DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#16 Bericht door PH2X »

R1 en R2 inmiddels gevonden.
Staan onder ‘call sign’ waar ik ze niet had verwacht.
Ze blijken echter (nog) niet instelbaar (te edit-en).
Beter lijkt me inderdaad om het toestel aan een pc te koppelen. De software en driver heb ik al geïnstalleerd. Via de computer is er meer mogelijk weet ik inmiddels. Er is meer te edit-en via de computer. Eens kijken of het vandaag op deze drukke laatste dag van het jaar lukt er tijd voor te vinden. XYL wil ook dat ik aanwezig ben :)
Bijlagen
B2773981-97A6-4874-8A31-27F55180FBD8.jpeg
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#17 Bericht door PA0ETE »

Het bewerken van de registers zit bij de ID-52E inderdaad anders dan bij de andere apparaten. Daar zijn de vier registers meestal onder het hoofdstukje "Call Sign" te bewerken.

Bij de ID-52E gaat dat als volgt:

Instellen van de eigen roepnaam is hier te vinden:

[MENU] > SET > My Station > My Call Sign (vanaf pagina 45 in het Basic Manual (A7608D-1EX-1) dat met de porto wordt meegeleverd)

De overige instellingen zijn grotendeels te vinden bij TO. Je kunt dat vinden door pijltje omhoog op het "D-pad" te gebruiken, vervolgens TO te selecteren en dan [ENT] .

Je komt nu in een menu dat TO SELECT heet.

Je kunt daar dingen kiezen als Local CQ, Gateway CQ.

Als je Local CQ kiest komt er CQCQCQ in het UR-register te staan. Bij 'Reflector' kom je in een nieuw menu REFLECTOR, en daar kun je bijv. snel het unlink-commando, Echo (papegaai) etc selecteren. (pagina 61)

Als je in het TO SELECT-menu naar de tweede pagina gaat zie je twee opties "Direct input (UR)" en "Direct input (RPT)". Via die tweede kom je bij de instellingen van R1 en R2 (in sommige eerdere apparaten heten die RPT 1 en RPT2).

Hoe je hier komt staat op pagina 64 van het Basic Manual. Het staat er niet heel uitgebreid.

Overigens nog een kanttekening: D-STAR kent meerdere reflectors met elk een eigen protocol. Bijvoorbeel zijn er reflectors die met XRF beginnnen, met DCS en met REF. Die hebben alledrie een eigen protocol waarmee gecommuniceerd wordt. Van die drie is DCS de laatste die erbij is gekomen, dat is ook de meest geavanceerde van de drie.

Er zijn nog steeds 'pure' XRF, DCS en REF reflectoren. In dat geval kom je via REF001C op een andere reflector dan bijvoorbeeld DCS001C.

Er zijn daarnaast ook multiprotocol-reflectors. Die worden XLX-reflectors genoemd. Bij XLX-reflectors is XRF088B, DCS088B en REF088B (opnieuw een voorbeeld) dezelfde reflectormodule waar je dezelfde stations op kunt vinden.

Bij een XRF-reflector kun je zelf kiezen welk van de drie protocollen je gebruikt. Je kunt zelfs ook nog (opnieuw een voorbeeld) aan XLX088B linken, en dan werkt het ook. In dat geval gebruik je het protocol van de meest geavanceerde van de drie DCS.

De handleidingen van de D-STAR-apparaten zijn er met name voor de VS en Japan waar de meeste gebruikers zitten. In Japan worden geen reflectors gebruikt. Dat wordt callsignrouting genoemd. Dat is een systeem dat hier wel werkt, maar wat beperkt gebruikt wordt. In de VS zijn de meeste reflectors REF. Bij de oudere apparaten wordt alleen de Japanse manier van gebruik beschreven.

De situatie in Nederland/Europa/Australië wijkt hier in meerdere opzichten vanaf. Bijvoorbeeld hoef je niet geregistreerd te zijn bij de multiprotocol-XLX-reflectors en ook bij pure XRF-reflectors hoeft dat niet. Alle DCS en REF maken deel uit van een eigen subsysteem, en worden ook centraal beheerd (vandaar de registratie). Alle XRF en XLX-reflectors zijn elk autonoom, en worden alleen door een beheerder van die individuele reflector beheerd.

Als je er dus met de handleiding niet uit komt, kan het zijn dat het hier gebruikte systeem enigszins van het gebruik van bijvoorbeeld REF afwijkt.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PH2X schreef: 30 dec 2021, 17:01DR is DStar Repeater begrijp ik nu.
Ik werk simplex.
DR lukt niet omdat ik in het begin een probleem ondervond met het geluid via de Bluetooth-set. Er kwam geen geluid uit het oortje. Toen heb ik de bt-set alsook de porto gereset naar fabrieksinstellingen. En daarmee zijn de voorgeprogrammeerde repeaters verdwenen uit het geheugen. Dan lukt de echotest ook niet. Want daarvoor moet ik DR gebruiken.
Vervolgvraag is dan:
Is dit te herstellen?

youtu.be/Uds6V_xv2E8

Kan je hier wat mee?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#19 Bericht door PH2X »

Vast wel!
Ik heb nu even de id52 aan de computer gekoppeld om de instructies van PA0ETE stap voor stap te doorlopen.
De YouTube-video lijkt me zeker handig.

