Wires-X en APRS in buitenland

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA4J
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2018, 15:18
Roepletters: PA4J

Wires-X en APRS in buitenland

#1 Bericht door PA4J »

Op vakantie in België eens met de porto wires-x uitproberen. Wat is de juiste manier om je kenbaar te maken, verbinding loopt via repeater Brugge ? ON/PA4J of PA4J. Het is overigens niet echt druk in de verschillende rooms. Wat me nog niet helemaal duidelijk is : wanneer je luistert in een bepaalde room houdt je dan de repeater exclusief in gebruik?

Voor APRS ook nog een vraag: hoe stel je je callsign in op ON/PA4J voor APRS? Porto is de Yaesu FT1XD, daar kan ik bij de instellingen geen / invoeren.

bedankt alvast voor de reacties, digibeet Jan PA4J

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Wires-X en APRS in buitenland

#2 Bericht door on4ged »

Als je op Belgisch grondgebied bent moet je volgens mij de gewone en gebruikelijke internationale norm volgen, dus eerst de landcode van het land waar je je op dat ogenblik effectief bevind, gevolgd door / en je eigen call. Dus zoals je zelf schrijft in dat geval ON / PA4J
Gewoon zoals je in elk ander land zou (moet) doen.
Als je vanuit Nederland een Belgische repeater werkt dan gebruik je gewoon eigen Nederlandse call, PA4J
Ik dacht dat de wetgeving op dat punt toch wel duidelijk is. Tenminste in België en Duitsland is het zo, en in Nederland zal dat wel niet anders zijn.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wires-X en APRS in buitenland

#3 Bericht door PE1PQX »

@ON4GED: duidelijke uitleg, maar zoals PA4J al aangeeft kun je het teken '/' ('stroke' of slash) niet in de FT1XD invullen om aan die regeltjes te voldoen.
Dus "ON/PA4J" (of in mijn geval ON/PE1PQX) is dus niet mogelijk in deze portofoon.
Hoe nu verder??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Wires-X en APRS in buitenland

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Aprs uitzetten .. als je niet kunt voldoen aan de voorwaarde mag et nie 🤭
Maar zou je er heel veel last mee krijgen en overlast mee creëren als je die on/ er niet voor hebt staan?

PA4J
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2018, 15:18
Roepletters: PA4J

Re: Wires-X en APRS in buitenland

#5 Bericht door PA4J »

@on4ged en @PE1PQX bedankt voor jullie duidelijke reacties. Ik heb nog even in CHIRP gekeken, daar kan ik wel de / invoeren maar mag voor APRS de lengte maximaal 6 tekens zijn. Ben inmiddels terug in Nederland en probleem opgelost ;-) hi

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Wires-X en APRS in buitenland

#6 Bericht door on4ged »

Ondanks dat ik schreef en weet hoe het officieel moet, durf ik in Duitsland toch ook wel zoals thuis gewoon ON4GED te gebruiken, dus zonder de DL/ ervoor. Niet meteen bewust of opzettelijk, maar ja zo gaat het nu eenmaal puur uit gewoonte. Ik heb er nog nooit klachten of opmerkingen over gekregen. En in het QSO volgt al snel de opgave van de locatie waar ik me op dat moment bevind. Dus weten ze ook meteen dat ik niet vanuit België aan het zenden ben. Niemand die er zich aan stoort. Toch probeer ik het zoveel mogelijk zoals het hoort te doen dus met DL/ON4GED/ P of M.
En hoe je met CHIRP od APRS die / erin moet zetten, geen idee. Beide begrippen zijn me totaal vreemd. Ik ben nog een beetje van de oude stempel, en na vele jaren (+15 à 20) zo goed als niks meer gedaan te hebben op een beetje /P en /M in DL na, ben ik sinds enkele jaren weer wat actiever, veel van wat ik ooit geleerd heb ben ik intussen weer vergeten.
En van die nieuwe digitale modes en toepassingen ken ik helaas de eerste letter nog niet. Daarover kan ik dus niks zinnigs vertellen behalve "Ik weet het niet".
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wires-X en APRS in buitenland

#7 Bericht door PE1PQX »

Her-en-der zie ik trouwens ook veel de waarschuwing om geen CHRIP met Yaesu portofoons te gebruiken. (kans op bricken van de porto)
CHIRP gebruik ik zelf niet, heb hiervoor software van RT-systems en dat bevalt me prima.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Wires-X en APRS in buitenland

#8 Bericht door pd0rh »

Dus als ik dan van Nederland naar Oostenrijk rijd met mijn Kenwood TMD-710ge en mijn Yeasu FT5D....dan zou ik 2 keer mijn call voor aprs aan moeten passen????? Goed plan gaan we niet doen, In mijn Kenwood staat op de 2de VFO 431.550 MHZ simplex en die gaat mee met het APRS baken. Als ik daar dan een QSO op krijg dan zal ik netjes DL/PDØRH/M roepen dit heb ik op HF vanuit Kroatië ook zo gedaan...maar dan met 9A/PDØRH/P
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

PB0P
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2005, 11:04
Roepletters: PB0P
Locatie: Bladel

Re: Wires-X en APRS in buitenland

#9 Bericht door PB0P »

In de message van zowel aprs als wiresx of dstar of dmr, kun je gewoon je call omschrijven en elke keer meesturen. In mijn geval is dat meestal EA8/PB0P/M of P
Qrming since 1984

Plaats reactie