D-star ronde

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RobdeBouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2009, 03:37

D-star ronde

#1 Bericht door RobdeBouwer »

Ik lees er niets over. Hoor er niets over. Maar waar is de D-star ronde op dinsdagavond gebleven? Gestopt? Verplaatst?

Weet hier iemand het?

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: D-star ronde

#2 Bericht door PH2X »

De Dstar-ronde zal voortaan op donderdagavond gedaan worden. Op 22 augustus hebben vaste inmelders hierover een bericht ontvangen. John, PA6E, zou volgens dat bericht binnenkort weer beginnen met deze ronde. Maar dus niet meer op dinsdagavond.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

RobdeBouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2009, 03:37

Re: D-star ronde

#3 Bericht door RobdeBouwer »

Oke, John doet het dus nog wel ondanks zijn drukke werkzaamheden.

Hoop de ronde dan vlug weer te kunnen beluisteren.

Dank voor je antwoord!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star ronde

#4 Bericht door PA0ETE »

De ronde is tegenwoordig op donderdagavond vanaf om 21:00.

We hebben af en toe wel wat weinig deelnemers, dus ik wil hierbij tevens de oproep plaatsen om (als je dat wilt) je in te melden.

Je kunt de ronde beluisteren via de internetstream hieronder, en de meeste keren ook via Youtube (daar kun je dan ook het bureaublad van de voor de ronde gebruikte computer bekijken, inclusief het logboek en als ik bijv. dingen op internet opzoek of de chat die tijdens de ronde gebruikt wordt.)

Enige tijd voor de ronde is de stream al Youtube-livestream te vinden op deze pagina:

https://www.youtube.com/PA0ETE

De ronde is daarnaast te beluisteren via de internetstream van PI3XDV:

http://dm.shorties.be:8032/ShortiesFMlive

Er is ook nog een low-bandwidth-versie van deze stream, die heeft echter meer vertraging:

http://dm.shorties.be:8032/smartphone

Deze stream is 24/7 beschikbaar..

(in de meeste gevallen moet je op de knop play drukken om de stream te starten.)

Dashboard van PI3XDV is: http://dm.shorties.be/

Als je mee wilt doen aan de chat kun je mij het best even mailen, bijv. op x@xdv.me Er zijn daar meerdere mogelijkhkeden voor.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: D-star ronde

#5 Bericht door PH2X »

Hoi John,

Gezien je melding dat er vaak wat weining inmelders zijn: het lukt mij voorlopig niet om mee te doen met de ronde. Iemand heeft mij ooit overgehaald om Morse te leren (wie zou dat toch zijn?) en ieder vrij uurtje besteed ik nu daaraan. Helaas moet ik de ronde dus laten schieten.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
Rob-PA7RM
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:27
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: D-star ronde

#6 Bericht door Rob-PA7RM »

Is die ronde ook via een D-Star repeater te beluisteren c.q. in melden?

Rob
Afbeelding Flightsim news @ Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: D-star ronde

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

De ronde is via DCS007B te beluisteren, PI1UTR is hieraan gekoppeld. Wat betreft de andere D-Star repeaters moet ik je het antwoord schuldig blijven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Rob-PA7RM
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:27
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Re: D-star ronde

#8 Bericht door Rob-PA7RM »

Top. PI1UTR moet wel lukken. Thx
Afbeelding Flightsim news @ Afbeelding

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star ronde

#9 Bericht door PA0ETE »

Het best kan een repeater voor de ronde op DCS007B staan. DCS088B of DCS204B gaat ook, en in plaats van DCS kan er ook XLX, REF of XRF voor staan.

Je kunt checken op welke reflector een repeater staat, door in DTMF op het cijfer 0 te tikken. De repeater geeft dan de reflector in gesproken woord en in de user message.

Als hij niet op de juiste reflector staat, tik dan D702, dan gaat hij naar DCS007B.

Als je een repeater ooit zou willen unlinken (bijv. als je een lokaal QSO alleen op de betreffende repeater wilt voeren) tik dan op het hekje, dan koppelt de repeater tijdelijk uit het netwerk.

Volgens de etiquette is het wel netjes om vooraf te vragen of er iemand is die bezwaar heeft tegen zo'n verandering van de koppeling.

