Tetra/C2000

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Tetra/C2000

#1 Bericht door pe1nil-cor »

Ja ik wil ook nog een steentje bij dragen aan dit fenomeen we kregen een nieuwe brandweervoertuigen een TS tankauto spuit.
Van een gerenommeerd merk uit Oostenrijk deze was uitgerust met een canbus systeem prima voertuig met de laatste stand der techniek.

Tijdens een oefening met een van deze voertuigen ging het toerental van de brandweerpomp omlaag met het gevolg dat ook de waterdruk op de slangen ook inzakte.
Dus werd er flink uitgehaald naar de pompbedienaar waar hij mee bezig was ben nergens aan geweest zei ik was via de portofoon de bevelvoerder aan het informeren.

Na de oefening ben ik met de portofoon naar het voertuig gegaan de pomp ingeschakeld hierbij moet de motor gestart worden met de porto aan de achterzijde van het voertuig gelopen waar het bedieningspaneel
van de pomp is druk opgevoerd tot 6 bar spreeksleutel porto ingedrukt en jawel het toeren tal zakte.

Met een andere porto was her zelfde resultaat er ontstond een vingerwijzing van de voertuig leverancier naar de gene die de brandweer opbouw had gedaan.
Oplossing is eigenlijk nooit gevonden de fabrikant van de brandweeropbouw heeft het gehele canbus systeem van het brandweer systeem opnieuw aangelegd probleem op gelost.
Het duurde wel even voor dat we het vertrouwen in het voertuig weer hadden.

73 Cor

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#2 Bericht door PA0ETE »

Bijna niemand weet dat, maar er bestaan instructies voor het gebruik van C2000-portofoons bij dat soort apparatuur die dwingend moeten worden nageleefd. Zo geldt er een minimale afstand. Voor dit soort apparatuur bij de brandweer weet ik het niet, maar bij ambulancemedwerkers geldt bijvoorbeeld dat de portofoon niet ingeschakeld mag zijn (op zenden én ontvangen) dichter dan op 1,5 meter afstand vanaf een patiënt.

Je snapt wel dat 1. waarschijnlijk niemand deze regel kent, en 2. dat het ook voor niemand mogelijk is om zich hieraan te houden bij de normale praktijk van werken.

Ik heb hier een paar keer over geschreven voor de bladen Incident en Verbinding. De bedenkers van C2000 waren erg optimistisch over het opvolgen van dit soort werkinstructies. Die instructies kwamen er voor een deel, omdat er bij het eerste netwerk door allerlei oorzaken flink op de apparatuur moest worden bezuinigd.

Een van de instructies die ook volstrekt onwerkbaar bleek was de instructie dat je bij een inzet in een andere regio, de werkgroep van thuis moest afschakelen. Dat was verplicht. Bij een onbelangrijke inzet werd dat nog wel gedaan. Maar mensen bij de politie en brandweer zijn net gewone mensen. Toen het vliegtuig van Turkish Airways bijvoorbeeld neergestort was, toen was er niemand die de thuiswerkgroep wilde afschakelen. No way! De mensen thuis waren veelste nieuwsgierig om de communicatie niet te willen meeluisteren.

Er kwam vervolgens een groot onderzoek naar de bereikbaarheidsproblemen die dat veroorzaakte, en dat onderzoek adviseerde om de mensen van de politie en de brandweer op een uitgebreide cursus te sturen om bij ze in te prenten hoe belangrijk dat soort instructies als het afschakelen van de ¨thuiswerkgroep¨ wel niet waren.

Destijds ging minister Guusje ter Horst over de zaak, en die zag de cijfers voor zich, en concludeerde met een voor politici ongewone slagvaardigheid dat een cursus voor alle manschappen veel duurder zou uitvallen dan het uitbreiden van de C2000-infrastructuur, waardoor het niet opvolgen van de instructie geen problemen meer zou geven. En bovendien was het waarschijnlijk effectiever. En dus maakte ze 27 miljoen beschikbaar voor de uitbreiding van de capaciteit van C2000, en daarna behoorde dat probleem in elk geval grotendeels tot het verleden :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#3 Bericht door elsinga »

Ik meen me te herinneren dat het nu ook voor of de meldkamers of de "verbindingsdienst" mogelijk is om tijdens dit soort calamiteiten op afstand de mobilofoons uit bepaalde niet-noodzakelijke groepen te gooien.

Ja, de communicatie tijdens de Turkish Airways ramp heeft veel dingen blootgelegd.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#4 Bericht door PA0ETE »

Er waren toen binnen 1,5 jaar tijd drie dingen die dat bloot legden: Turkisch Airways, de rellen in Hoek van Holland en nog een derde die me even ontschoten is. Die drie, die nogal verschillend waren zorgden ervoor dat de kamer besefte dat er iets moest gebeuren.

Hoek van Holland was een bijzonder geval, omdat er in dat gebied gewoon zo goed als geen sprake was van dekking. Op het strand waar er gevochten werd was er op een aantal plekken helemaal geen dekking, en daardoor konden de door de menigte in het nauw gedreven agenten in eerste instantie ook niet om versterking vragen. Een andere plek waar een nieuwsprogramma toen ontdekte dat er in het geheel geen dekking was, dat was een heel pikant voorbeeld: de kerncentrale van Borssele.

In de week dat dit allemaal duidelijk werd, interviewde ik voor een van de twee bladen de directeur van een bedrijf dat in die tijd een regionaal Tetranetwerk runde. Dat netwerk was van een veel betere kwaliteit van C2000 (het was bijvoorbeeld volgens "Mission Critical" 100% redundant en het had opstelpunten op 30 meter hoog, dat was bij C2000 50 meter, waardoor de cellen bij ¨zijn¨ netwerk minder groot waren wat gunstig voor de capaciteit is), en die had uitstekende dekking in zowel Borssele als op het strand van Hoek van Holland, en ik wist hem in het interview toen de uitspraak te ontlokken dat hij die capaciteit totdat het opgelost was wel gratis aan de Nederlandse politie beschikbaar wilde stellen. Het netwerk was compatible, dus praktisch gesproken was zoiets heel gemakkelijk uit te voeren.

Ik heb daar vervolgens een van de landelijke politiewoordvoerders of de woordvoerder van de toenmalige minister van justitie nog met dit aanbod geconfronteerd, maar zoals te begrijpen wilden ze dat toch niet aannemen (vanwege verschillende redenen, maar waarschijnlijk ook wilden ze de encryptie niet bij een particulier bedrijf uitgerold hebben). Hij wilde er verder niet veel over zeggen dan alleen dat ze daar toch geen zin in hadden. Ik weet nog wel een mogelijke reden: namelijk dat er dan wel eens bekend had kunnen worden dat er een particulier bedrijf was dat voor heel veel minder geld in een flink deel van Nederland de zaakjes heel veel beter voor mekaar had dan de overheid :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#5 Bericht door PA0ETE »

Als we nog verder afdwalen zal ik even een afsplitsing van de topic maken, een zijstraat over EMC of over C2000/Tetra ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#6 Bericht door PA0ETE »

Ik vond de foto van die grote loop van de Duitse amateur ook heel erg leuk. Ik had afgelopen woensdag in mijn uitzending op internet een groot onderwerp over loopantennes (over zowel grote loop's van 1 golflengte diameter als de kleinere magnetische loop's.

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#7 Bericht door pe1nil-cor »

Ik wil nog even inhaken op het C 2000 gebeuren toen het C2000 bij defensie geïntroduceerd werd waar ik bij aanwezig was hadden we al onze bedenkingen over de werking hier van.
Aangezien dat we een aantal portofoons hadden en deze is bij een aantal oefeningen uit getest deze oefeningen werden zowel buiten als binnen in gebouwen gehouden in binnen bedoel ik bunkers en gebouwen die opgebouwd zijn uit staal en in oefenobjecten t.b.v brandweer.


Het resultaat was bedroevend het werd nog veel droeviger toen bij een evaluatie waarbij heren zaten die de
overheidsbrandweer vertegenwoordigden die meer steren op hun schouders hadden als bij mij op de koelkast zaten met de opmerking kwam dat onderling portofoon verkeer niet zo belangrijk was.
Het werd dan ook heel stil na deze opmerking en evaluatie verliep verder nog al stroef.

Al met al moest de mariene want C 2000 werkte niet op / in schepen van analoge naar digitale transponders laten maken om toch C 2000 te gebruiken het werkt nu anno 2020 een stuk beter heeft dan wel een hoop ellende en vooral frustraties en gevaarlijke situaties met zich mee gebracht einde verhaal.

73 Cor
.

.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#8 Bericht door PA0ETE »

Het is een lang verhaal. Ik heb als amateur heel veel ervaring met Tetra, en dat is met name DMO, dat wil zeggen van portofoon naar portfoon.

