VarAC mode

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC1Y
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

VarAC mode

#1 Bericht door PC1Y »

Hallo,
Ik wilde ook eens met de Varac mode beginnen ,maar liep wel tegen een paar probleemjes op......misschien hier iemand die kan verduidelijken....

- heb je naast VARA-HF en Varac ook nog andere software nodig zoals winlink of is dit niet nodig??
-wanner beide geinstalleerd samen met mijn Yeasu ft3000 lijkt alles te werken,echter er komen geen stations binnen en ook op psk-reporter geen bereik.
zender gooit er wel vermogen uit....

Iemand hier ervaring mee??

73 de Peter PC1Y

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: VarAC mode

#2 Bericht door DC4CP »

Ga naar 14074 , de FT8 frequentie en als je daar dan de FT8 signalen in de waterval ziet, dan weet je dat RX goed zit in Vara HF Settings - Soundcard
Als je merkt dat je wel degelijk beweging hebt op je waterval ga je op 14105 zitten.
Laat varac dan maar urenlang staan zoals 99,9% van de gebruikers doet en kijk of je bakens ziet, als je veel geluk hebt zie je ook een CQ.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: VarAC mode

#3 Bericht door PE4BAS »

Je hebt alleen VarAC en VARA-HF nodig. Het kan zijn dat je een te smal filter hebt gekozen? 14.105 is de meest gebruikte freq. maar soms moet je wel eventjes monitoren voordat je stations ziet/hoort. De meesten hebben het baken 1x per kwartier staan ongeveer. Ik heb al heel wat leuke chats gemaakt met VarAC maar DC4CP heeft gelijk, de meesten hebben de radio/software gewoon aanstaan en wachten af. Wat ik wel merk is dat de meeste CQ's later op de avond gegeven worden. Succes.

PC1Y
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

Re: VarAC mode

#4 Bericht door PC1Y »

Hoi Bas,
Het programma heb ik nu goed werkend qua CAT ect.

Ook als ik send zie ik op psk-reporter nu dat ik bij diverse stations waargenomen wordt.

Het enige (maar wel belangrijk) is dat er geen stations gedecodeerd worden....dit terwijl ik ze sterk hoort via de tx.

Ik gebruik een signalink usb en gebruik dezelfde settings als ik bij JTDX/wsjt en yonic gebruikt......dus daar kan het volgens mij ook niet in zitten

Volgens mij staat de FT300 op24oo hz width ingesteld....

Vreemd maar waar..... 73 Peter PC1Y

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: VarAC mode

#5 Bericht door PE4BAS »

Peter, ik weet ook niet alles. Er is op facebook een VARA groep https://www.facebook.com/groups/varahf waar ook Irad 4Z1AC aanwezig is. Daar kun je gerust een vraag stellen. Meestal komt er dan wel iemand met een oplossing.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: VarAC mode

#6 Bericht door DC4CP »

PC1Y schreef: 06 sep 2023, 09:32 Hoi Bas,
Het programma heb ik nu goed werkend qua CAT ect.

Ook als ik send zie ik op psk-reporter nu dat ik bij diverse stations waargenomen wordt.

Het enige (maar wel belangrijk) is dat er geen stations gedecodeerd worden....dit terwijl ik ze sterk hoort via de tx.

Ik gebruik een signalink usb en gebruik dezelfde settings als ik bij JTDX/wsjt en yonic gebruikt......dus daar kan het volgens mij ook niet in zitten

Volgens mij staat de FT300 op24oo hz width ingesteld....

Vreemd maar waar..... 73 Peter PC1Y
Er is geen monitor functie, of geen goede monitor functie om mee te "luisteren"
Zie je beweging in de waterval van VaraHF ?

Ga naar 14074 en kijk of je de dunne lijnen van FT8 ziet, indien niet, kijk dan naar je instellingen van de soundcard.

Plaats reactie