Bereik FT8 en contact.

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Paulpeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2022, 18:39

Bereik FT8 en contact.

#1 Bericht door Paulpeter »

Hallo allemaal, ik was vanavond een tijdje met ft8 bezig en besloot daarna de psk reporter te openen om mijn totaal bereik te bekijken. (zie foto).
Wat mij opviel dat het bereik enorm groot was maar ik met moeite 2 Duitse, 1 Spaanse en 2 Italiaanse qso,s op mijn naam kon zetten.
Weet iemand hoe dit komt, waarom heb je soms een station voor het pakken, maar op de een of andere manier wordt je niet gehoord.
Als het niet aan het bereik ligt, is er sprake van een bediening fout, etc etc.

Wie kan mij daar iets over zeggen.

Alvast dank voor reacties, tips.

Peter L. Kooijmans
PD5PMA
Bijlagen
IMG_20220506_211529448_HDR.jpg

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Bereik FT8 en contact.

#2 Bericht door PD5DJ »

Je signaal skipt/hopt over het te werken station heen.

Type antenne/opstelling is hier erg van invloed.

Dat heeft hier mee te maken: https://www.electronics-notes.com/artic ... e-zone.php
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bereik FT8 en contact.

#3 Bericht door on4avt »

Ze moeten ook nog willen antwoorden!

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Bereik FT8 en contact.

#4 Bericht door pe5t »

Ze hebben altijd hun ontvanger aan staan, ook als ze niet thuis zijn of het gras maaien.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Bereik FT8 en contact.

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat Bjorn al uitlegt.

Het heeft met de hop te maken die het radiosignaal neemt. De grote van de hop is afhankelijk van je antenne hoogte.

Komende maanden krijgen we weer Es. Dan kan het zo maar zijn dat er dan wel verbindingen "dichtbij" plaatsvinden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bereik FT8 en contact.

#6 Bericht door PA3DAT »

Of je gebruikt gewoon een slechte antenne, net als ik (op dit moment).

Op het dak van mijn kampeerbus staat permanent een sterk verkorte 11m Firestick, circa 50cm kort. Die gebruik ik niet voor 11m, (dat doe ik al meer dan 40 jaar niet meer :D ) maar daarmee luister ik soms op HF.
Op deze spreekwoordelijke breinaald ontving ik de afgelopen dagen met FT8 op 10m Indonesië, midden- en zuid-Afrika en meerdere zuid-Amerikaanse landen. Zelfs Australië!

Toen heb ik ook even 'geluisterd' op 12m, 15m, 17m en 20m. Ook daar ontving ik meerdere continenten. Maar bij het zenden op 10m, waar het antennetje een redelijke SWR heeft, hoorde niemand mij. Ondanks 80W output. Ik zag mijzelf ook niet terug op PSK-reporter, maar dat kan ook komen vanwege mijn lange call: I/PA3DAT (aan de oever van het Gardameer, Italië).

Probeer eens een sterk station aan te roepen. Een station met liefst zo'n +10dB-signaal. En kijk dan eens naar de rapporten, over en weer. Op 12m werkte ik Indonesië met een mobielspriet van zo'n 1,50m. Ook een relatief slechte antenne, afstembaar van 6m-20m. Het Indonesische station was bij mij +6dB, ik kreeg -19dB terug. Een verschil van maar liefst 25dB!
Theoretisch zou dat betekenen dat gelijkwaardige stations bij gelijkwaardige condities, als die bij mij 0dB of minder scoren, dat die mij helemaal niet horen...

P.s.: in jouw schermafbeelding zie ik ook overwegend zwakkere signalen: de sterkste is -10dB, de andere zwakker tot -23dB.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bereik FT8 en contact.

#7 Bericht door pc1mb »

Soms kun je een ander die op dezelfde frequentie staat te zenden niet horen, door dezelfde skip effecten. Voor DX stations blaast die ander dan compleet over jou heen, terwijl jij denkt een lege frequentie te pakken te hebben...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Bereik FT8 en contact.

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Let er ook op dat niet alle actieve stations de gegevens doorgeven naar psk.reporter bijvoorbeeld.

Probeer het gewoon en zie wat er gebeurd. Zo werkte ik afgelopen donderdag via FT4 met VP8LP op de Falklands.
Ik gebruikte 1 watt in een 2 x 7,5 meter dipool, met open lijn, op het balkon.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Paulpeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2022, 18:39

Re: Bereik FT8 en contact.

