FT8 ontvangst probleem ?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
frans van de ven
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2023, 16:19
Roepletters: pe1dte

FT8 ontvangst probleem ?

#1 Bericht door frans van de ven »

Even de apparatuur en antenne waar ik mee werk. Transmitter XIEGU G90 met een XPA125B. Antenne een endfet van ongeveer 20 meter horizontaal op ongeveer 8 meter. Ik gebruik een mantelfilter en alles doet wat het moet doen. Op het dak van mijn bungelow liggen 17 zonnepanelen met optimizers beide van het merk SolarEdge. Ik weet dat deze sterk kunnen storen daarom FT8 en geen spraak. Het probleem. Ik beantwoord een CQ op 10 meter. Ontvangst CQ station report + 4 deb. Mijn ontvangstreport - 5 db. Zou alles perfect moeten zijn Helaas in veel gevallen volgt er geen RR73. Ik kan nog zovaak als ik wil mijn ontvangstreport sturen er gebeurd niets meer. ALC -10 output XPA125 90 wat. Dit gebeurt ongeveer in 50 procent van de verbindingen op 10 meter. SWR 1.5 voordat wat het waard is bij een endfet antenne. Wat gaat hier fout? Ik weet dat deze antenne beter zend als ontvangt met de vele storende zonnepanelen in de omgeving. Op 40 meter komt dit veel minder voor. Misschien weet iemend de oorzaak of dit is normaal op 10 en 15 meter.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#2 Bericht door PD5DJ »

Welke software gebruik je?

En wordt je tijd wel regelamtig gesynchroniseerd met een NTP server of GPS?
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

frans van de ven
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2023, 16:19
Roepletters: pe1dte

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#3 Bericht door frans van de ven »

Sotware WSJTX. Tijd is perfect en wordt gesyncroniseerd. Ga dit nog eens extra kontroleren.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#4 Bericht door PA0BAK »

Gebruik je misschien een toevoeging in de call?
Met mijn systeem (G90 + FLRig + WSJT-X + Linux) geeft een /p of een /a vaak eenzelfde resultaat.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

frans van de ven
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2023, 16:19
Roepletters: pe1dte

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#5 Bericht door frans van de ven »

Ik heb de decodering weer op deep gezet i.p.v normal. Dat is het enige verschil met een tijd geleden. Voor de tijdsyncronisatie gebruik ik Dimension 4. Schijnt het beste programma te zijn. Ik gebruik mijn cal PE1DTE zonder toevoegingen. Helaas zie ik steeds meer fantasie call's verschijnen. Waarom dat zo is weet ik niet.

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#6 Bericht door PA3FBO »

Fantasie calls zie ik ook regelmatig, ik weet niet of dat een decoderingsfout is of dat het piraten zijn die niets van calls afweten.
Ik kwam er achter dat een /m en een /qrp niet met elkaar kunnen werken vanwege de 13 tekens grens (tenzij het erg korte calls zijn)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#7 Bericht door PA5COR »

Bij slechte decodering zie je ook wel eens vervormde calls.
Als het stokt bij de lijn mett RR73 kun je die zelf ook aanklikken in het rondje erachter ( TX4)en zo de bevestiging geven, data is al uitgewissseld dan.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#8 Bericht door PE1PQX »

Check het ook eens met MSHV software??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

frans van de ven
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2023, 16:19
Roepletters: pe1dte

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#9 Bericht door frans van de ven »

Bedankt voor de vele reacties. Zoals eerder gemeld heb ik de decodering weer op DEEP gezet. Niet elke verbinding lukt maar dat is normaal. Ik kan weer als vanouds werken.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#10 Bericht door PA1AIS »

frans van de ven schreef: 15 okt 2023, 13:19 Voor de tijdsyncronisatie gebruik ik Dimension 4. Schijnt het beste programma te zijn.
Ik zie geen enkele meerwaarde in dat programma. Kan niet eens tijd synchroniseren vanuit GPS.....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#11 Bericht door PD5DJ »

frans van de ven schreef: 16 okt 2023, 09:26 Bedankt voor de vele reacties. Zoals eerder gemeld heb ik de decodering weer op DEEP gezet. Niet elke verbinding lukt maar dat is normaal. Ik kan weer als vanouds werken.
Blijft toch vreemd, DEEP analyse gebruik je standaard niet zo maar, dat is alleen weggelegd voor echt rappe pc's en dan nog.
Gebruik je het toch, het werkt wel, alleen kost dat enorm veel CPU power/tijd. dat je LAG omhoogschiet en gewoon te lang bezig is met decoderen.
Dan is het niet raar dat je nu minder stations kunt werken.

Er zijn nog wat meer instellingen, ik zou alle decodes op standaard 1x zetten.

Als je wilt kan ik wel een keer mee kijken via Teamviewer hoe jouw instellingen staan.
PA1AIS schreef: 16 okt 2023, 14:31
frans van de ven schreef: 15 okt 2023, 13:19 Voor de tijdsyncronisatie gebruik ik Dimension 4. Schijnt het beste programma te zijn.
Ik zie geen enkele meerwaarde in dat programma. Kan niet eens tijd synchroniseren vanuit GPS.....
Dimension4 werkt prima voor NTP synchronisatie, zeker als je wilt update frequenter dan standaard windows tijd.. dat is geloof ik 1x per dag.
Dat is voor sommige machines veelste lang.
Nu is dat wel te tweaken in het register maar daar wil je liever niet aan beginnen.


Zelf gebruik in NetTime, een stuk vriendelijker dan Dimension4, en werkt exact hetzelfde. https://www.timesynctool.com/

Als je GPS wilt gebruiken is BktTimeSync een leuk stukje software: https://www.dxzone.com/dx33944/bkttimesync.html
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#12 Bericht door PE1PQX »

Dimention 4 werkt ook niet helemaal lekker onder machines 'nieuwer' dan Windows 7.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#13 Bericht door PE1PQX »

PA1AIS schreef: 16 okt 2023, 14:31
frans van de ven schreef: 15 okt 2023, 13:19 Voor de tijdsyncronisatie gebruik ik Dimension 4. Schijnt het beste programma te zijn.
Ik zie geen enkele meerwaarde in dat programma. Kan niet eens tijd synchroniseren vanuit GPS.....
NTP is voor ons doel net zo nauwkeurig, tijd-sync via GPS is eigenlijk alleen interessant als internet niet 100% betrouwbaar is of zelfs helemaal afwezig.
Ik heb wel met GPS sync gestoeid en heeft t.o.v. NTP juist geen meerwaarde.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#14 Bericht door PA3DAT »

PD5DJ schreef: 16 okt 2023, 14:42
frans van de ven schreef: 16 okt 2023, 09:26 Bedankt voor de vele reacties. Zoals eerder gemeld heb ik de decodering weer op DEEP gezet. Niet elke verbinding lukt maar dat is normaal. Ik kan weer als vanouds werken.
Blijft toch vreemd, DEEP analyse gebruik je standaard niet zo maar, dat is alleen weggelegd voor echt rappe pc's en dan nog.
Gebruik je het toch, het werkt wel, alleen kost dat enorm veel CPU power/tijd. dat je LAG omhoogschiet en gewoon te lang bezig is met decoderen.
Dan is het niet raar dat je nu minder stations kunt werken.
Vreemd, in WSJT-x staat decoding standaard op DEEP. Met mijn 10 jaar oude desktop kan ik probleemloos WSJT-x drie keer draaien op 3 transceivers tegelijk: HF, 6m of 4m en VHF/UHF. Nooit decoderingsproblemen.

Met mijn laptop in de camper doe ik ook WSJT-x en ook daar staat het decoderen standaard op DEEP. Dat is niet mijn keuze, hij staat zo na installatie en ik heb dat nooit gewijzigd...

Volgens mij staat 'ie bij vrijwel iedereen op DEEP. :shock:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: FT8 ontvangst probleem ?

#15 Bericht door PD5DJ »

Je hebt helemaal gelijk bij WSTJX staat hij standaard op DEEP. hmmm. er valt weinig in te stellen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al jaren geen WSTJX meer gebruik, maar bijvoorbeeld JTDX die heeft veel meer opties qua decoding.
Goed ingesteld, decodeerd JTDX veel meer dan WSTJX.

Als je alle opties daar op max zet, dan merk je echt wel hoe goed je pc moet zijn ;-)

JTDX is ook veel meer verder ontwikkeld voor juist FT4/8.

Je zou die ook eens kunnen proberen.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Plaats reactie