Tetra/C2000

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#16 Bericht door PA0ETE »

pe1cmo schreef:Wat ik me nog kan herinneren was die oude motorola in DMO mode gewoon onverstaanbaar was.
Diverse oefeningen meegemaakt waarbij de oefenleider aan de andere kant van de deur stond en je kon hem door de deur beter verstaan dan via de porto. Signaal was wel goed, maar je hoorde alleen vervorming. Vervorming kwam toen de DMO mode ook encryptie kreeg.
De verstaanbaarheid van DMO en TMO is volgens mij niet verschillend. Ik ben er niet van op de hoogte dat er op DMO encryptie zit, althans niet bij C2000. Er worden nog steeds Tetra-portofoons verkocht om met het brandweerverkeer op de 20 of zo DMO-kanalen mee te luisteren. En dat kan voor zover ik op de hoogte ben ook gewoon.

Ik heb zelf alleen ervaring zonder encryptie, en dan is de geluidskwaliteit fantastisch. Voorbeeld, hier in de buurt staat een repeater voor Tetra (16 km hier vandaan) en die is 1 op 1 gekoppeld met mijn FM-repeater PI3XDV (en met PI2KMP in Kampen). Ik kan het verschil niet horen of een aanroep door een station in Tetra gedaan wordt via PI1PTN, of dat die aanroep op de ontvanger in FM lokaal op mijn repeater zit of via PI2KMP (ook FM)..

Ik doe zelf momenteel niet zoveel met Tetra. Ik heb apparatuur van Sepura en van R&S. Die laatste is niet meer helemaal volgens de huidige standaard. De firmware erin kan bijv. geen repeaters aan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#17 Bericht door PA0ETE »


pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#18 Bericht door pe1cmo »

Daar waar ik over praat is toen C2000 net een jaar uitgerold was. De TMO klonk fantastisch, DMO niet.
Is misschien allang opgelost, in ben al 13 jaar weg bij de brandweer.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#19 Bericht door PA0ETE »

pe1cmo schreef:Daar waar ik over praat is toen C2000 net een jaar uitgerold was. De TMO klonk fantastisch, DMO niet.
Is misschien allang opgelost, in ben al 13 jaar weg bij de brandweer.
Ik weet niet hoe het bij de nieuwe variant van C2000 is, maar in de jaren sinds toen is er volgens mij niet veel veranderd. In het begin waren er volgens mij wel een aantal portofoons geleverd die substandaard waren (d.w.z. onvorldoende kwaliteit). Die zijn later allemaal vervangen.

Ik weet niet bij welk korps je zat. Ik ben in de periode tot 2012 bij heel veel korpsen geweest als journalist. Ik schreef in die tijd onder andere voor Verbinding en voor Incident (dat laatste werd vooral door brandweermensen gelezen, Incident meer door de leiding en door de techneuten). Ik heb over veel zaken geschreven, ook over het afschaffen indertijd van het Functioneel Leeftijdsontslag en een serie over het gevoelige onderwerp van hoe het was om als vrouw bij de brandweer te werken.

Misschien hebben we elkaar in die tijd wel eens gezien of gesproken. Voor de beide bladen heb ik ongeveer 14 jaar lang gewerkt, de eerste paar jaren van die 14 alleen voor verbinding. Ik schreef in die tijd vaak voor wel 7 of 8 bladen, maar wat ik voor de brandweer deed heeft de meeste indruk op mij gemaakt. Ik was in die periode niet actief als zendamateur, was ook niet van plan om opnieuw te beginnen, maar ik maakte er geen geheim van dat ik in de periode daarvoor amateur was geweest, dus dat kwam wel eens ter sprake.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#20 Bericht door PA0ETE »

Zie je wat ik schrijf: wat ik voor de brandweer deed. :-)

Zo zag ik het vaak wel, Sommige dingen als het FLO vond ik echt niet fraai tegenover mensen die vaak binnen waren gehaald met de mededeling "kom bij de brandweer, dan kun je vanaf je vijftigste lekker met de camper op pad als je ook nog een beetje goede conditie hebt" en tegen die mensen werd dan als ze halverwege de 40 waren gezegd "we zijn toch van mening veranderd, ga maar bij de plantsoenendienst werken of als nachtwaker" tot je normale pensioenleeftijd. Ik schreef het dat op een objectieve manier op, maar probeerde wel de boel te vertellen zoals het de betreffende mensen overkwam waarbij ook duidelijk was dat ik dat onrechtvaardig vond. Niet dat het veel geholpen heeft :-)

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#21 Bericht door pe1cmo »

Ik zat zelf bij de brandweer Hoorn, regio Noord Holland Noord. In dienst als parttimer zoals ze dat daar noemde.
Volgens mij het eerste korps waar een vrouw in dienst kwam, Wilma, ergens rond 1973 denk ik.
En die oefeningen waren onder in het gebouw van de alarmcentrale te Alkmaar.
Dus of we elkaar gezien hebben ??

Ik ben in 2007 gestopt toen ik ging verhuizen. Ik kon dat nog wel een paar jaar hier aan de gang, maar eigenlijk geen tijd en zin meer.


Die porto, iets met een 700 staat me bij.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#22 Bericht door PA0BAK »

pe1cmo schreef:Ik zat zelf bij de brandweer Hoorn
Bij Gerrit van Kalken?
:D :shock: :oops:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#23 Bericht door PA0ETE »

Heerhugowaard ben ik wel geweest, en ik dacht Den Helder. Hoorn weet ik niet zeker.

Het waren toen allemaal Motorola's. Alleen in het oosten werden soms ook |Sepura's gebruikt, maar dat was veel later pas.

Bij het huidige nieuwe net is volgens my alles Hytera. Net zo solide als Motorola, maar net iets hipper en moderner. Althans zoals ik het zie.

Het moest van diep komen, maar dat van de eerste vrouw in Hoorn daar staat me iets van bij. Toen ik die serie deed was de commandant van het grote korps van Utrecht een vrouw.

De problematiek was soms macho-gedrag (waar ik zelf een enorme hekel aan heb), maar veel vaker was het gewoon dat ze geen ervaring hadden met vrouwen in het korps. Dan liep er ineens zo'n meisje en die bleek dan gewoon alles te doen wat die kerels ook deden. Dat was vreemd. Maar de problemen ontstonden bijvoorbeeld als zo iemand zwanger wilde worden. Dat is niet iets dat je in een vroeg stadium dus al aan je collega's wilt vertellen. En al zeker niet als enige vrouw in het korps.

Maar die rookgassen bij een brand die geven een grote kans op een ziek of zelfs gehandicapt of dood geboren kind of op een spontane abortus. In de tijd dat zoiets als een gewenste zwangerschap speelt doet de vrouw (of een van de vrouwen) in het korps dus niet meer met een uitruk mee, terwijl ze gewoon gezond rondloopt. Ja dan zit je als vrouw met de moeilijke keus: ga ik dat om problemen of geroddel onderling te voorkomen wel aan alle collega's vertellen of juist niet. Dat is een beetje tekenend voor het 'mijnenveld' waar we over praten (althans in die tijd) . En dan waren er nog korpsen die zich met alle middelen ertegen verzetten dat er ook een vrouw zou werken. Ik denk overigens, dit is tien jaar geleden dat er alweer een hoop veranderd is. Tot redelijk recent werd het in de meeste korpsen dikwijls niet gepikt als iemand na een traumatische uitruk met een psycholoog wilde praten, en dat was in deze tijd waar ik hierboven over praat eigenlijk overal al heel gewoon.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#24 Bericht door pe1cmo »

Gerrit van Kalken, dat was Brandweer Zwaag toen die in 1978 bij Hoorn gevoegd werd. (Gemeentelijke herindeling)
Dat was een andere groep dan waar ik bij zat.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#25 Bericht door PA0BAK »

pe1cmo schreef:Gerrit van Kalken, dat was Brandweer Zwaag toen die in 1978 bij Hoorn gevoegd werd. (Gemeentelijke herindeling)
Dat was een andere groep dan waar ik bij zat.
[OffTopic]
Hem heb ik leren kennen als de technische man van de meldkamer, met de verhuizing van de alarm-centrale van de oostkant van Hoorn, naar het pand vlakbij de rijksweg.
Daar was ik kind aan huis, evenals in meldkamer in West-Zaan.........

Lang geleden allemaal............. (90'er jaren)
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#26 Bericht door pe1cmo »

Dat is lang geleden, die oude centrale was aan het Kleine Oost. De Kazerne waar ik tot rond 1982 ook zat, daarna naar mijn eigen wijk.
Dan heb jij zeker bij K&H gewerkt.
Dat was volgens mij de huisaannemer voor de centrale.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#27 Bericht door PA0BAK »

pe1cmo schreef:Dat is lang geleden, die oude centrale was aan het Kleine Oost. De Kazerne waar ik tot rond 1982 ook zat, daarna naar mijn eigen wijk.
Dan heb jij zeker bij K&H gewerkt.
Dat was volgens mij de huisaannemer voor de centrale.
Klopt, ik ben degene die Appie heeft meegenomen uit West-Zaan :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#28 Bericht door pe1cmo »

Nu zegt Appie me niets.
West Zaan, heb ik nog wel stage gelopen, en één van de TD was dacht ik commandant van de brandweer Westzaan.
Naam uiteraard vergeten.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#29 Bericht door PA0BAK »

pe1cmo schreef:Nu zegt Appie me niets.
West Zaan, heb ik nog wel stage gelopen, en één van de TD was dacht ik commandant van de brandweer Westzaan.
Naam uiteraard vergeten.
Nu blijven we OffTopic gaan.......
De enige naam uit West-Zaan die mij nog te binnen schiet was dhr. Schaap als techneut,
Appie was de papagaai (grijs-roodstaart) die in de meldkamer woonde.
Toen de AC werd afgebroken, kreeg ik Appie, omdat ik de enige buitenstaander was, die hem kon aaien.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#30 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad, aardig off topic, maar wel herinneringen ophalen.
Stageplek was bij Pielkenrood.

in ben in 76 bij de brandweer begonnen, en in 2007 gestopt.
Alle opleidingen t/m brandmeester gedaan, en nog een paar jaar als PC.

Maar mijn hoofdberoep was het maken van reportage zend en ontvangst apparatuur voor de omroep.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie