Aprs slechte dekking

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0CVH
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:50

Aprs slechte dekking

#1 Bericht door PA0CVH »

Ik gebruik al vele jaren aprs door heel europa. Na enkele jaren van inactiviteit afgelopen weken de kf161 weer in de auto gezet . Oa door Brabanr gereden . Wat mij opvalt is de slechte dekking. Is dat een gevolg van het wegvallen van de gratis repeaters ? Ik zie bij mijn set geen afwijkingen normale swr en output. Vroeger kon ik de apparatuur naast mijn huis gewoon uittesten dan hoorde je meteen een herhaling via een repeater , dat is niet meer zo . Hoe zijn jullie ervaringen ?

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Aprs slechte dekking

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

Dat is sinds AT het nog eens duidelijk maakte dat je geen digi aan mag hebben ook al zit je er naast in de shack. Toen dat bericht naar buiten kwam stortte een heel groot deel van het aprs netwerk in elkaar.

Hier is het artikel: https://www.agentschaptelecom.nl/actuee ... ters-thuis

Voor een digi heb je een BT nodig. En tegenwoordig zijn die kosten zo enorm hoog dat veel mensen dat dus niet doen. Er zijn nog wel RX only stations maar dat worden er ook steeds minder. Er zijn veel amateurs die aprs met een app op een smartphone doen.

Helaas.

Fijn weekend,

Sven.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Aprs slechte dekking

#3 Bericht door PE2AAB »

Welk deel van Brabant? Hier in de regio Eindhoven is er weliswaar een grote iGate verdwenen door het 'opdoeken' van het zendstation op de TU/e maar zijn er daarvoor in de plaats lokale iGates gekomen (meestal RX only, o.a. vanwege de hierboven genoemde reden).
Toegeven; ik host zélf ook zo'n iGate maar die staat uit vanwege een verbouwing thuis maar gaat zeker weer terug komen zodra dat klaar is.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Aprs slechte dekking

#4 Bericht door on4avt »

Is overal zo. Net F land gedaan. Daar ook bijna geen stations meer opgevangen. In Zuid Frankrijk meer.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Aprs slechte dekking

#5 Bericht door PE2AAB »

Naar Italië toe ging het redelijk. Zie: https://nl.aprs.fi/#!mt=roadmap&z=9&ts= ... 2FPE2AAB-9

Eerlijk toegeven; dit was in 2020 én ik had 25W output power.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Aprs slechte dekking

#6 Bericht door on4avt »

Hoe zit dat met aprs vb via DMR? Moet je daarvoor op internet aangesloten blijven? Ook mobiel?

PA0CVH
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:50

Re: Aprs slechte dekking

#7 Bericht door PA0CVH »

Ik was in Bladel dat is toch regio Eindhoven .Maar zowel daar als op de heen en terug weg richting Rotterdam waren grote stukken zonder bereik. Meer Igates is zijn natuurlijk erg nuttig maar een (op een hoog punt opgestelde) repeater kun je moeilijk vervangen blijkt. Ben benieuwd welke app je kunt gebruiken om je locatie te kunnen uitzenden met aprs tracker lukt dat volgens mij niet.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Aprs slechte dekking

#8 Bericht door on4avt »

APRSDROID

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Aprs slechte dekking

#9 Bericht door PE2AAB »

aprs.fi werkt ook. Alleen op iOS verkrijgbaar dacht ik
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Aprs slechte dekking

#10 Bericht door PA3HMP »

Geen idee of het spul wat ik vroeger gebouwd heb in Bladel nog draait nadat ik daar weggegaan ben, daar stond toen een symek tnc2s met KF161 te draaien op de liftkoker van het bejaardenhuis en had een redelijk bereik.
Afbeelding

Mijn eigen aprs in de omgeving heb ik al jaren niet meer aanstaan, de animo was verdwenen voor het aprs gebeuren en zoals door anderen al genoemd je mag geen digi meer draaien van AT tenzij je er grof veel geld voor betaald.

Zo denk ik dat er in Nederland veel gaten zijn gevallen in het aprs netwerk.

Plaats reactie