Verder is het ook netjes om na gebruik de repeater teug te zetten op de huisreflector (dat is doorgaans waar deze aan gelinkt is). Niet alle repeaters doen dat, maar de meeste gaan 15 minuten nadat er voor het laatst lokaal een signaal is ontvangen terug naar de huisreflector.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star ronde

#10 Bericht door PA0ETE »

N.b. er zijn enkele oudere repeaters en hotspots (meest lokaal werkende) die geen DTMF ondersteunen. Daar gaat het linken op een alternatieve manier.

De codes zijn enigszins ingewikkeld. D staat voor DCS, daar zou je normaal 007 achter zetten, maar de eerste twee nullen mag je weglaten. 02 daar achteraan staat voor de tweede letter van het alfabet, de B dus, maar hier mag je de nul dus niet weglaten :)

D00702 werkt dus ook.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star ronde

#11 Bericht door PA0ETE »

Vanavond is er weer een ronde.

Dit is de inhoud van de mailinglijst van de ronde van vanavond.

Titel: [Mailinglijst D-STAR-ronde] Gaat de D-STAR-ronde na vandaag nog verder???

Inhoud:
Zo, nu ik jullie aandacht heb: ja, hij gaat vanavond verder.

Maar het is wel een beetje alarmerend dat er vorige week via de ether alleen twee inmelders waren voor de lijst. Ik heb wel vaker gezegd, als er niemand is praat ik desnoods een uur in mijn eentje, maar dat gaat ook niet erg zonder voorbereiding.

Wat kan ik doen om de ronde een nieuwe impuls te geven? Moet ik aan het begin eerst vijf of tien minuten informatie voorlezen? Of moet ik een quiz via de ether gaan organiseren met een portofoon als hoofdprijs?

Vorige week had ik de publiciteit vooraf redelijk goed gedaan, het was daarom des te teleurstellender dat de animo zo weinig was. Dit is in "mijn" tijd als voorzitter ook nog niet eerder voorgekomen. Eén inmelder ook niet vaak.

Ik weet dat de ronde wel zijn nut heeft. Ik krijg uitermate leuke reacties van mensen die meeluisteren. Er is een redelijk aantal luisteraars naar de mogelijkheden om naar een stream van de ronde te luisteren. De ópnamen van de ronde op Youtube worden beslist redelijk tot goed beluisterd. Zelfs die van vorige week.

In mijn eentje kan het wel, en omdat er genoeg mensen luisteren heeft dat ook nut. Maar het is wel een enorm stuk leuker als ik op zijn minst een stuk of vijf mee-QSO-ende inmelders heb!!
Tot vanavond! Via de ether of via de chat of een van de streams, zal ik dan maar zeggen :)

Als er technisch niets tegenzit is de ronde er ook weer op Youtube, te vinden door te gaan naar:

https://youtube.com/PA0ETE

Als de stream aan staat kun je dat daar zien.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star ronde

#12 Bericht door PA0ETE »

Meedoen zonder D-STAR-apparatuur.

Meeluisteren kan hier via de audiostream van PI3XVD:

http://dm.shorties.be:8032/ShortiesFMlive

Dashboard van PI3XDV:

http://dm.shorties.be

(n.b. stream en dashboard zijn ook buiten de ronde 24/7 beschikbaar, het is het geluid van PI3XDV en de reflector waar deze repeater aan gekoppeld is. Als er geen QSO"s zijn hoor je de callgever en tijdmeldingen van de repeater.)

Meedoen via de chat kan ook als je geen amateurcall hebt. Dit gaat zonder wachtwoord of aanmelding via IRC.

server: dm.shorties.be
chatkanaal: #dailyminutes

Wil je in een browser chatten:
Ga naar: https://client01.chat.mibbit.com/

Klik op server en voer de gegevens in.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

baycom
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2020, 12:46
Roepletters: pa2snk

Re: D-star ronde

#13 Bericht door baycom »

Vanavond ook de ronde weer via PI1SNK-A en PI1SNK-B 1298.100 -28 en 438.325 -7.6 shift.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star ronde

#14 Bericht door PA0ETE »

En voor wie dat niet weet: SNK staat voor "Stinkt Naar Keutels".

(*plaag* *plaag* :lol: :lol: :lol: )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie