wspr yaesu ftdx3000

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

wspr yaesu ftdx3000

#1 Bericht door on3tls »

Hallo iedereen ,

ik heb een vraagje .
Ik ben al 2 dagen aan het zoeken om wspr 2.12 te laten communiceren met mijn Yaesu ftdx3000.

Maar ik krijg het niet aan de praat en vind de juiste info maar niet op internet.

Het eerste probleem stelt zich dat de ftdx 3000 niet te vinden is in de lijst van radios in de settings van wspr .
Daarom heb ik de ftdx9000 aangeduid en dezelfde settings overgenomen van log4om waar mijn radio wel connecteert met het programma.
Ik ben dus niet zeker dat dit ook dezelfde instellingen moeten zijn voor wspr .
In de transceiver gebruik ik instellingen als op de foto .

Ten tweede snap ik totaal niet hoe ik de radio moet verder moet verbinden met de transceiver .
op dit ogenblik is dit enkel verbonden via de usb kabel .
Maar ik zie ook op internet dat de audio van de pc naar de TRX moet gaan ?

Is dit de bedoeling dat je met een jack kabel van de audio uitgang van de laptop naar de line in ingang van de transceiver gaat ?

Want ik ontvang wel iets van resultaten in de software maar op het moment dat de software in TX gaat zie ik de radio zelf niet in TX gaan .

Wie zou toevallig de juiste instellingen weten en welke kabels en in/uitgangen ik moet gebruiken ?

Het zal simpel zijn maar ik ben al 2 volle dagen aan het zoeken .
bedankt
73
Bijlagen
settings.jpg

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: wspr yaesu ftdx3000

#2 Bericht door PA1DMG »

Hoi on3tls,

Je hebt inderdaad 2 kabels nodig. Eentje voor CAT control naar de D9 connector (die zorgt voor besturing van je rig) en eentje voor audio in/uit. Bij mijn FT2000 heb ik deze aangesloten op de RTTY/Data jack maar je kunt ook de line in / out jack gebruiken. Zo te zien heeft de FT3000 precies dezelfde aansluitingen.

Als de radio niet in tx gaat in wspr2.12, maar wel werkt met log4om dan is er blijkbaar iets mis met je wspr2.12 cat instellingen. Ik wil best eens op skype ofzo met je door de instellingen en aansluitingen heenlopen, laat maar even weten wanneer dat uitkomt.

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: wspr yaesu ftdx3000

#3 Bericht door PA1DMG »

Edit: Ik zie net dat de FT3000 ook een USB aansluiting heeft. In dat geval zou 1 kabel voldoende moeten zijn. Je zult echter nog steeds de settings moeten doorlopen, zowel in de pc als in je rig.
Ik vond hierover het volgende van PA0GTB voor FlDigi:

http://www.pa0gtb.net/ftdx-3000-fldigi.pdf

Misschien heb je hier iets aan? En zoals gezegd, we kunnen er ook samen eens doorheen lopen.

73,
Marc.
Only dead fish go with the flow!

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wspr yaesu ftdx3000

#4 Bericht door on3tls »

Dag Marc,

hartelijk dank voor de info en de uitleg over aansluitingen .

ik ga dit binnenkort zeker even proberen als ik terug iets meer tijd heb.
Ik ben op dit ogenblik ook bezig met een Harec cursus en heb waarschijnlijk binnen 2 maand examen .
Maar af en toe wat ontspannen en dingen proberen moet ook natuurlijk ;-).
Moest het niet verder lukken contacteer ik u eens om samen de setings te doorlopen .
Want ik wil dit zeker werkende krijgen , lijkt me zeer interessant.
Al bij voorbaat bedankt hiervoor .
73 Christoph

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wspr yaesu ftdx3000

#5 Bericht door on3tls »

PA1DMG 1 ding begrijp ik niet goed Marc.
Misschien begrijp jij hier iets van voor ik verder zoek naar de com poorten enz.

De radio heeft toch al degelijk een connectie met de software .
Want ik krijg wel degelijk resultaten in het witte scherm van het programma te zien .

En als ik op de website ga kijken zie ik ze ook op de wereldkaart verschijnen .

Maar in de database is het duidelijk dat dit alleen stations zijn die ik gehoord heb en niet omgekeerd .
Want mijn transceiver zelf gaat nooit in uitzending .

Ik heb de volgende instellingen doorgekregen van iemand met veel kennis uit de club .

Normaal moet de transceiver op usb steeds staan , maar hij raadde me aan data usb mode eens te proberen ( beiden geen verschil qua resultaat )
in menu 67 : data mode staat het nu ingesteld op OTHERS ( standaard psk )
in menu 75 ; Data in select staat nu op usb ( standaard data ) beiden geprobeerd zonder resultaat voor TX .
in menu 76 : Data mic gain staat dit op 5 maar dat lijkt geen invloed te hebben op de rx noise in de software
in menu 77 : Data out level mag maar op 2 staan bij mij want dit heeft wel invloed op de rx noise van de software . Ga ik naar 4 of 5 komt de rx noise boven 20 in het rood , en ik had gelezen dat dit tussen 0 en 10 moet blijven .

serial rate staat in de software op 9600 en op de transceiver ook .
Alsook com 3 in de software ( en hiermee krijg ik log4om wel aan de praat om te communiceren met mijn yaesu )

Maar nogmaals : er is dus toch een connectie al als ik resultaten zie op de site ?
Kan ik er dan vanuit gaan dat de com ( bij mij 3 bij log4om ) dezefde is bij wspr ?
En toch zie ik mijn transceiver niets uitzenden op het moment dat de software uitzend .
ps : alle andere coms ook al geprobeerd

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wspr yaesu ftdx3000

#6 Bericht door on3tls »

Dit zijn de instellingen die werken voor ontvangst .
Maar als ik hier bij de PTT method ; CAT aanduid kan ik geen enkele poort selecteren in het menu bij PTT port
( dit blijft in het lichtgrijs staan en er staat none bij als je één aanduid en ook niet onderaan usb )
Misschien zit daar de fout ?
bij rst en dtr ( dit is voor rs232 kabel ? ) kan ik wel een poort aanduiden .
Bijlagen
laatste instellingen.jpg

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: wspr yaesu ftdx3000

#7 Bericht door PA1DMG »

Als Log4OM correct werkt dan is er in elk geval verbinding. De com poorten worden aangemaakt door de driver, en zijn dus voor elk programma hetzelfde. Maarja, Log4OM maakt geen gebruik van PTT neem ik aan, dus dat kun je daarmee niet testen.
Ik heb helaas geen FTDX3000 bij de hand om de instellingen na te zien. Maar in de pdf link eerder vandaag staat een screenshot van de cat instellingen in de rig (menu 037 tm 040). Staan die ook correct ingesteld?
Only dead fish go with the flow!

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: wspr yaesu ftdx3000

#8 Bericht door PD0JDG »

Om met WSPR te werken kun je in plaats van het WSPR programma ook het WSJT-X programma gebruiken. Rig control in WSJT-X is gebaseerd op Hamlib. De FTDX3000 wordt ondersteund in Hamlib. Tevens is het niet mogelijk om twee programma’s tegelijkertijd dezelfde seriële poort te laten gebruiken.

Succes.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wspr yaesu ftdx3000

#9 Bericht door on3tls »

hallo pa1dmg , Marc .
Nee log4om gebruikt geen ptt .
Ja ik heb de instellingen allemaal overlopen uit de pdf en aangepast maar niets .
Ik kan maar geen verbinding krijgen voor PTT .
Echt raar .
Toch bedankt ,

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wspr yaesu ftdx3000

#10 Bericht door on3tls »

dag PD0JDG .
Ja ik had dit programma gisteren ook reeds gedownload en alle andere programma's gesloten .
Maar hetzelfde probleem .
Er komt steeds een foutmelding als ik wil verbinden .
Ontvangst lukt daar ook perfect maar de ptt niet .
Er komt steeds op als ik wil verbinden : rig failure , hamlib error , communication timed out
Ik had nochtans al gezocht op internet met mensen met hetzelfde probleem .
Die dan alle instellingen van de ftdx3000 en het programma online geplaatst hebben maar bij mij wil het spijtig genoeg niet verbinden . :evil:
Toch bedankt :)

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: wspr yaesu ftdx3000

#11 Bericht door PD0JDG »

Hallo ON3TLS,

Kijk eens hier:
https://dcasler.com/2015/11/25/setting- ... -ftdx3000/

Men legt uit hoe WSJT-X te configureren en verwijst naar een andere site om de FTDX-3000 in te stellen.

Succes, Jaap

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wspr yaesu ftdx3000

#12 Bericht door on3tls »

Dag Jaap ,
dank voor het antwoord , ik was dit al eens tegen gekomen maar ook zonder succes.
Ik ga dit even parkeren en binnenkort weer eens proberen met een andere pc , andere kabel enz....73

Plaats reactie