Om te beginnen, TMO werkt vrij ordentelijk. Het systeem op gebaseerd op GSM, alleen de gebruikte frequenties, het precieze modulatieschema verschillen, en in het protocol is de verbindingsopbouw anders. Bij Tetra gaat dat sneller en er is voor gezorgd dat de kans dat een verbinding lukt veel groter is.

Bij DMO heb je een aantal problemen. Het begon al met het ontstaan van deze wat genoemd wordt "objectcommunicatie".

Tetra was als eerste in gebruik bij een aantal bovenregionale leveranciers/installateurs van satellietschotels. Die hadden tetra-netwerken, TMO dus. Waarschijnlijk met korting omdat toenmalig Pye, tegenwoordig heet dat Sepura ervaring met het systeem wilde opdoen. Het as die intallateurs een doorn in het oog dat hun monteurs voor de zekerheid PMR446 portofoons mee moesten nemen, want als ze een schotel moesten plaatsen waar er geen bereik van hun Tetra-netwerk was hadden die geen portofoons om de schotel mee te kunnen uitrichten.

Pye bedacht daar iets op wat niet in het Tetra-protocol stond (GSM kan dat ook niet :-) ), nameljk de communcatie van portofoon naar portofoon. Dat was voor de betreffende toepassing natuurlijk prima. In hetzelfde huis van de benedenverdieping van het dak dat lukt wel.

Maar vervolgens bleek het feit dat Pye DMO in die dingen had zitten een enorm verkoopargument te zijn. En dus bouwde Motorola het ook in hun apparatuur en alras volgden de andere fabrikanten ook. En zo kwam het dus ook in de specificatie voor Tetra te staan. Inmiddles zijn er ook DMO-repeaters (in vier varianten), en er zijn gateways zodat apparatuur die DMO werkt ook weer het netwerk op kan.

Er zijn met DMO drie problemen. Het eerste heb je al genoemd, als er metaal tussen staat dan werkt het niet.

Er is een tweede probleem dat dat verergerd. Ik heb een keer 80 tetraportofoons tot mijn beschikking gekregen. Die mocht ik voor 15 euro per stuk onder de zendamateurs verspreiden, en dat heb ik toen gedaan. De clubavond was een paar straten bij mij vandaan, en meerdere mensen haalden hun porto vooraf bij mij op. Meerdere had ik daarna alweer aan de deur staan, "ik wil hem ruilen want hij doet het niet". Dus op basis van eerdere ervaring zei ik: probeer hem nou eerst thuis ook uit, en dan praten we verder. (Er moest anders weer een nieuw gebruikersnummer in geprogrammeerd worden).

Als je met 7 portofoons vlak bij mekaar zit, zoals op de clubavond gebeurde, dan doen de meesten het niet. Portofoons zenden namelijk ook als ze ontvangen. Bij een gateway ontvangen de portofoons de klok, die bepaalt waar de tijdslots zitten van het netwerk. En dat is binnen een netwerk met TMO ook zo. Bij DMO is het de laatste portofoon die gezonden heeft die de "takt" aangeeft en nog een poosje blijft zenden. Je kunt instellen hoe lang dat doorgaat, bij ons is dat een seconde of 40, houdt het op. Op een afstand van vier of vijf meter, is dat signaal van die ene portofoon zodanig sterk dat het de ontvangers van de meeste anderen volledig blokkeert. Die horen dan niets meer. En de apparaten die wij hier hebben zijn dus geen Chinese troep, ze zijn van Rohde en Schwarz...

Een derde probleem is die klok die op een willekeurig moment begint, namelijk wanneer iemand de mic indrukt. Als iemand aan het begin van die uitzending het signaal niet ontvangt, dan ontvangt hij de hele doorgang niet.

Ook vanwege die klok: we hebben het toen het wat drukker met die porto's hier in de regio was meerdere keren gehad dat de tijdslots precies 180 graden uit fase begonnen. Er waren dan twee QSO's op hetzelfde kanaal gaande. Er worden bij DMO twee tijdslots gebruikt, 1 en 3, en het tweede QSO zat dan op de plek waar bij het eerste QSO de tijdslots 2 en 4 zouden moeten zitten. Dat ging dan 5 of 10 mijnuten goed, waarna door toeval de twee QSO's ineens met elkaar gecombineerd waren, waardoor meerdere mensen riepen "hier wordt gewerkt".

