Packet is weer in opmars ??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
surfy2018
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2020, 06:04
Locatie: Leens
Contacteer:

Packet is weer in opmars ??

#1 Bericht door surfy2018 »

Als ik zo een beetje rond kijk op de diverse media's dan lijkt packet radio weer aardig terug te komen en het is ook weer te merken op de 11 mtr.
Je kunt bijna geen Tnc modem te koop hebben staan of hij is zo weg
De vraag erna is weer ongelofelijk gestegen.
Dus was wel benieuwd wie zich er weer bezig houden hier op deze forum.

flok
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2012, 15:42
Locatie: Gouda, the Netherlands
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#2 Bericht door flok »

surfy2018 schreef:Als ik zo een beetje rond kijk op de diverse media's dan lijkt packet radio weer aardig terug te komen en het is ook weer te merken op de 11 mtr.
Je kunt bijna geen Tnc modem te koop hebben staan of hij is zo weg
De vraag erna is weer ongelofelijk gestegen.
Dus was wel benieuwd wie zich er weer bezig houden hier op deze forum.
Ik zit al ruim 10 jaar beacons te sturen :-) Eerst op 11m, nu op 2m.
Antennes staan alleen niet zo handig opgesteld dus bijv PI8HGL heb ik nooit kunnen bereiken (vanuit Gouda).

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Op 144.800 is bijvoorbeeld nog aardig wat APRS activiteit. Ondanks dat aantal rijdende objecten die een baken uitzenden minder wordt.

Zojuist de Igate weer aangezet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
surfy2018
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2020, 06:04
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#4 Bericht door surfy2018 »

flok schreef:Ik zit al ruim 10 jaar beacons te sturen :-) Eerst op 11m, nu op 2m.
Antennes staan alleen niet zo handig opgesteld dus bijv PI8HGL heb ik nooit kunnen bereiken (vanuit Gouda).
toppie hoor een echte diehard
Ik nu ook op de 11mtr ben druk bezig met de licentie te halen dan wil ik ook op de 2 mtr

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#5 Bericht door - PD2SKZ - »

Ik.

Ben elke dag QRV op 430.9125 1k2 FM. Hier is PI1/8HGL ook QRV.

Word inderdaad steeds drukker op de frequentie. Erg leuk !

Groet,

Sven.

Gebruikersavatar
surfy2018
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2020, 06:04
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#6 Bericht door surfy2018 »

Super word ook steeds drukker dat is het leukste ervan.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Packet is weer in opmars ??

#7 Bericht door PA1 »

Ik was vroeger ook actief op 11 meter met Graphic Packet en een TNC2NL. Dat modem heb ik nog steeds.

Graphic Packet was een DOS programma, welke programma's worden er vandaag de dag gebruikt?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#8 Bericht door - PD2SKZ - »

Sally & TSThost voor Windows.

Maar met een TNC kun je vaak, niet altijd, ook de oudere software gebruiken onder windows 10.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#9 Bericht door pe1rdp »

SP, Sigi's Packet (Sigi Kluger) voor mij! Totaal geen graphics maar super mogelijkheden!! Wat kon je er niet mee?
Puur uit nostalgie heb ik alle versies nog bewaard.
En wat heb ik veel plezier ermee gehad en geleerd van Packet Radio.
Geweldig leuke tijd.

2x Symek TNC3s met 1200 en 9600 baud modems. Manuals doorspitten, experimenteren en veel leren van je fouten.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#10 Bericht door pa3dsc »

Heb je nu ook nog packet operatoneel Arno?
Ik heb op 144.825 van uit Nuenen 2 stations operationeel. 1200 bd
Een opstappunt voor Hamnet is net iets te ver.
Zou ik met packet kunnen opstappen?
En wat moet ik er dan mee ? HIHI
Alleen maar omdat het kan !
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#11 Bericht door pe1rdp »

pa3dsc schreef:Heb je nu ook nog packet operatoneel Arno?
Ik heb op 144.825 van uit Nuenen 2 stations operationeel. 1200 bd
Een opstappunt voor Hamnet is net iets te ver.
Zou ik met packet kunnen opstappen?
En wat moet ik er dan mee ? HIHI
Alleen maar omdat het kan !
Packet heb ik nu niet qrv maar is slechts een kwestie van inprikken en dan zou het weer moeten werken.
Koppeling met hamnet is in theorie mogelijk. In het verleden heb ik ook gespeeld met de diverse NOS varianten.
Echter ... 1200 baud, in de praktijk 600 baud en dan opstappen naar een highspeed netwerk? Dan gaat het sturen van die packets wel heel lang duren.
In 9k6 duurde het laden van een html pagina uit PI8ZAA al een tijdje. Laat staan een foto of filmpje met 1k2.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
surfy2018
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2020, 06:04
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#12 Bericht door surfy2018 »

PA1 schreef:Ik was vroeger ook actief op 11 meter met Graphic Packet en een TNC2NL. Dat modem heb ik nog steeds.

Graphic Packet was een DOS programma, welke programma's worden er vandaag de dag gebruikt?
Veel programma's die nu gebruikt worden zijn toch wel Paxon , WinGT ,WinPack deze werken ook onder windows 10

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#13 Bericht door PD2NLX »

Inderdaad laatste jaren redelijke opmars met packet radio op 11 meter.

i.p.v. kanaal 1 en 34 t/m 40 in de jaren 90, word er nu gebruikt gemaakt van kanaal 24. (27.235 MHz) omdat er in Duitsland altijd al gebruik werd gemaakt van deze frequentie en uiteindelijk heel CB Europa nu verhuisd is naar dit kanaal. (erg leuk met openingen op 11 meter!)

Ik persoonlijk begon een aantal jaren geleden weer de AX25 kriebels te krijgen, en in plaats van 2 PC's 24/7 te draaien in de jaren 90 voor FBB en JNOS (met een 0modem kabel tussen beide), kan nu hetzelfde op een Raspberry PI draaien. dus van (totaal) 400 Watt per uur (in de jaren 90) naar 3 Watt per uur ;)

Eerst actief geweest op 144.850 MHz, maar al vrij snel verhuisd naar 11 meter ivm alle Dares stations op die frequentie..

Eigenlijk echt ontzettend zonde dat Dares het traditionele Packet Radio (Nodes, BBS'en etc) heeft overgenomen op die frequentie, en jammer dat daar nooit 2 verschillende frequenties voor bedacht zijn.
Of nog beter, Dat alle Dares stations (met ATOF) ook een Node ernaast draaien, want dan heeft iedereen er nog wat aan.

Maargoed, dat was voor mij de reden om 11 meter weer te activeren hier na 18 jaar.
En eerlijk gezegd heeft het echt wel wat. FM packet radio bovenin de HF band..

Er schijnt ook op 10 meter weer wat activiteiten te zijn met packet radio 1200 baud op 29.250 MHz in FM. alleen zelf nog niet kunnen checken.

gr PD2NLX / NL1ZZE ;)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Packet is weer in opmars ??

#14 Bericht door Thijzer »

Packet... the good old days...

Opstappen met de TH-79 en een baycom modem via PI1LGR, daarna linken met JOP en EHV en daarna op WWConverse of het DX cluster. Sjiek was dat.
Op een gegeven moment zelfs e-mail ophalen door een batch in SP midden in de nacht zodat je 's morgens in de printer de mail had liggen. Machtig mooi.

Later is APRS heel lang blijven hangen. Eerst een tijd lang een digipeater met AGWDigi en later met de Raspberry en Direwolf. Dat laatste is recent gecrasht dus daar moet ik weer eens voor gaan zitten. In de auto rij ik ook al 20 jaar rond met APRS, de laatste maanden even niet vanwege lastig vinden van een 12V punt voor de GPS in de nieuwe auto.

Misschien weer eens een digi opzetten voor packet, dat is ook eigenlijk wel leuk. Kijken voor een interlink naar DB0WA of zo via 70cm.

He verdorie. Nou ben ik weer aangestoken...

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#15 Bericht door PC1L »

pe1rdp schreef:
pa3dsc schreef:Heb je nu ook nog packet operatoneel Arno?
Ik heb op 144.825 van uit Nuenen 2 stations operationeel. 1200 bd
Een opstappunt voor Hamnet is net iets te ver.
Zou ik met packet kunnen opstappen?
En wat moet ik er dan mee ? HIHI
Alleen maar omdat het kan !
Packet heb ik nu niet qrv maar is slechts een kwestie van inprikken en dan zou het weer moeten werken.
Koppeling met hamnet is in theorie mogelijk. In het verleden heb ik ook gespeeld met de diverse NOS varianten.
Echter ... 1200 baud, in de praktijk 600 baud en dan opstappen naar een highspeed netwerk? Dan gaat het sturen van die packets wel heel lang duren.
In 9k6 duurde het laden van een html pagina uit PI8ZAA al een tijdje. Laat staan een foto of filmpje met 1k2.
Terzijde : 1k2 en 9k6 is niet echt snel neen .. :lol: .. maar toch zijn bij deze baudrates ook nog leuke dingen te doen, behalve het 'gewone'packet natuurlijk :), zoals :

http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 ( ax25 aprs via ISS )
https://aprs.fi/#!call=a%2FPC1L-2&timer ... &tail=3600

http://www.ariss.net/index.cgi?absolute=1 interessant indien APRS mode is on via NA1SS / ISS, meestal uitgeschakeld als NA1SS FM repeater is on .. als je dit op de downlink hoort ( 'qso' via ISS NA1SS ) dan geen ax25 aprs hi https://www.qsl.net/p/pa3gje//zendamateur/iss3.wav

Plaats reactie