Andere digi modes dan FT8

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#16 Bericht door PA0BAK »

on4avt schreef: 17 jan 2023, 07:10 Welke dan?
Experimenteren, bouwen, antennes, enz.
Voor velen gaat het niet om (het aantal) verbindingen, maar om de techniek.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Andere digi modes dan FT8

#17 Bericht door on4avt »

En daar heb je geen pc voor nodig?
Voor opzoeken enzo.
Ik maak antennes met pc programma's. Eznec. Etc.
Maar goed. Ik wil niet afwijken of argumenteren.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#18 Bericht door PA0BAK »

on4avt schreef: 17 jan 2023, 11:59 En daar heb je geen pc voor nodig?
Dat ligt er aan wat je wilt.
Toen ik mijn machtiging haalde, (1972) waren er geen computers voor thuisgebruik.
Mijn antennes zijn voor HF, met symmetrische voeding, dus gewoon proberen :roll:

Voor de goede orde, de meeste verbindingen maak ik in FT-8, er staan hier in huis 9 laptops, 1 desktop, 4 tablets en 3 smartfoons, en we zijn maar met z'n tweeën.............
Die hoeveelheid PC's heeft een andere oorzaak, een andere hobby.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#19 Bericht door PA1AIS »

on4avt schreef: 17 jan 2023, 07:10
PA1AIS schreef: 17 jan 2023, 00:23
on4avt schreef: 16 jan 2023, 22:26
Heel onze hobby draait rond pc.Loggen, Cluster, qsl etc.

Dat is voor jou persoonlijk, er zijn nog legio amateurs die andere accenten hebben dan qsl kaarten en clusters.
Welke dan?
Hoe groot is jou denkraam en fantasie?????
Voor heel veel amateurs geldt "de weg tot het doel" en bouwen en meten en experimenteren etc. etc. En als het klaar is "kan het weer naar zolder".
Aan het maken van verbindingen hecht ik persoonlijk geen waarde in deze tijd. Het is beslist geen uitzonderlijk prestatie meer en een praatje pot over het weer en je spullen is ook snel klaar, in 99% gaat het niet verder. daar heb je dus geen PC voor nodig, toch?

Alle techniek gaat tegenwoordig met of via een PC, ook meten en documentatie en ontvangen en zenden.
(Het zal je ook niet verbazen dat ik nog nooit aan die onzin van QSL meegedaan heb.)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#20 Bericht door pa3a »

De enige digitale mode die ik doe is CW ook al is het een op gehoor opgenomen code 😀.
De pc houdt wel altijd zijn plaats in mijn radiohobby, maar niet rechtstreeks in de communicatielijn; behalve bij een winlink gebruik of bij het genereren van standaard CW messages in cw contesting.
Alle andere min of meer automatische of halfautomatische digimodes heb ik wel geprobeerd van hell tot olivia, incl ft8. Maar dat heb ik nooit langer volgehouden dan 1 avond, zo saai in mijn beleving. Software meteen weer verwijderd. Vind het prima zo.
Ik gebruik heden het ft8 bandje alleen om even te kijken of er propagatie is op een band, een soort bakengroepje als het ware. Als er veel herrie is, dan zit het wel goed. En psk reporter is ook wel handig daarvoor, maar gebruik ik minder.
Ga vooral ft8 'en als je dat wil. Doe het wat mij betreft automatisch, maar ik doe niet mee.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Andere digi modes dan FT8

#21 Bericht door PG7VG »

Beste heren , het was mij zeker niet de bedoeling een topic te starten om een hele discussie op gang te brengen.

Het verbaasde me enkel dat ik geen andere digimode meer tegen kwam.

Vr gr Peter
73, Peter.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#22 Bericht door pa3a »

PG7VG schreef: 17 jan 2023, 16:14 Beste heren , het was mij zeker niet de bedoeling een topic te starten om een hele discussie op gang te brengen.

Het verbaasde me enkel dat ik geen andere digimode meer tegen kwam.

Vr gr Peter
Geen discussie hoor. Sorry was niet mijn bedoeling. Maar het is duidelijk, ft8 heeft zo'n beetje alles verdrongen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#23 Bericht door PD5DJ »

Verdrongen is een beetje een draconish woord :P
Mensen zijn gewoon meer geintresseerd geraakt in FT8 :-)

Zeker als je in een quasi QRM omgeving zit is FT8 nog een redelijk goede bezigheid.
Persoonlijk ben ik voor de rest ook tegen geautomatiseerd qso's afwerken.

En ik FT8 altijd met een doel, niet domweg alles maar aanklikken.
Soms ben ik een lange tijd bezig om 1 station te werken die in een vak/regio ligt die ik nog niet heb.
En probeer altijd stations te werken die juist niet zo voor de hand liggen, juist ver weg.. kost soms erg veel moeite om er doorheen te komen, maar dat is de sport.
Als dat dan gelukt is en ik heb dan maar 2 van deze qso's kunnen maken dan ben ik weer tevreden voor die dag :D
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Andere digi modes dan FT8

#24 Bericht door PG7VG »

Het is eigenlijk dat ik een beetje teleurgesteld ben.....

Na bijna twee jaar kan ik weer met een redelijke antenne uitkomen op HF . 23meter Endfed voor 80 - 10 meter, en kan met de tuner alle op banden tunen, of deze dan efficiënt is , dat is dan ook weer de vraag. ;-)

De condities zijn ook een stuk verbeterd.
En het is dat ik een QSO in phone niet gemakkelijk voer, dat de digimodes het voor mij uitdagend maak.
Het hoeft allemaal niet zo snel en misschien iets "live" uitwisselen ipv de voorgeprogrameerde berichten maakt het allemaal wat specialer.

FT8 is voor mij bijzonder als ik vanachter de FT817nd met 5 Watt verbinding kan maken, dat doet me wel verbazen.


:D :D :D
Op het moment dat ik dit bericht aan het schrijven was een leuk QSO kunnen maken met DH8WG op 80m met Feld Hell.

Dat maakt het weer goed en geeft hoop. :D
73, Peter.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Andere digi modes dan FT8

#25 Bericht door pa1bvm »

en toch blijft het best leuk om op 144 Mhz met een 17 elements yagi en 350 watt een paar EME verbindingen te maken
met JT65B bij maan opkomst of ondergang
Inderdaad niet precies QRP .. maar JT65 is dan ook een Weak Signal mode ( da's iets anders dan QRP) en na een signaal reisje van +/-600.000 km
is best wat verzwakking op het traject .. zo tegen de 230 dB .. dat zijn veel nullen ...
ik hoor mijn eigen echo's net niet ...
..ik heb geen elevatie dus het gaat zo een beetje tussen de 5 en de 12 graden maan elevatie .. maar tegenstation moet wel flinke antennes hebben

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#26 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Peter,

Je hebt ook nog de digitale modes JS8Call en VARac. Hiermee kan je van toetsenbord naar toetsenbord qso's maken. Mogelijk een uitdaging?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#27 Bericht door pa3met »

on4avt schreef: 16 jan 2023, 07:29 Zo mag er in FT8 met qro worden gewerkt.Al heeft het geen zin.
QRO heeft wel vaker geen zin.....

Ik snap de 1kW+ in een kleine vertical voor 160m wel als je beverages hebt in een weiland.
Maar al te vaak komt een station met 9+30 binnen; veel mensen roepen en nul antwoord.

Aruba, cw met < 10W in een vertical op 15m vond ik dan toch wel leuker; maar dat is persoonlijk.
(en nee ik spaar geen kaarten). Staat het in mijn log dan is dat goed genoeg voor mij.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Andere digi modes dan FT8

#28 Bericht door on4avt »

pa3met schreef: 18 jan 2023, 11:52
on4avt schreef: 16 jan 2023, 07:29 Zo mag er in FT8 met qro worden gewerkt.Al heeft het geen zin.
QRO heeft wel vaker geen zin.....

Ik snap de 1kW+ in een kleine vertical voor 160m wel als je beverages hebt in een weiland.
Maar al te vaak komt een station met 9+30 binnen; veel mensen roepen en nul antwoord.

Aruba, cw met < 10W in een vertical op 15m vond ik dan toch wel leuker; maar dat is persoonlijk.
(en nee ik spaar geen kaarten). Staat het in mijn log dan is dat goed genoeg voor mij.
Ik heb al veel qsl, en ook veel verstuurd naar mannen die het wel willen. Vanaf volgende maand ben ik weer voor 2 maand in 6W.
Er zullen er weer veel aangevraagd worden, hi.
Maar ik ondervind ook last van QRO, zelf alleen 100 watt max. Ik heb 2 weken geroepen op TN8K, en ook in CW
Gister had ik geluk, op 15 m cw.Soms word ik ontmoedigd . Dan denk ik waarom geen 500 watt gebruiken? Die geraken er altijd. 2 jaar terug in Senegal werd ik aangeroepen in FT8 door mannen met 1 kw. Gek gewoon!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Andere digi modes dan FT8

#29 Bericht door PA1AIS »

PD5DJ schreef: 17 jan 2023, 18:19 Verdrongen is een beetje een draconish woord :P
Mensen zijn gewoon meer geintresseerd geraakt in FT8 :-)

Zeker als je in een quasi QRM omgeving zit is FT8 nog een redelijk goede bezigheid.
Die laatste zin hebben velen met FT8 op QO100 nog niet helemaal begrepen: er zijn daar altijd condities en QRM komt er niet voor door propagatie, wel door gebruikers.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Andere digi modes dan FT8

#30 Bericht door on4avt »

PA1AIS schreef: 18 jan 2023, 12:43
PD5DJ schreef: 17 jan 2023, 18:19 Verdrongen is een beetje een draconish woord :P
Mensen zijn gewoon meer geintresseerd geraakt in FT8 :-)

Zeker als je in een quasi QRM omgeving zit is FT8 nog een redelijk goede bezigheid.
Die laatste zin hebben velen met FT8 op QO100 nog niet helemaal begrepen: er zijn daar altijd condities en QRM komt er niet voor door propagatie, wel door gebruikers.
Het gaat niet alleen om de QO 100. Maar om FT8 in het algemeen!

Plaats reactie