Dankjewel
PH2X
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#20 Bericht door PH2X »

Nee, niet gelukt om de repeater list te importeren.
Eerst weigerde mijn iPhone, want de ID52 werd niet ondersteund.
Maar er was nog een Android-toestel in huis.
Ik heb exact de stappen gevolgd zoals in de clip op Youtube.
Maar als ik dan de repeater list wil bekijken middels DR, dan is de lijst nog steeds leeg.
Ik zou de list nog via een file (en dus niet via de internet-link) kunnen downloaden, maar de repeater list staat nog niet op ICOM Japan.
Dus dan moet ik nog even wachten tot deze wel op de website erbij staat.

Toch bedankt. Ik kom steeds meer te weten over het toestel :)
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#21 Bericht door PH2X »

Goed nieuws,

Ik heb R1 en R2 op de computer kunnen instellen, gegevens opgeslagen en dit naar de porto verstuurd. Net een eerste test gedaan en het werkt: mijn call verschijnt in de lijst van de reflector. Goed, dus dit lukt nu. Morgen verder met de andere zaken die nog niet lukken.

73
PH2X
Bijlagen
B5BD7170-96B5-470B-811B-2C107055EA2F.jpeg
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#22 Bericht door PH2X »

Inmiddels net gevonden hoe R1 en R2 op de porto te edit-en zijn. Het kan dus toch, en dat is ook wel logisch.

Menu > set > callsign
Wijs aan je UR, R1, R2 of je callsign.
Al naar gelang welke je wilt edit-en.
Dan op de porto knopje > Quick indrukken en dan > Edit

Hier is het ook mogelijk handmatig repeaters aan de (bij mij lege, want fabriekreset gedaan) repeaterlijst toe te voegen.

Omdat ik nu PI1VBG handmatig heb toegevoegd, is via de D-pad de repeaterlijst op te vragen door op DR te drukken.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#23 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PH2X schreef: 01 jan 2022, 18:51Eerst weigerde mijn iPhone, want de ID52 werd niet ondersteund.
Dit heb ik inmiddels ook ervaren. Ik ga opzoek naar mijn oude Android.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#24 Bericht door PH2X »

Inmiddels krijg ik mijn call dus wel zichtbaar op de reflector, maar nu lukt een volgende stap niet: het zichtbaar maken op aprs.fi

Wel, laat ik specifieker zijn: het lukt soms.
Er circuleren op YouTube filmpjes hoe dit in te stellen is, zij het voor een ander toestel van ICOM, maar het principe is hetzelfde.

Wat ik doe:
>Menu >GPS >GPS TX MODE >D-PRS >TX FORMAT >POSITION

Vervolgens kan je daar nog eea instellen, maar wat ik begrijp is dat je >POSITION moet kiezen en niet b.v. >OBJECT

Dit heb ik zo een aantal keer met, en een aantal keer zonder succes gedaan. Slechts een enkele keer verscheen mijn call op APRS.

Ter info: ik werk op PI1VBG en zie wel mijn call in de repeaterlijst verschijnen. Dus dat werkt wel.

Is er iemand die weet hoe je dit moet instellen?
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#25 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Heb je de GPS aan of een vaste "plek" ingesteld?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#26 Bericht door PH2X »

De gps staat aan, knippert niet, dus er is een fix.

Het is wel een puntje van twijfel.
Ik wil wat je omschrijft wel kunnen instellen, opdat ik dan de accu spaar.
Als ik de (thuis-)locatie wil weergeven, dan hoef ik de gps niet telkens aan te zetten als ik dit eenmaal heb vastgelegd.
Maar goed, de gps heeft een fix, dus ik neem aan dat dat dan de locatie is die op aprs zou moeten verschijnen.

Ik zou het natuurlijk op een andere D-Star-repeater kunnen proberen.
We hebben er hier meen ik nog een in de buurt. En anders is Utrecht of wellicht IJmuiden misschien haalbaar.
Per slot van rekening haal ik hier ook IJsselstein (FM).
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#27 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Zodra thuis ben, zal ik eens kijken. Nu de ID-52 niet bij mij.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#28 Bericht door PH2X »

Misschien kan ik beter een nieuw draadje starten over de vraag die mij nu bezighoudt.

Ik probeer mijn call zichtbaar te maken op aprs.fi
Apparaat: icom ID52E
Mode: DV
GPS heeft een fix

Ik werk via PI2VBG, een D-Star-repeater.
Mijn call verschijnt op http://dcs007.xreflector.net/index.php
Mijn gps-gegevens zouden meegestuurd moeten worden zodra ik PTT indruk. (Staat niet op automatisch, want dat kan zeer storend zijn voor andere gebruikers).

Hieronder een filmpje met uitleg hoe de ID52 in te stellen. Ik volg exact deze stappen. Toch verschijnt mijn call niet op aprs.fi
https://youtu.be/gtTt_XlgrI8

Overigens is het mij een of twee keer wel gelukt. Misschien omdat mijn signaal door een andere amateur werd opgepikt en doorgegeven? Geen idee of dat kan.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#29 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PH2X schreef: 07 jan 2022, 21:50
Ik werk via PI2VBG, een D-Star-repeater.
Je bedoelt zeer waarschijnlijk PI1VBG. Wordt APRS door deze repeater ondersteund?

Deze repeater is sowieso multimode. Een dingetje om in de gaten te houden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: DStar id-52e - call niet op reflector zichtbaar

#30 Bericht door PH2X »

Ja, je hebt gelijk. PI1VBG
Maar ook op andere repeaters krijg ik het niet voor elkaar. Het wachten is op een ID52-gebruiker (of ID51) hier op het forum die het wel is gelukt.

Er zijn ook andere methodes, zoals aprs via smartphone, maar het gaat mij erom dat het op de ID52 kan en dan wil ik het ook werkend krijgen.

Mocht ik via een andere weg de oplossing horen of vinden, dan zal ik hier een uitleg geven.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie