SWR vraag

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: SWR vraag

#16 Bericht door PH2UN »

9) TX - PA - SWR - BALUN 1:1 - ATU - Ladder line.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SWR vraag

#17 Bericht door PA3DJS »

Zoals PH7R aangeeft, kun je in principe het forward en reflected vermogen meten tussen tuner en antenne. Het verschil is het vermogen dat netto de transmissielijn in gaat die naar boven naar de antenne gaat.

er is wel een maar.... Als de antenne SWR erg slecht is, is zowel het forward als reflected power hoog. Een kleine afwijking in de forward en/of reflected meting kan dan een relatief grote fout in het verschil (=netto vermogen) opleveren.

Stel dat SWR = 10 van kabel+antenne (reflectie coefficient = 0.82). Je krijgt dan 67% van het forward power terug. Stel dat er netto 50W uit de tuner komt, dan heb je het over een forward power van 152 W en een reflected power van 102 W. Het netto vermogen is dan weer die 50 W.

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: SWR vraag

#18 Bericht door pa3cvi »

Re: SWR vraag
#9 Ongelezen bericht door PA3DAT » ma 24 jan 2022, 13.16

Ik wil nogmaals dank zeggen aan alle reacties.

Ik wil even ingaan op een alinea van PA3DAT, vet gedrukt.
MJF heeft tuners met ingebouwde SWR meter, hij stelt dat de ingebouwde SWR meter dan wel de juiste waarde geeft.
Is zou graag willen weten hoe dat in zijn werk gaat, zo'n soort ATU heeft dan mijn voorkeur.
Cees, PA3CVI


Er wordt steeds geschreven: de tuner past de antenne aan, maar dat is eigenlijk niet zo naar mijn idee.

De antenne, beter gezegd het antennesysteem, bestaat hier uit tuner + antenne. De tuner is onderdeel van de antenne.

Een goede SWR vind je aan de transceiverkant van de tuner, NIET aan de uitgang van de tuner naar de antenne!
Is die antenne 1 op slecht, dan meet je tussen de tuner en de antenne nog steeds 1 op slecht. Door gebruik van een tuner is de antenne niet veranderd.

Wat er veranderd is, dat is de impedantie aan de transceiverkant van de tuner. Die is nu zo'n 50 Ohm waardoor de transceiver (én de eindtrap) een goede SWR zien.


Zelf gebruik ik tuners met ingebouwde SWR-meter, dus dan heb je dat probleem niet. In jouw geval zou ik de SWR-meter aansluiten tussen eindtrap en tuner. Dan meet je het vermogen dat de tuner ingaat.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SWR vraag

#19 Bericht door pa0ejh »

In mijn MFJ 993 Intelli Tuner, zit de SWR schakeling tussen de Transmitter plug en de Tuner, dus eigenlijk tussen Zender-uitgang en Ingang van de Tuner.....
Dat is ook de enige Logische plaats om de SWR te meten, de Tuner zorgt ervoor dat je Zender 50 Ohm ziet, wat aan de Antenne uitgang gebeurd boeit nu niet...

Eenmaal getuned is de uitgang aangepast aan de Antenne eigenschappen...

Bedenk dat als je een Tuner nodig hebt, dan is je Antenne geen 50 Ohm en als je daar een SWRmeter plaatst zal de aanwijzing niet meer kloppen....

Als je de Tuner in ByPass zet, dan wordt de Tuner schakeling overbrugt en hangt de Zender rechtstreeks , via de SWRmeter, aan de Antenne.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SWR vraag

#20 Bericht door PA3DAT »

Hetzelfde geldt voor de LDG-tuners waar ik ervaring mee heb.
Voor 100W-transceivers bijv.: https://www.hamshop.nl/radio-amateur/ld ... pro-2.html
Die is me zeer goed bevallen, je kunt er ook 2 antennes mee schakelen en het aanpasbereik is veel groter dan van een ingebouwde tuner in een HF-set.

Tegenwoordig, met een 600W eindtrap, gebruik ik de https://www.hamshop.nl/radio-amateur/ld ... pro-2.html
En die doet het gelukkig net zo goed als de 100W-uitvoering.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: SWR vraag

#21 Bericht door pa3cvi »

Jammer genoeg zijn deze LDG tuners nergens op voorraad, ook Hamshop niet.
Weet iemand een leverancier die de 600watt SSB wel op korte termijn kan leveren?
Cees

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: SWR vraag

#22 Bericht door PH7R »

pa3cvi schreef: 28 jan 2022, 21:55 Jammer genoeg zijn deze LDG tuners nergens op voorraad, ook Hamshop niet.
Weet iemand een leverancier die de 600watt SSB wel op korte termijn kan leveren?
Cees
Website Rys geeft aan op voorraad.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: SWR vraag

#23 Bericht door Gert_PA2LO »

Weet iemand een leverancier die de 600watt SSB wel op korte termijn kan leveren?
Aan de andere kant van de plas bij Martin Lynch zijn ze in ieder geval op voorraad:
https://www.hamradio.co.uk/accessories- ... 1-pd-8.php

Je zou ook Veenstra eens kunnen bellen of hij ze nog op voorraad heeft (www.handelsondernemingveenstra.nl)

73

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: SWR vraag

#24 Bericht door pa3cvi »

Bedankt voor al jullie reacties. Ben verbaasd dat er elke keer weer zoveel medeamateurs zijn die de moeite en tijd nemen om vragen te beantwoorden. Hulde.
73, Cees, PA3CVI.

Plaats reactie