internetverbinding ft8

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

internetverbinding ft8

#1 Bericht door andreph5c »

Ik heb een probleem dat als ik met ft8 in de lucht zit mijn internet verbinding eruit vliegt.
Heb een fritzbox geinstalleerd naast de adsl aansluiting, en de verbinding tussen de macbook en fritzbox gaat via wifi, en op de fritzbox schakelt het ledje dsl uit als ik met ft8 in de lucht kom, andere modes , cw en ssb geeft het geen kick en blijft internet het gewoon doen.

wat kan de oorzaak zijn?
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: internetverbinding ft8

#2 Bericht door PH7R »

Er zijn daarvoor speciale notch filters in de KPN modems voor beschikbaar. Oorzaak het ADSL signaal wordt beïnvloed door de kg signalen van onze zenders en als gevolg hiervan is er geen internet meer bij de mensen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: internetverbinding ft8

#3 Bericht door PA1AIS »

Misschien moet je FT8 gewoon met QRP doen ipv. high-power?

Verder is vééél ferriet je vriend
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: internetverbinding ft8

#4 Bericht door PA3HAW »

andreph5c schreef: 05 feb 2023, 12:17 Ik heb een probleem dat als ik met ft8 in de lucht zit mijn internet verbinding eruit vliegt.
Heb een fritzbox geinstalleerd naast de adsl aansluiting, en de verbinding tussen de macbook en fritzbox gaat via wifi, en op de fritzbox schakelt het ledje dsl uit als ik met ft8 in de lucht kom, andere modes , cw en ssb geeft het geen kick en blijft internet het gewoon doen.

wat kan de oorzaak zijn?
Op alle banden ?
Is het altijd al geweest of plotseling ?
Hoeveel power ?

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: internetverbinding ft8

#5 Bericht door PA3DAT »

Denk erom: wanneer jij dat probleem hebt, hebben een aantal buren om je heen dat waarschijnlijk ook.
Ik heb Ziggo, een aantal buren KPN. Die KPN-modems blijven dan hangen, het beeld bevriest, ze moeten dan het modem resetten.

Ik deed mee in een 48-uurs RTTY-contest, de buren een groot deel van het weekend zonder televisie. Allemaal klagen, maar niemand die mij verdacht, zelfs die KPN-monteurs niet! En ik had nergens last van... :mrgreen:

Die KPN-monteurs hebben verschillende modems vervangen, maar dat hielp natuurlijk niet.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: internetverbinding ft8

#6 Bericht door PA9X »

Het schijnt dat de VERON EMC-commissie een oplossing heeft voor problemen met KPN modems. Ik zou eens contact met ze opnemen.

https://www.veron.nl/vereniging/commiss ... commissie/

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: internetverbinding ft8

#7 Bericht door PE4BAS »

Ik kan laatste bericht van PA9X bevestigen. Ik heb hier ook last van gehad. Is ook al het één en ander over geschreven op dit forum. QRP en ferriet helpt maar gedeeltelijk. Ook met 5W FT8 op 40m ging VDSL modem op tilt. Ook hier notches geplaatst een aantal jaren geleden via iemand van de EMC commissie. Vorig jaar nog ging het weer helemaal mis, buren tot op 500m afstand allemaal last. Dus weer opnieuw aangevraagd en iedereen weer geholpen. Gelukkig is er een oplossing. En ja, zodra er een nieuw modem of een nieuw "profiel" word geïnstalleerd heb je er opeens weer last van. Succes.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: internetverbinding ft8

#8 Bericht door andreph5c »

Dank, hier kan ik wat mee!

Ik ben alleen qrv op 20, 30 en 40 meter ft8 doe ik met 25 watt cw, ssb 100 watt.
Vondt het altijd al een beetje vreemd dat juist met ft8 het mis gaat, en niet altijd, bij dag licht gaat het goed, maar zodra de schemering komt en als het duister is buiten dan heb ik er het meeste last van.

Maar zal kpn ff benaderen om de notch filtering.

73 Andre ph5c
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: internetverbinding ft8

#9 Bericht door pe1hzg »

Die notch is voor een ander probleem: een VDSL signaal is breed, bestaat uit vele carriers parallel. Een aantal van deze carriers vallen in onze amateurbanden. Met "notchen" worden deze carriers buiten gebruik genomen en stoort het modem niet op de ontvanger van je HF set.

Wat nu gebeurt, als ik het goed begrijp, is dat het modem uit sync raakt. Wellicht doordat de VDSL ontvanger in je modem over de flos gaat van het sterke HF signaal van je zender.

Ik zou een paar andere dingen eens proberen: Je modem voeden met accu (via *korte* kabels), netwerk-kabels en telefoonkabels los, dan nog eens kijken. Fritz heeft mooie mogelijkheden het spectrum "na te zien", kijk eens wat de Fritz aangeeft als je vermogen mindert, hoe wordt het spectrum slechter?

Vermoedend dat het probleem nu minder is of weg is, kun je gaan experimenteren: terug naar de voeding, kijken of 't dan misgaat. Common-mode chokes opnemen in de voedingskabel tussen modem en voeding. En als je een bedrade ethernet poort hebt of de telefooninterface van de Fritz gebruikt, hetzelfde experiment herhalen.

Ik denk dat de VDSL kabel, je modem, de voeding van je modem en de netaansluiting samen een mooie antenne vormen. Die antenne ontvangt sterke signalen en gaat daarop plat. De truuk is dus de antenne slecht maken, waarbij je het liefst van de VDSL kabel afblijft.

Wat is de bedrading tussen je ISRA punt en je modem? Welke soort kabel? Hoe lang? Waarom is het meer als 20cm twisted kabel tussen het ISRA punt en je modem? Als er allerlei "huis-bedrading tussen zit", waarom? het VDSL stuk direct bij het ISRA is het beste.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: internetverbinding ft8

#10 Bericht door PA2RU »

73 René PA2RU

pd1two
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2017, 11:06
Roepletters: pd12

Re: internetverbinding ft8

#11 Bericht door pd1two »

Probleem dat ik herkenbaar vind: tussen mijn modem en ISRA-punt ligt een kabel van 10 meter, die blijkbaar als een zeer goede antenne fungeert. Hierdoor krijg ik storing op mijn HF (hoogfrequent) signaal en raakt mijn modem (KPN) uit sync. Na wat experimenten ben ik erachter gekomen dat deze storing niet optreedt als ik mijn set op maximaal 10W zendvermogen heb ingesteld. Zodra ik daarboven kom, heb ik last van interferentie. Gelukkig is 10W voldoende voor het gebruik van FT8 en komt deze storing enkel in de digitale modus voor. Ik wacht nu op mijn nieuwe aansluiting via glasvezel, waarbij ik vermoed dat ik weer boven de 10 watt kan zenden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: internetverbinding ft8

#12 Bericht door PE1PQX »

Kabel tussen ISRA punt en modem bij voorkeur zo kort mogelijk!!
Verder is het VDSL signaal (zo uit mijn hoofd) 17MHz breed.

Verder levert KPN standaard geen fritzboxen, die kun je tegen meerprijs in je abbo wel krijgen.
De modems die KPN standaard levert ('BOX12' of inmiddels nieuwer) zijn aan alle kanten dicht getimmerd en kun je verder weinig tot niets aan instellen (behalve port-forwarding etc. die bij een modem update weer er uit gehaald worden).

Voor de OP, welke fritzbox gebruik je??? Kan zijn dat deze inmiddels 'End Of Life' is verklaard door AVM en dat het beter is een nieuwe te regelen die beter bestand is tegen HF/RF. (Mede ook i.v.m. eventuele updates etc.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: internetverbinding ft8

#13 Bericht door PA2S »

PE1PQX schreef: 12 apr 2023, 10:03 behalve port-forwarding etc. die bij een modem update weer er uit gehaald worden.
(...)
(Mede ook i.v.m. eventuele updates etc.)
Een beetje tegenstrijdig?

Hier een FritzBox met VSDL (ADSL2 van XS4ALL was uitstekend, een beetje langzaam maar stabiel, maar gedwongen over naar KPN, een waardeloze bende, alleen de stabiliteit van de verbinding is (nog) OK). Omdat mijn antennes op/naast een aanbouw achter het huis staan, geen uitval, maar de statistieken in de FritzBox laten duidelijk de degradatie zien rondom de amateurbanden.

Met PE1PQX eens dat een korte verbinding van ISRA naar modem helpt, in mijn geval 1 meter lang en (nog) geen ferrietclamps nodig. Er zou glasvezel komen en als ik overstap wordt het Freedom (zo lang het duurt, zie XS4AAL). Of misschien wel een 4G router.

Als ik storing in de buurt zou veroorzaken dan mag RDI het komen oplossen, dan mogen ze ook meteen stoorbronnen zoals inverters en PLC troep opsporen en liefst meteen "cancelen".

Als een operator ervoor kiest om radiofrequenties te gebruiken, dan moeten ze daaraan gerelateerde problemen ook zelf oplossen, wat mij betreft. Als ze beschermd worden wegens "maatschappelijk belang" (zoals ook de PLC troep) dan is er geen enkele prikkel om het beter te maken. We weten als geen betere wat het gevolg is van dat "afwegen van maatschappelijk belang".

O ja, voor mij in elk geval geen dichtgetimmerde meuk, de FritzBox is prima.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: internetverbinding ft8

#14 Bericht door PE1PQX »

Hoezo tegenstrijdig??
Oude Fritzboxen krijgen geen updates meer, en KPN pushed haar updates naar haar modems (Experiabox/BOX12) toe.

KPN heeft bij haar modems altijd ergens een backdoor open om de updates en instellingen te pushen. Meermalen gezien dat alle portforward er na een update uitgetieft zijn.
Bijna een soort factory reset dus.

KPN pushed alle instellingen naar jouw modem (in geval van Experiaboxen/BOX12) zodat jij helemaal niets meer hoeft in te stellen. Ook je VoiP/SIP instellingen niet en ook niet de instellingen voor IP-TV (separate VLAN vanaf het web). Deze modems hebben ook een custom firmware op verzoek van KPN. Alles onder de noemer 'veiligheid' en alles in eigen hand willen houden.

Bij Fritzboxen moet zelf de instellingen aangeven, hierbij kies je jouw provider uit een (beperkte) lijst zodat de belangrijkste instellingen (VoiP/SIP en IP-TV) voor jou geregeld zijn.
Doe je dit niet kun je in ieder geval handmatig je internet verbinding opbouwen/instellen en je VoiP/SIP voor telefonie.
Met IP-TV heb ik verder geen ervaringen, heb ik nooit gebruikt.

Ik zit hier op een glasvezel en heb Freedom als provider. Ik gebruik geen provider geleverde hardware hiervoor maar eigen spullen (Ubiquity/Unifi, dus een compeet gemanaged netwerk). VoiP gebruik ik niet meer en IP-TV betrek ik via een andere weg.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: internetverbinding ft8

#15 Bericht door PA9X »

Is het niet zo dat KPN op afstand softwarematig notches op de amateurbanden kan plaatsen bij klachten over uitval van de ADSL verbinding? Lijkt me dat ze dat niet kunnen doen als je een andere router hebt dan die van KPN, zoals een Fritzbox.

Overigens hier al probleemloos 10 jaar internet via de kabel. Overgestapt na problemen met uitval van ADSL wat de provider niet kon oplossen (beter gezegd: niet begreep).

Plaats reactie