Icom IC-705 Terminal mode

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#16 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 23 nov 2021, 18:27 Je moet van de desbetreffende reflector een ip nummer weten. Van John heb ik begrepen dat dit alleen bij XLX088 wordt ondersteund.
IMG_4120.jpg
Die informatie is alweer wat ouder. Oorspronkelijk werkt het alleen met het G3-protocol van Icom, en in het geheel niet op het netwerk zoals we dat in Nederland gebruiken.

Sindsdien is de functie toegevoegd aan XLX-reflectors, maar als ik me niet vergis moet de beheerder nog wel een paar dingen doen om het te activeren. XLX089B was de eerste waar dit geïmplementeerd is, en het werkt op XLX088B volgens mij nu ook omdat XLX089 op het punt stond uit de lucht te gaan.

Bij de Stichting Scoop zijn ze nogal secuur, zij onderhouden XLX007, dus ik ga ervan uit dat het nu een paar maanden later daar ook wel geïmplementeerd zal zijn.

Ik zal geen nieuws vertellen als ik meld dat je bj de meeste XLX-refectors er ook DCS, REF en XRF voor mag zetten in plaats van XLX. (Als je er XLX zet krijg je DCS, het zou zelfs kunnen dat het met XLX niet werkt maar met DCS, REF, XRF wel, omdat volgens mij de conversie van XLX naar DCS in PI-STAR gebeurt en misschien niet in de reflector of in Doozy)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#17 Bericht door PA0ETE »

N.b. Ik heb van Rob PA3EKE een aantal foto's gekregen over het instellen van de terminalmode. Als dat behulpzaam is kan ik die hier ook uploaden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef: 26 nov 2021, 10:59 N.b. Ik heb van Rob PA3EKE een aantal foto's gekregen over het instellen van de terminalmode. Als dat behulpzaam is kan ik die hier ook uploaden.
Eerder in dit topic staat er al een foto.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#19 Bericht door Thijzer »

Het werkt direct na connecten wel, bij de volgende doorgang weer niet. Het is een buggy gebeuren alles bij elkaar. En doordat de werking van alle reflectoren niet consequent is, krijg je het nooit goed werkend. Het ontbreekt naar mijn mening aan governance en dat laat Icom gewoon liggen.

Ook het aanzetten van de terminal mode in de set is ruk: je moet een paar stappen het menu in om het aan te zetten en uitzetten idem. En als je dat hebt gedaan, blijf je in de D-Star modus zitten. Zet je dat dan weer uit, dan kom je terug in VFO of MR mode maar ben je de scope weer kwijt, die moet je dan weer aanzetten.
Komop Icom, dat had toch wel met een toetscombinatie gekund? En terugkeren had op z'n minst dezelfde instellingen moeten opleveren.

Niet goed geïmplementeerd, snel en rommelig uitgevoerd, niet gedocumenteerd en niet sustainable uitgerold. Op dit punt een onvoldoende voor Icom.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#20 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef: 26 nov 2021, 13:46 Het werkt direct na connecten wel, bij de volgende doorgang weer niet. Het is een buggy gebeuren alles bij elkaar. En doordat de werking van alle reflectoren niet consequent is, krijg je het nooit goed werkend. Het ontbreekt naar mijn mening aan governance en dat laat Icom gewoon liggen.

Ook het aanzetten van de terminal mode in de set is ruk: je moet een paar stappen het menu in om het aan te zetten en uitzetten idem. En als je dat hebt gedaan, blijf je in de D-Star modus zitten. Zet je dat dan weer uit, dan kom je terug in VFO of MR mode maar ben je de scope weer kwijt, die moet je dan weer aanzetten.
Komop Icom, dat had toch wel met een toetscombinatie gekund? En terugkeren had op z'n minst dezelfde instellingen moeten opleveren.

