IC-7300 ALC instelling i.c.m WSJT-X bij FT-4/8

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

IC-7300 ALC instelling i.c.m WSJT-X bij FT-4/8

#1 Bericht door PA3BZT »

Ik heb de NL handleiding van mijn IC-7300 er eens op nagekeken hoe de ALC instelling moet zijn tijdens een data uitzending zoals FT-8 maar kan er niks over terugvinden. Alleen de microfoon gain en comp instelling wordt beschreven.
Alle handleidingen omtrent het instellen van WSJT-X i.c.m de 7300 gaan alleen over de communicatie instellingen tussen deze twee.
Ik zou graag willen weten op hoeveel procent uitgangsvermogen je moet instellen en hoeveel ALC uitslag is aanbevolen. In WSJTX kun je de TX audio waarde met een schuifregelaar instellen en daarmee ook de ALC uitslag.
Teveel audio en ALC uitslag schijnt intermodulatie vervorming te geven waardoor je FT-8 signaal slechter doorkomt.

Graag hoor ik van ervaren gebruikers hoe ik de set het beste kan instellen.

73, Fred

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: IC-7300 ALC instelling i.c.m WSJT-X bij FT-4/8

#2 Bericht door 19DT2120 »

ALC moet 0 zijn met deze modes .
Soms weet ik het ook niet meer.........

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: IC-7300 ALC instelling i.c.m WSJT-X bij FT-4/8

#3 Bericht door ----- »

tip: Zet de power van je set op 100Watt en regel het volume uit je PC omlaag zodat er maar ~25Watt uitkomt. Je weet dan 100% zeker dat de ALC niet actief is.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IC-7300 ALC instelling i.c.m WSJT-X bij FT-4/8

#4 Bericht door PA3DAT »

De ALC stel je in met het schuifje in WSJT-x.
Zelf zet ik 'm zo hoog dat de ALC op de 7300 een paar streepjes uit de hoek komt.

Ander punt: het schijnt (ik kan het niet terugvinden) dat die ALC-instelling geen effect heeft op o.m. de 7300 omdat ie dat vanwege de gebruikte mode, USB-d, zelf terug zou regelen.

En over het vermogen: ik gebruik standaard meestal 60W. Maar als het nodig is: 100W.
Uiteindelijk is FT8 een weak signal mode en geen low power mode. Dat heb ik van Joe Taylor 'himself', die ik kort heb gesproken in Friedrichshafen 2019.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: IC-7300 ALC instelling i.c.m WSJT-X bij FT-4/8

#5 Bericht door ----- »

Aloys, je zet dan je set op 60 watt en gaat dan precies tot de ALC opregelen ? zo ja, waarom wil je dat er ALC is (al is het maar één streepje)

Wat ik probeer te zeggen is, laat die set op 100Watt staan, en regel met het volume (schuifje in WSJT=x) het vermogen terug naar 60Watt, je hebt dan 0.0 ALC

En inderdaad het is een weaksignal mode en geen lowpower mode.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IC-7300 ALC instelling i.c.m WSJT-X bij FT-4/8

#6 Bericht door PA3DAT »

Indien nodig kan ik met de power-knop sneller het vermogen opregelen, lijkt mij.

Misschien biedt dit nog wat inzicht, ook voor PA3BZT: https://www.k0pir.us/icom-7300-7610-rf- ... tal-modes/
K0PIR betoogt onder meer:
How do you adjust RF power output in digital modes like FT8 and PSK31? In the Icom manual it states, “When operating in the SSB data mode, adjust the device’s output level to be within the ALC zone.” So contrary to the old rule that ALC fluctuation is bad, that is not the case with these new SDR transceivers. I had been adjusting my power mostly with the PWR slider in some of the software programs I use. That is a good way and works perfectly fine, but the ALC will adjust too. Here’s a way to keep a consistent ALC and maintain a clean signal. Use your own judgement as to how much ALC is sufficient.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0LMD
Berichten: 2264
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: IC-7300 ALC instelling i.c.m WSJT-X bij FT-4/8

#7 Bericht door PA0LMD »

Ik vraag me wel eens af of de werking van de ALC voor iedereen duidelijk is.
Het ALC circuit vergelijkt het uitgangsvermogen met het ingestelde vermogen.
Als het uitgangsvermogen lager is dan het ingestelde vermogen zal er geen ALC indicatie zijn.
Als het uitgangsvermogen hoger dreigt te worden dan het ingestelde vermogen zal het ALC circuit een negatieve spanning produceren die het vermogen reduceert.
Het is niet alleen bij SDR transceivers maar bij alle solid-state transceivers zo dat, zolang de ALC spanning zich binnen het werkgebied bevindt, er geen enkel probleem met de signaalkwaliteit is.
Zodra de ALC indicatie in het rode gebied komt ontstaat er wel een probleem, oversturing namelijk met alle gevolgen van dien.
Meten is (z)weten

Plaats reactie