Bereik FT8 en contact.

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Bereik FT8 en contact.

#16 Bericht door PA2S »

Yannick PE2YSB schreef: 26 mei 2022, 16:01 Als je op pskreporter gehoord wordt, dan werkt je opstelling toch gewoon?
Dan wordt je signaal gewoon door andere ontvangen en correct gedecoreerd en is het probleem niet je eigen opstelling.
Dan is het probleem gewoon dat andere stations je niet willen beantwoorden. Wellicht horen ze meer andere stations die ze eerst beantwoorden, of hebben al genoeg pa/pd stations in hun log staan.
Inderdaad, het heeft minder met hops en zo te maken. Als je rapporten via PSK reporter (of Hamspots.net) mager zijn, dan is het natuurlijk wel zo dat je niet altijd gedecodeerd wordt waardoor de kans op een QSO afneemt.

Zijn je PSK reporter rapporten wel goed, dan hebben de tegenstations gewoon geen zin om op jouw call te klikken, mogelijk ook omdat er voor hun een nieuw land, locatorvak of iets dergelijks te werken is.

Soms is het ook een kwestie van volhouden, want het kan best zijn dat ze een flinke lijst van aanroepende stations hebben en ook kan het zijn dat ze de FT8 software automatisch laten antwoorden en dan is het een kwestie van "op je beurt wachten".

Ik heb er een hekel aan en ga alleen in de rij staan voor nieuwe landen op 60, 6 of 4 meter. Ik kom zelden op de "klassieke" banden. Die zijn al jaren door iedereen afgegraasd en zie geen reden om "mee te maaien".

Succes! Henk

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bereik FT8 en contact.

#17 Bericht door PH7R »

PA2S schreef: 26 mei 2022, 19:57... ook kan het zijn dat ze de FT8 software automatisch laten antwoorden en dan is het een kwestie van "op je beurt wachten".
Hoe gaat dat?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bereik FT8 en contact.

#18 Bericht door pc1mb »

Net als in andere modi. Blijven roepen tot je beet hebt...

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Bereik FT8 en contact.

#19 Bericht door PA2S »

PH7R schreef: 26 mei 2022, 20:05 Hoe gaat dat?
Er bestaat "robot" software, die het FT8 programma kan aansturen. Je kunt dan bij wijze van spreken CQ geven en een dag later kijken wat je hebt gewerkt. Ook andersom kun je stations "laten aanroepen" die je wilt hebben.

Je ziet soms stations eindeloos CQ geven of meteen jou aanroepen als je in de lucht komt en de kans is groot dat de operator niet in de shack is.

Weak signal modes hebben zeker voordelen, maar volautomatisch gaat mij een brug te ver. Joe Taylor, de bedenker van de weak signal modes, is er ook geen fan van. Ik weet dat er "DX'ers" zijn die "unattended" proberen nieuwe landen te werken. Ik heb er zo mijn gedachten over...

Zelfs zonder de robots is er veel "FT8 spam", zoals bijvoorbeeld verbindingen binnen Europa op 60 m en in mijn ogen alleen maar logboekvulling zijn.

73, Henk

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Bereik FT8 en contact.

#20 Bericht door PA0BAK »

PA2S schreef: 26 mei 2022, 21:31 Zelfs zonder de robots is er veel "FT8 spam", zoals bijvoorbeeld verbindingen binnen Europa op 60 m en in mijn ogen alleen maar logboekvulling zijn.
Het ligt er aan wat je hobby is.
Zo probeer ik op iedere band zoveel mogelijk locator vakken te werken, inclusief het vak waar ik zelf in zit.
Ook op 60m heb ik diverse PA's, ON's en DL's gewerkt, dat is één kant van de hobby, zoals ik die beleef.
Het is een veelzijdige hobby :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bereik FT8 en contact.

#21 Bericht door PH7R »

PA0BAK schreef: 26 mei 2022, 22:09 Het ligt er aan wat je hobby is.
Zo probeer ik op iedere band zoveel mogelijk locator vakken te werken, inclusief het vak waar ik zelf in zit.
Ook op 60m heb ik diverse PA's, ON's en DL's gewerkt, dat is één kant van de hobby, zoals ik die beleef.
Het is een veelzijdige hobby :lol:
Inderdaad, nu 1 jaar actief als ham/ft8. Eerste maanden gewoon zoveel mogelijk QSO's verzamelen. Nu heb ik de volgende doelen geformuleerd:

1. WAS (mis nog HI/SD en NM) daarna WAS per band
2. DXCC (nu 133)
3. 160-6 mtr alle Europese landen, vraag me af of Mt Athos ooit komt
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Bereik FT8 en contact.

#22 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik gebruik FT8 sporadisch. Als de QRPtjes in bed liggen en ik dus niet op zolder in de microfoon kan gaan lopen schreeuwen :)
Meestal zit ik gewoon te luisteren, 90% van de CQ's negeer ik als ze uit landen zijn die ik al gewerkt heb. Wanneer ik iemand steeds CQ zie geven zonder dat ik hem 1 qso zie maken zal ik hem wel eens aanklikken.
Zelf CQ geven doe ik zelden in FT8.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bereik FT8 en contact.

#23 Bericht door DC4CP »

Hier zo goed als niks anders dan FT8 sinds ik ben toegetreden tot een clubje van lokale amateurs die ook zo goed als niks anders dan FT8 doen
We waarschuwen elkaar voor condities door middel van een app (Threema app).

Ieder jaar zetten we de teller op 0 en proberen we zoveel mogelijk DXCC en slots te werken, we hebben één ding gemeen en dat is dat we allemaal met kleine antennensetups werken. (draad, vertikals en loop).

Tot nu toe dit jaar 187 DXCC gewerkt, waarvan 164 met bevestiging op LOTW en Clublog en 1155 slots van 160 meter tot 70cm.

160 80 60 40 30 20 17 15 12 10 6 4 2 70 23 13 Total Slots
23 85 75 131 128 148 143 138 122 127 28 0 5 2 0 0 187 1155

Dus ja kan vervelend zijn voor bevoorbeeld T77C die CQ JA roept, maar omdat het een ontbrekende slot is heb ik hem toch maar aangeroepen en hij antwoorde me ook, sommigen negeren je wat hun goed recht is. Ik zal in elk geval altijd antwoorden, ook als ik op jacht ben naar net die DXCC of slot gezien ik ook graag heb dat ze mij antwoorden. Maar dat is iedereen zijn vrije keuze.


clublog1.JPG




clublog2.JPG

En mijn antennen zie je hier: https://cdn-bio.qrz.com/p/dc4cp/Folie1_ ... 3f29272803

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Bereik FT8 en contact.

#24 Bericht door PA2S »

DC4CP schreef: 27 mei 2022, 16:50 Dus ja kan vervelend zijn voor bevoorbeeld T77C die CQ JA roept, maar omdat het een ontbrekende slot is heb ik hem toch maar aangeroepen en hij antwoorde me ook, sommigen negeren je wat hun goed recht is. Ik zal in elk geval altijd antwoorden, ook als ik op jacht ben naar net die DXCC of slot gezien ik ook graag heb dat ze mij antwoorden. Maar dat is iedereen zijn vrije keuze.
Het valt te waarderen dat je eerlijk bent, maar het is geen voorbeeld van hamspirit. Want het is niet zozeer vervelend voor T77C maar voor die JA's die proberen een ATNO (all time new one) te werken en achter een Europese muur zitten. Uiteraard had Tony niet moeten reageren, want door dat wel te doen zien anderen dat ze CQ JA kunnen negeren. Als ik een zeldzame entiteit heb bevestigd en het verschijnt opnieuw, zal ik nooit aanroepen, want ik gun een ander graag een ATNO.

Los van FT8, ik zie vaak dat bepaalde stations even willen laten zien dat ze een pile up kunnen breken en een gewerkt land opnieuw (proberen te) werken. Hamspirit?

Een ander specifiek FT8 probleem is dat stations plotseling op een willekeurige frequentie gaan roepen en het komt geregeld voor dat een DX station onder de voet wordt gelopen. Het zou een gewoonte moeten zijn om goed te observeren en als je ziet dat er DX te werken is, dan ga je - als je hetDX station niet zelf hoort - proberen uit te vinden waar die zitten, bijvoorbeeld via Hamspots.net waar je de DX call kunt invoeren en dan een lijst ziet van stations die het DX station spotten met de betreffende frequentie.

Operating practice is een "vak apart". In CW hoor je heel vaak stations roepen op de frequentie van een DX station dat split werkt. Het DX station roept heel vaak "UP" en het lijkt erop dat men gewoon niet luistert. Hoe was het ook weer: "Spreken is zilver, zwijgen is goud".

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bereik FT8 en contact.

#25 Bericht door DC4CP »

Je gaat hem natuurlijk niet aanroepen na zijn eerste CQ JA, maar na een derde of vierde maal zonder antwoord is hem aanroepen naar mijn mening toelaatbaar.
Ook gezien het station dat je aanroept uiteindelijk beslist om wel of niet te antwoorden

220527_125515 14.074 Tx FT8 0 0.0 250 T77C DC4CP 73
220527_125530 14.074 Rx FT8 -16 0.1 1325 CQ T77C JN63

Na mijn verbinding ging hij trouwens gewoon verder met CQ´en zonder JA en werkte hij een hele rits andere Europese stations.

Als zeldzame DXCC heb je immers niet alleen de luxe dat iedereen je wenst te werken, maar ook het nadeel dat je iedereen zoveel mogelijk de kans geeft om je te werken. De bluts met de buil nemen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bereik FT8 en contact.

#26 Bericht door PA3DAT »

En je zit in FT8 ook nog eens split (ga ik vanuit), dus op een andere frequentie met je aanroep.
Als het DX-station je niet wil kan ie je (in FT8) eenvoudig negeren...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bereik FT8 en contact.

#27 Bericht door DC4CP »

PA3DAT schreef: 28 mei 2022, 16:06 En je zit in FT8 ook nog eens split (ga ik vanuit), dus op een andere frequentie met je aanroep.
Als het DX-station je niet wil kan ie je (in FT8) eenvoudig negeren...
Ja stations onder 1500 roep ik zo laag mogelijk aan, stations hoger dan 1500 zo hoog mogelijk en dat werkt goed bij mij.
In dit geval ik op 250 en hij op 1325
Wat ik ook doe de info op qrz.com bekijken, sommigen willen niet dat je hun aanroept op hun frequentie, anderen houden niet van split, sommigen willen dat je TX1 overslaat en geven voorkeur aan die stations, anderen negeren je als je TX1 overslaat.

Wat ik wilde aantonen met mijn reactie is dat je geen groot vermogen en mega-antennes nodig hebt, het zal moeilijker zijn, maar dat maakt het net ook plezant, al ontken ik niet dat samenwerken zoals in ons geval ook een zeer grote hulp is.

Paulpeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2022, 18:39

Re: Bereik FT8 en contact.

#28 Bericht door Paulpeter »

Precies dit bedoelde ik.

Mijn gevoel is, zodra je ervaring toeneemt en alle in en outs van antennes weet, zal je met steeds iets minder vermogen een mooi resultaat boeken, (Natuurlijk met inachtneming van conditie etc).
Ikzelf heb met veel geluk Japan in ft8 gewerkt en VK3BOB daar was ik heel happy mee. Om dat te bereiken heb ik wel even met 80 watt gewerkt waarna ik problemen kreeg.
Ik gebruik een Sigma Eurocomm SE HF-360 Verticaal. Deze antenne staat voor 300 watt Pep.
Onlangs zag ik in een aanvullende noot dat je bij ft8 gebruik niet meer dan 1/5 van zijn max. opgegeven vermogen mag gebruiken.
De antenne wordt anders overbelast.

Ja de antenne werkt wel, maar je moet enorm oppassen wat je doet, dus ga ik toch op speurtocht naar betere alternatieven.

Een nieuw door mij gehoord station in FT8 is C5C uit Gambia.

73 Peter

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bereik FT8 en contact.

#29 Bericht door DC4CP »

Kijk op deze naar de SFI waarde bij propagation : https://dxheat.com/dxc als die lager is dan 100 is het moeilijker veel te werken, maar niet onmogelijk, vanaf 120 werk ik zeer veel, bij hogere waarden is het meer dan plezant voor mij. Bij Band Activity zie je het aantal gemelde spots, het is niet perfect maar geeft een goed beeld van welke banden, in een bepaalde richting open zijn.

Niet snel opgeven, nadat de big guns hun qso hebben gemaakt is er meer dan genoeg tijd voor de rest om de gewenste stations te werken.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Bereik FT8 en contact.

#30 Bericht door PA2S »

Paulpeter schreef: 01 jun 2022, 16:06 Ja de antenne werkt wel, maar je moet enorm oppassen wat je doet, dus ga ik toch op speurtocht naar betere alternatieven.
Paulpeter, is het een optie om een draad te spannen vanaf het dak naar (bij wijze van spreken) het topje van je huidige antenne? Als dat gaat is zou je een langere antenne krijgen, die ook nog hoger is.
Als je ook een dakraam hebt zoals het huis dat achter de antenne zichtbaar is op de eerste foto, dan zou je daarvandaan een draad kunnen spannen naar het grijze huisje waar nu je antenne staat (of daarachter, nog beter). In plaats van de antenne gebruik je een vishengel (bij Decathlon heb ik ooit telescopische glasvezel hengels gekocht voor weinig) waaraan je het einde vastmaakt.

Zie bijvoorbeeld deze:
https://www.decathlon.nl/p/telescopisch ... mc=8648726

Niet meer zo goedkoop, maar dit is waarschijnlijk nog te doen. Het einde is erg dun, dat gebruik je niet, en je houdt dan nog ca. 5 meter over. Krijg je ook geen gezeur over vergunningsvrij en zo.

Op zolder plaats je een remote tuner, zoals een Icom AH-4 of iets soortgelijks (ik heb een AH-4 en dat werkt als een speer, wel een aparte DC kabel nodig, maar gewoon op het tune knopje drukken en rats, klaar. Hier in Frankrijk een tijd een glasvezelmast+vishengel vertical gehad met AH-4 eronder, FT8 met 100 W geen probleem). Ook heel belangrijk om radialen aan te brengen, bijvoorbeeld op het dak leggen aan weerszijden van het dakraam, eentje over de nok van het dak naar de andere kant gooien met een oude sok eraan, gevuld met wat zand. Je zou zelfs de antennedraad zelf op die manier over de nok kunnen gooien als het vishengel concept niet kan, maar dan moet het dak niet elektrisch geleidend zijn (ik denk aan iets van aluminium lagen in dakisolatie). De tuner werkt verschillen in aanpassing wel weg (regen etc.)

Eind jaren '70 werkte ik met ca. 15 W Japan op 20 meter in CW met zomaar een stuk draad uit het dakraam, schuin omlaag naar de achterkant van de tuin, zelfbouw hand tuner ertussen en klaar. Lachen hoor, de zender was een spionagezender met buizen, kristalgestuurd. Zie:
https://www.cryptomuseum.com/spy/esk632/index.htm

Het deel linksboven is de zender, ik had alleen het chassis van de gesloopte ontvanger (linksonder) en geen voeding (rechts). Met een knop moest je omschakelen van zenden naar ontvangst (daarvoor gebruikte ik een zelfbouw 80/20 zendontvanger). Rechtsonder op het zenderdeel zie je een bruin stopcontactje, dat was voor de kristallen, je kon er verschllende soorten in stoppen. Ik had een FT-243 kristal van 7000 kHz omhoog geslepen naar ca. 7007 kHz.

Met diezelfde antenne werkte ik met die 80/20 zendontvanger met ca. 5 W van alles en nog wat met SSB, ik moet er wel bij zeggen dat het stoorniveau toen veel lager was. Tegenwoordig is het stoorniveau zo hoog, dat je bij veel stations in de ruis verdwijnt en niet wordt gehoord. Maar FT8 maakt dat weer een beetje goed.

Als dat een optie is, probeer dan een stuk VD draad (ik heb wel oude stofzuigermotoren afgewikkeld, gaat ook prima). Als dat goed werkt, kun je gaan optimaliseren. Je zou bijvoorbeeld veldtelefoondraad kunnen gebruiken, dat is tamelijk dun (dikke draad vangt veel wind, buigt door en bij harde wind kan het fout gaan). Dat dunne draad wat meer verlies geeft, is peanuts. Eventueel doe je de eerste helft dubbel en de rest enkel.

Met een beetje geluk is de antenne ook nog rustiger bij ontvangst.

Heren (oja dames ook) critici, ik lees de commentaren wel weer :-)

73, Henk

Plaats reactie