Niet goed geïmplementeerd, snel en rommelig uitgevoerd, niet gedocumenteerd en niet sustainable uitgerold. Op dit punt een onvoldoende voor Icom.
De reden dat het zo werkt is dat het een combinatie is van producten van Icom en dingen die door zendamateurs gemaakt zijn.

Icom heeft niets met de reflectors te maken. De software daarvoor en het hele idee van reflectors is door zendamateurs bedacht die buiten Japan zitten. Reflectors worden op het originele systeem in Japan niet gebruikt.

Ik kan je wel met mensen in contact brengen die hier veel van weten als je dat wilt. Bijv. Wim PA0WCA kan je een stuk verder helpen. Die heeft een aantal problemen hiermee zelf uitgedokterd en opgelost. Hij wil je vast wel helpen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#21 Bericht door PA0ETE »

Terminalmode-instellingen in volgorde:

image0.jpeg
image1.jpeg
image2.jpeg
image3.jpeg
image4.jpeg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#22 Bericht door PA0ETE »

image5.jpeg
image6.jpeg
image7.jpeg
image8.jpeg
image9.jpeg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#23 Bericht door PA0ETE »

image10.jpeg
image12.jpeg
image14.jpeg
image15.jpeg
Met dank aan PA3EKE die de foto's maakte.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#24 Bericht door Thijzer »

Ik ga het nog eens proberen dit weekend, bedankt voor de foto's!

Icom heeft oorspronkelijk geen reflectoren geïmplementeerd maar ondersteunt deze functie wel. Hoe dan ook is de ondersteuning door Icom afwezig en is het softwarematig (los van reflectoren) slecht uitgevoerd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#25 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Met alle goede bedoelingen. De foto's staan niet helemaal in goede volgorde.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#26 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 26 nov 2021, 19:28 Met alle goede bedoelingen. De foto's staan niet helemaal in goede volgorde.
Ik heb geen 705 hier staan dus ik kan het niet proberen. Kun je aangeven wat de goede volgorde is? Ik kan ze nog wel wijzigen. Belangrijk dat het goed staat, willen mensen er wat aan hebben.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#27 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef: 26 nov 2021, 17:34 Ik ga het nog eens proberen dit weekend, bedankt voor de foto's!

Icom heeft oorspronkelijk geen reflectoren geïmplementeerd maar ondersteunt deze functie wel. Hoe dan ook is de ondersteuning door Icom afwezig en is het softwarematig (los van reflectoren) slecht uitgevoerd.
Nou het is een lang en ingewikkeld verhaal. :)

In het kort: D-STAR is bedacht door de Japanse amateurvereniging JARL met 1 miljoen dollar subsidie van het Japanse Ministerie van Wetenschappen. Die wilden graag dat de amateurs wat met digitale spraak gingen doen. Japan had op dat moment 680.000 amateurs, dus per amateur was dat niet zo'n heel hoog bedrag.

De bedenkers wilden natuurlijk graag dat er een of meerdere fabrikanten apparatuur voor zouden maken, en Icom is dat gaan doen. D-STAR is dus een door amateurs ontwikeld systeem, naast FreeDV is het het enige digitale spraaksysteem dat open source is en door amateurs ontwikkeld (dat open source geldt niet voor de vocoderchip bij D-STAR, wel bij FreeDV uiteraard).

Bij het oorspronkelijke systeem kon je gewoon op lokale repeaters werken. Via het netwerk kon dat alleen 1 op 1. Je zet de call van je tegenstation in het UR-register (dat is die waar meestal CQCQCQ in staat). Je doorgang komt dan bij de betreffende amateur terecht, waar die zich wereldwijd ook bevindt (in de praktijk komt de doorgang op de laatste repeater waarhet betreffende station op D-STAR heeft gezonden terecht). Het tegenstation moet vervolgens ook de call van het zendende station bij hem in UR zetten (dat kan met een sneltoets). En zo is er dus een 1 op 1 verbinding.

CQCQCQ is er oorspronkelijk voor bedoeld voor als je op lokale repeater zit te praten of een oproep wilt doen.

Ik laat hier een stuk weg (bijv. zogenaamde regiorepeater) anders wordt het verhaal te lang.

Dit systeem werd en wordt in Japan tot grote tevredenheid gebruikt. D-STAR was nooit ontworpen om buiten Japan verkocht te worden. Dat liep echter anders.

Er waren rond 2003/2004 een aantal aannemers uit Texas meerdere maanden voor een project in Tokyo. Die zagen daar die D-STAR-apparaten, en vervolgens kochten ze er daar een paar van, en een repeater en zetten dat in Texas in de lucht.

In no-time werd Icom America (en kort daarna ook in Duitsland) bestookt met verzoeken van mensen die ook zo'n apparaat wilden.

De amateurs buiten Japan vonden het fantastisch. Alleen is het geen EchoLink of IRLP (twee systemen die ze in Japan ook niet kennen).

Toen is er dus onder leiding van ene Robin Cutshaw AA4RC een systeem gemaakt met reflectors die in werking en terminologie vrijwel gekopieerd lijken van hoe het bij IRLP werkt.

Icom heeft zich zeker 8 jaar lang tegen die (kennelijk volgens hen) ongewenste ontwikkeling van de komst van de reflectors verzet. Icom organiseert bijv. jaarlijks een D-STAR QSO-party (waar je dat soort leuke dingen kunt winnen als de nieuwste D-STAR-portofoons, ik ken twee mensen in Nederland die er een ID-51 aan hebben overgehouden!) en bij die QSO-party was acht jaar lang het werken via reflectors verboden.

Daarna ging Icom om, en sindsdien wordt er beperkt(!) melding gemaakt van reflectors in de handleiding.

Overigens wat er over D-STAR in de handleidingen van de apparatuur staat heeft geen betrekking op de manier zoals D-STAR hier werkt. Het besteedt aandacht aan hoe het in Japan werkt en aan het systeem met reflectors dat in de VS het meest gebruikt wordt. Hier in Europa zit het anders in elkaar.

Dit is de korte versie :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#28 Bericht door PA0ETE »

N.b. enerzijds is het niet mijn bedoeling (want dat wordt wel eens gedacht) om je per se D-STAR door de strot te drukken...

Maar dat gezegd hebbende: ik weet er een beetje van (niet zoveel van de terminal mode dus), maar als ik je kan helpen bijv. bij vragen over instellingen, hoe reflectors werken en hoe hetn netwerk in elkaar zit. Over de RS-232-aansluiting op de apparaten, de werking van GPS, StarNetservers/groepen, D-RATS (chatten, mailen en bestanden versturen via D-STAR) et cetera. Daar kan ik je wel mee helpen. En als ik het niet weet ken ik wel mensen die het wel weten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#29 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef: 26 nov 2021, 19:35 Ik heb geen 705 hier staan dus ik kan het niet proberen. Kun je aangeven wat de goede volgorde is? Ik kan ze nog wel wijzigen. Belangrijk dat het goed staat, willen mensen er wat aan hebben.
Eerste bericht met foto's. Foto 1 en 2 sowieso omdraaien.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Icom IC-705 Terminal mode

#30 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef: 26 nov 2021, 10:53 Er zit een foutje in de software/het protocol voor terminal mode. Daardoor wordt in een aantal gevallen de verbinding verbroken. Er is een workaround, maar als veel mensen dat gaan doen dan worden de gebruikers van de reflector boos omdat dat overlast geeft :)

Als je de GPS 1x per 55 minuten de positie in D-PRS laat uitzenden, dan blijf je op de reflector :)
N.a.v. deze tip ben ik het gaan proberen. De D-PRS kan je in de IC-705 op maximaal 30 minuten zetten. Wel vaak, om de boel geconnect te houden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie