Yaesu SCU-17 PTT blijft hangen

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Yaesu SCU-17 PTT blijft hangen

#1 Bericht door PA8S »

Even een sanity check voordat ik gek word.

Wanneer ik de SCU-17 aan een FT-818 aansluit werkt alles (FT8/JS8 etc) naar behoren, sluit ik de SCU echter aan op een FT-897D dan gaan er dingen mis.

Als voorbeeld JS8CALL, de 897 hierin geconfigureerd, 'Test CAT' werkt goed en met 'Test PTT' kan ik van de 897 de tx aan en weer uit zetten. Tot zover werkt het gelijk aan de 818.

Wanneer ik nu in JS8CALL een transmissie wil doen gaat met de 897 dan gaat het goed tot dat de transmissie afgelopen moet zijn, de software gaan in RX mode maar de SCU en 897 blijven in PTT/TX hangen. In de Radio tab in Settings is nu de 'Test PTT' knop rood en kan ik die niet meer selecteren. Als enige remedie moet ik de 897 uit zetten maar op de SCU blijft PTT branden. Zet ik de 897 weer aan dan gaat de TX (gelukkig) niet aan.

Hierna de SCU losgekoppeld van de 897 en PC, aangesloten op de 818 en de PC en weer gekeken of alles werkt. En ja, de SCU/818 combinatie werkt perfect.

Ter info heb ik voor ik hieraan begon de 897 een factory reset gegeven en daarna de CAT parameters goed gezet (CAT/4800bps). Is er een instelling op de 897 die ik over het hoofd gezien heb?

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Yaesu SCU-17 PTT blijft hangen

#2 Bericht door DC4CP »

Test het eens uit op een dummieload of met zeer laag vermogen.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-17 PTT blijft hangen

#3 Bericht door PA8S »

Ik had de 897 al teruggeschroefd naar 5W. Ook dan zie ik het zelfde resultaat, alleen wanneer ik er een dummyload achter zet gaat het wel goed. Zowel de 818 als de 897 met 5W op de zelfde antenne en toch wisselend gedrag. :?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-17 PTT blijft hangen

#4 Bericht door PA9X »

PA8S schreef: 05 dec 2022, 15:27 Ik had de 897 al teruggeschroefd naar 5W. Ook dan zie ik het zelfde resultaat, alleen wanneer ik er een dummyload achter zet gaat het wel goed. Zowel de 818 als de 897 met 5W op de zelfde antenne en toch wisselend gedrag. :?
Lijkt toch op RF inslag. Al geprobeerd ferriet (materiaal #31) aan te brengen op de kabels tussen radio en interface? Eventueel mantelstroomfilter bij de antenne-uitgang van de radio.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Yaesu SCU-17 PTT blijft hangen

#5 Bericht door PA8S »

PA9X schreef: 05 dec 2022, 15:40 Lijkt toch op RF inslag. Al geprobeerd ferriet (materiaal #31) aan te brengen op de kabels tussen radio en interface? Eventueel mantelstroomfilter bij de antenne-uitgang van de radio.
Om gek van te worden..... Alle datakabels waren al voorzien van ferriet.... Op één l*llig kort kabeltje na, die tussen de 897 en de tuner, die had ik dus over het hoofd gezien. :cry:
Daar óók gelijk maar een blokje om geklemd en zie daar, het werkt. Stap voor stap het vermogen verhoogd van 5 naar uiteindelijk 100W en alles blijft werken zoals het hoort.

En uiteraard ging het met de dummy load goed want dan natuurlijk geen tuner aangesloten.......

Zo zie je maar, denk je alles goed nagekeken te hebben, zit er toch nog een klein ad(d)ertje onder het gras ;) Zag wel dat ik nu mijn laatste fair-rite klapblokje gebruikt heb, op jacht naar nieuwe.

Plaats reactie