#9 Bericht door Paulpeter »

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties,

Wat ik zeker weet dat mijn antenne situatie niet goed is.
Ik gebruik een Sigma Euro_comm SE HF-360 Vertical end fed. (Zie bijgevoegde foto)
Om een voorbeeld te geven, vanaf 30 watt hf heb ik nodig om kontaken te maken.
5-10-15 watt ben ik een roepende in de woestijn.
Het rendement van de antenne zal niet zo goed zijn.
Er zijn hele mooie horizontale antennes, maar de lengte van onze tuin is max 7 mtr en breed 5, waarin ook nog een tuinhuisje staat. (zie foto)
Het lage vermogen (1 watt) wat PA3GNZ gebruikt om met de Falklands te werken is voor mij een droom.
Ik heb hier nog niet echt een oplossing voor gezien??
Maar ik wel het wel anders want dit is niet goed.

Peter 73
Bijlagen
IMG_20220507_133229527_HDR.jpg
IMG_20220506_150353257_HDR.jpg

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Bereik FT8 en contact.

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik zie geen radialen aan deze antenne, of is dit niet nodig?

In ieder geval de antenne de hoogte in. Nu staat deze teveel tussen de obstakels.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bereik FT8 en contact.

#11 Bericht door PH7R »

Optie kan zijn om langs de schutting en achterkant van de schuur een draad te spannen (kom je toch op 19mtr), wellicht vanuit huis (sloping) en dan eens kijken wat het doet.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Paulpeter
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 apr 2022, 18:39

Re: Bereik FT8 en contact.

#12 Bericht door Paulpeter »

Hallo Tjeerd en Ronald,

Tjeerd
Voor deze end fed antenne bestaan wel radialen, maar deze zijn alleen werkzaam op 80 en de 40 mtr band.
Voor de N amateur niet aantrekkelijk genoeg.
Ik zal een ander mast kopen en dan nog hoger. (Hopen dat de buren niet gaan zeuren bij de woningbouw)

Ronald
Een draad langs de schutting is natuurlijk een zeer aantrekkelijke optie, te meer als het lukken mocht ik ruimte vrij krijg om een 2 mtr antenne te plaatsen.
En wellicht ik met minder vermogen een grotere afstand kan overbruggen.
Hier ga ik ook mee aan de slag.

Hoe dan ook antenne techniek is best complex maar een zeer interessant onderwerp.

Groetjes Peter PD5PMA

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Bereik FT8 en contact.

#13 Bericht door PD0Q »

Ja ..Er bestaat een kit die prestaties op 40 en 80 'verbeterd'.. En Nee ..dat zijn geen radialen maar 2 afzonderlijke stralers die aan de hoofdstraler geplaatst worden ..(radialen zitten op ground, die kit zeker niet !). 40m werkte best nog wel okee ook met die kit erop ..20 ook wel..10 was drama.

Ik heb ooit de alu versie van jouw antenne gehad vrijkijkend op dak .. zendbereik was heel europa ..
met 100w oostkust USA /Azie tot aan Japan op 20 en 40 .. het kan wel met zon stokje maar t houd niet over.
(MAW iets meer vermogen gebruiken, maar 15-50w op FT8 en dan de wereld rond gaat em echt niet worden) .

Misschien is het wel een beter idee aan een rotary dipole als een FB13 of iets dergelijks te gaan denken..
Al die vertikale stokjes (korter als een halve golf) zijn qua resultaat niet wat je ervan verwacht in de praktijk en trekken als bonus ook een pak extra ruis aan , zeker in stedelijk gebied .

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Bereik FT8 en contact.

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

Even los van de antenne en het vermogen.

Als je op pskreporter gehoord wordt, dan werkt je opstelling toch gewoon?
Dan wordt je signaal gewoon door andere ontvangen en correct gedecoreerd en is het probleem niet je eigen opstelling.
Dan is het probleem gewoon dat andere stations je niet willen beantwoorden. Wellicht horen ze meer andere stations die ze eerst beantwoorden, of hebben al genoeg pa/pd stations in hun log staan.

De paar stations die je wel gewerkt hebben. Wat zijn de rapporten die ze je geven? Als zij je gewoon normale ontvangst rapporten geven waaruit niet blijkt dat ze je diep in de ruis moeten zoeken, is dat wederom bewijs dat je opstelling niet het probleem is.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bereik FT8 en contact.

#15 Bericht door PH7R »

Via PSK reporter of GridTracker (kun je ook PSK aanzetten) kun je inderdaad zien waar je gehoord wordt.
Zelf heb ik JTAlert aanstaan waardoor ik via alerts only ontbrekende DXCC aanroep. Dus ja veel RX reporting via PSK te zien.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie