SDR-Uno en Perseus

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

SDR-Uno en Perseus

#1 Bericht door Johan Zijlstra »

Beste lezer(s),

Gister download van software SDR-Uno versie 1.42-1014 gedaan. Op mijn PC werk ik met Windows 11. - 64bit.
Het is de bedoeling dat ik mijn Perseus SDR op bovengenoemde software kan aansluiten.

Deze software heeft de file SDRuno.ExtlO. Ook heb ik de ExtIo van de Perseus in dezelfde map gezet van SDRuno.
Via een YouTube filmpje heb ik gezien dat iemand dit deed en noodzakelijk was zodat je dan je ontvanger kunnen kiezen.
Bij mij geen ontvanger aanwezig te zijn en zie dan ook geen mogelijkheid om mijn Perseus (het is niet de Perseus 22) aan te kunnen sluiten.
Ook zie ik geen startknop.

Bij verder onderzoek op het web las ik dat iemand met SDRuno versie 1.32 ook dezelfde problemen had.
Hem werd aangeraden om versie 1.22 te gebruiken. Hier heb ik naar gezocht maar kon geen downloadversie meer hiervan vinden.
Hoe kan ik hier nu verder mee?
Is mijn gedownloade versie wel geschikt voor Perseus?

73's,
Johan

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR-Uno en Perseus

#2 Bericht door Johan Zijlstra »

Beste lezer(s),

Bijna een maand geleden heb ik bovengenoemd bericht geplaatst met een paar vragen v.w.b. het gebruik van SDR-Uno.
Tot nu tor heb ik helaas van niemand (nog) een antwoord gekregen dat mij mij verder op weg zou kunnen brengen.
Zelf had ik gedacht dat er wel iemand op dit forum aanwezig zou zijn die gebruik maakt en ervaring heeft van genoemde software maar ik kan me natuurlijk vergissen.
In ieder geval blijf ik optimistisch en hoop dat er ooit eens iemand zal zijn die mij een beetje verder op weg helpt en wat advies kan geven.

73's
Johan

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Uno en Perseus

#3 Bericht door PD0JDG »

In mijn ervaring zijn er maar weinig gebruikers van SDR UNO met extio. De meeste ervaringen zijn met HDSDR en SDR console.

http://www.hdsdr.de/
https://www.sdr-radio.com/console

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR-Uno en Perseus

#4 Bericht door Johan Zijlstra »

Goedenavond PD0JDG,

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Ben blij dat er toch een reactie op mijn vraag is gekomen.
Zelf vermoedde ik al dat er bijna niemand zou zijn die SDR-Uno gebruikt.
Oké dan, voortaan ga ik ook SDR-Console en HDSDR gebruiken.

Vriendelijke groet,
Johan

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR-Uno en Perseus

#5 Bericht door Johan Zijlstra »

Goedenavond PD0JDG,

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Ben blij dat er toch een reactie op mijn vraag is gekomen.
Zelf vermoedde ik al dat er bijna niemand zou zijn die SDR-Uno gebruikt.
Oké dan, voortaan ga ik ook SDR-Console en HDSDR gebruiken.

Vriendelijke groet,
Johan

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SDR-Uno en Perseus

#6 Bericht door andre »

Hoi Johan, ik heb hier al geruime tijd SDRuno in gebruik, maar met een rspdx (play) als ontvanger. Met perseus geen ervaring. Wel is het zo dat de software de hardware (ontvanger) hier automatisch detecteerde.

Ik heb ook even de SDRconnect geprobeerd, die detecteerde ook automatisch de ontvanger. Misschien dat je dat nog eens kan proberen in combinatie met je Perseus.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Uno en Perseus

#7 Bericht door PD0JDG »

André, de SDR UNO variant die jij gebruikt is enkel voor de SDRPlay ontvangers zoals de RSPDX. Zo ook SDR Connect. De SDR UNO variant die Johan wilde gebruiken ondersteunt andere ontvangers met een EXTIO interface. SDR Connect heeft geen EXTIO variant.

Jaap

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SDR-Uno en Perseus

#8 Bericht door andre »

misschien begrijp ik hem niet, maar SDRuno variant??? Welke dan? Las ergens dat de extio naast de alom bekende rtl sdr ook als interface voor de uno kan werken. Stuk waar ik op stuitte was me net iets te lang om uitgebreid te lezen, wellicht zijn er nog wat horde's te nemen om dat te laten functioneren. Stuk kwam uit 2020. Kan het ook even niet meer terugvinden... :oops:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Uno en Perseus

#9 Bericht door PD0JDG »

SDRUNO v1.05 is de laatste EXTIO variant volgens de release notes. Voor zover ik na kan gaan is die variant gebundeld geweest tot en met SDRUNO v1.22. Ik herinner me dat tijdens installatie beide varianten werden geinstalleerd: de standard variant met de API voor de RSP hardware en de EXTIO variant met de EXTIO API voor ander SDR ontvangers inclusief de RTL SDR.

De EXTIO variant had ook nog eens een beperking van de bandbreedte. Dat hing allemaal samen met de toenmalige strijd tussen SDRPlay en AirSpy.

Ik zou zeggen, vergeet die EXTIO variant van SDRUNO. Gebruik HDSDR dat is lekker eenvoudig. Of SDR Console, dat is mooi uitgebreid. En als je iets exotisch wilt kijk dan eens naar OpenWebRX. https://www.openwebrx.de/

Jaap

Plaats reactie