 19:12

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#9 Bericht door pd2d »

Kees,

Dank je voor je reactie.
Mijn set is voorzien van de benodigde ic's, dus is geen probleem. Ik zal mijn situatie eens schetsen.

Cat control via een homemade kabel op acc1 werkt zonder problemen. Maar ik wil echter digimodes doen ( Ham Radio Deluxe ), dus ook maar kabeltje van een 2e com poort naar acc2 ertussen. Geluid vanuit de set naar de pc gaat goed, de set switched naar PTT maar dan gaat het fout. Op USB komt er niets uit de set ( andere modes wel ). Het lijkt er nog het meest op dat de acc2 geen audio vanuit de pc accepteert.
Maar omdat dit alles gewoon recht toe recht aan kabeltjes waren en ik via via en voor een leuke prijs die digbox kon kopen heb ik die maar geprobeerd ( zat echter geen documentatie bij ). Tot nu toe echter zonder succes.

Met de digibox heb ik 2 verschillende manieren van aansluiten geprobeerd.
1:
Cat control via de oude kabel rechtstreeks van pc naar acc1 en voor digimodes kabel van de 9 polige stekker van de digibox naar acc2.
Resultaat: HRD ziet de set, besturing is ok, maar geen ontvangst (audio in pc ) en geen PTT

2:
Er van uit gegaan dat de 9 polige stekker van de digibox kabel weleens gelijkwaardig zou kunnen zijn als een standaard com poort op de pc. Dus vanuit hier 1 kabel naar zowel acc1 als acc2.
Resultaat: niets werkt, ook geen CAT

Het probleem wordt zo langezamerhand dat ik hier te lang naar ben aan het kijken en dus niet meer ''objectief'' ben.Wellicht maak ik steeds dezelfde fout in mijn gedachtengang. Vandaar de vraag op dit forum.

Wat ook niet echt verder helpt is dat mijn elektronika kennis om helemaal vanuit het niets iets te bouwen ( zonder handleiding dus..) nog redelijk in de kinderschoenen staat, maar dat dit mij een leuke manier leek om dit eens te gaan verbeteren!

Ik weet dat deze problemen wellicht allemaal op te lossen zijn door bv een nieuwe Microham interface te kopen. Dit gaat echter alleen in tegen mijn principes. Het is ( en was al in mijn SWL tijd ) voor mij steeds een uitdaging om mijn spullen via via of via zelfbouw ( maar dan wel documentatie :D ) bij elkaar te krijgen. Zomaar met een zak geld naar de winkel stappen en een heel station opbouwen vind ik toch minder leuk.

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#10 Bericht door PC1I »

pd2d schreef: Met de digibox heb ik 2 verschillende manieren van aansluiten geprobeerd.
1:
Cat control via de oude kabel rechtstreeks van pc naar acc1 en voor digimodes kabel van de 9 polige stekker van de digibox naar acc2.
Resultaat: HRD ziet de set, besturing is ok, maar geen ontvangst (audio in pc ) en geen PTT

2:
Er van uit gegaan dat de 9 polige stekker van de digibox kabel weleens gelijkwaardig zou kunnen zijn als een standaard com poort op de pc. Dus vanuit hier 1 kabel naar zowel acc1 als acc2.
Resultaat: niets werkt, ook geen CAT
Hallo Rachel,
ietwat laat, ik had gemist dat er nog een vervolg op mijn reactie was gekomen...

Ik kan, gezien de omschrijving, haast niet anders concluderen dan dat er 2 zaken kunnen spelen:

1) de digibox die jij hebt is niet compleet want de 9 polige stekker hoort nog een vriendje te hebben, een kabeltje die daar op past met aan de andere kant een DIN steker voor naar ACC-2 en vaak ook nog een deel voor naar de compoort van de set. (Behalve als deze digibox voor bijvoorbeeld een Yaesu FT-2000 was want daar is alleen een audio kabeldeel voor nodig en geen CAT deel want dat kan met een gewone seriele kabel.)

2) de digibox is op verzoek door Eddie speciaal gemaakt voor een specifieke set die gebruik maakte van audio via een 9 polige connector.

Ik denk dat 1 de grootste kans maakt.

Ik zal deze week proberen te kijken naar mijn kabels en vanuit daar proberen terug te leiden naar wat er op welk pennetje van de 9 polige plug zou moeten staan.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik dan hoop dat de digibox van mij overeen komt met een standaard digibox 3. Ik heb meerdere van die dingen van Eddie gehad en ben ook wel voor hem met een prototype voor hem aan het testen geweest. Ik weet helemaal niet of het ding wat ik nu gebruik een prototype is of een standaard digibox...
:shock:

Dan blijft nog over, weet je zeker dat deze digibox voor een Kenwood was?
Het staat mij bij dat de Digiboxen voor een Yaesu en Icom uitwisselbaar waren maar voor Kenwood een andere chip voor de CAT werd gebruikt.

Groet, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

pd2d
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2010, 19:12

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#11 Bericht door pd2d »

Kees,

Dank je voor de moeite.
Scenario 1 lijkt mij ook het meest voor de hand liggend. Vanuit de 9 polige stekker 2 kabels naar de set. 1 naar acc1 en de ander naar acc2.
Ik hoop dat de pinout van je kabel mijn probleem kan oplossen.

Groet,

Rachel PD2D

Gebruikersavatar
pd0mjc
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2007, 12:11
Roepletters: Pd0mjc
Locatie: deventer

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#12 Bericht door pd0mjc »

hallo Kees
ik zag las dat u drivers hebt voor een digibox 3 deze is gebouwd door Edie ik heb deze een paar jaar gebruikt met win 7 op de pc, maar gisteren is deze er mee op gehouden en ik heb de drivers cd ook niet meer . deze zijn vermoet ik op geruimd tijdens de verbouwing in mijn huis . zou ik van jou een copy kunnen krijgen van de drivers je doet mij er een groot plezier mee .
de groeten van emil koers uit Deventer

mijn call is pd0mjc

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: digibox pe2rmi zoek de usb driver

#13 Bericht door PC1I »

Hallo Emil,

Eddy gebruikte FTDI chips voor zijn boxen. Driver is hier te vinden:

https://ftdichip.com/drivers/

groet, ook uit Deventer ;-)

Kees PC1I (ex PE2KM)
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Plaats reactie