Toch is Tetra best leuk voor amateurgebruik. Wij hadden bijv. de man-down-knop zo geprogrammeerd staan dat wanneer iemand te lang spak dat je zijn doorgang over kon nemen. Moet je eens zien hoe verbaasd iemand is die niet op de hoogte is van deze mogelojkheid, en die tijdens zijn doorgang ineens via zijn eigen luidspreker wordt onderbroken. Dat kan bij de meeste andere modulatiesoorten niet ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#9 Bericht door PA0ETE »

Dit onderwerp is een afsplitsing van het onderwerp "Bijzondere advertentie op marktplaats", dat is te vinden op: viewtopic.php?f=2&t=23378&start=15

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#10 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: Op het strand waar er gevochten werd was er op een aantal plekken helemaal geen dekking, en daardoor konden de door de menigte in het nauw gedreven agenten in eerste instantie ook niet om versterking vragen.
Een andere plek waar een nieuwsprogramma toen ontdekte dat er in het geheel geen dekking was, dat was een heel pikant voorbeeld: de kerncentrale van Borssele.
Het systeem was ook bedoeld voor buitenshuis dekking, de overheid was door de leveranciers gewaarschuwd, maar trok zich daar niets van aan.
De klant is koning :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#11 Bericht door elsinga »

DMR DMO werkt op een soortgelijke manier met master/slave takt, in simplex mode bepaalt de eerst porto de takt. Tenminste, bij echte simplex (double slot) mode. Want er is ook nog een andere simplex mode (de sort of standaard versie), waar domweg in beide tijdloten gezonden wordt en de takt dus niet zo belangrijk is. Maar ja, wel beide tijdsloten kwijt.

DMO Repeater mode lijkt meer op TMO, daar wordt de takt door de repeater bepaald. Merk je trouwens (net als bij double slot simplex) aan de handshake aan het begin van een doorgang. Die zorgt voor de sync en dat je dus even moet wachten met praten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijzonder advertentie op marktplaats

#12 Bericht door PA0ETE »

pa0bak schreef:
PA0ETE schreef: Op het strand waar er gevochten werd was er op een aantal plekken helemaal geen dekking, en daardoor konden de door de menigte in het nauw gedreven agenten in eerste instantie ook niet om versterking vragen.
Een andere plek waar een nieuwsprogramma toen ontdekte dat er in het geheel geen dekking was, dat was een heel pikant voorbeeld: de kerncentrale van Borssele.
Het systeem was ook bedoeld voor buitenshuis dekking, de overheid was door de leveranciers gewaarschuwd, maar trok zich daar niets van aan.
De klant is koning :roll:
C2000 was niet voor binnendekking uitgerold. Er zijn landen waar dat wel zo is (bijvoorbeeld Ierland). In dat land werkt het systeem vanaf het allereerste begin als een zonnetje. Maar ja, het kostte verhoudingsgewijs wel 5x zoveel bij oplevering als het Nederlandse.

Dingen die bijv. in het Nederlandse systeem niet zitten zijn de ingebouwde redundantie, die wat mij betreft echt niet gemist kan worden, en daarnaast inderdaad de binnenhuisdekking. Die kosten voor de binnendekking werden in een aantal gevallen afgewenteld op de beheerders/eigenaren van de openbare gebouwen, van grote winkels tot centra als Hoog Catharijne, waar op kosten van de eigenaren/beheerders een apart repeaternetwerk moest worden aangelegd, zodat de dienders daar ook de centrale kunnen bereiken. Dat ging ook om flinke bedragen en de beheerders waren verplicht hiervoor te zorgen. Maar het uitbesteden aan een particuliere partij van het hele netwerk daar wilde men niettemin niet aan.

In de UK was het Tetra-netwerk vanaf het begin in exploitatie bij een bedrijf dat die taak via een openbare Europese inschrijving kreeg. Intussen is het Tetra-netwerk daar alweer vervangen door een mobiele datanetwerk, zoals de telefoonproviders dat ook aanbieden, maar dan door een commerciële partij voor de hulpdiensten uitgerold. Dat lijkt me een erg verstandige aanpak. Bijvoorbeeld omdat er zeer veel ervaring met dat soort netwerken en de betrouwbare werking daarvan bestaat. Heel veel meer dan met Tetra. Dat kun je die bedrijven echt wel toevertrouwen.

Bij Tetra kun je verder alleen met de grootste moeite en hoge infrastructuurinvesteringen een klein fotootje versturen, zodat de dienders daar toch al meestal een smartphone voor gebruiken (geen idee of dat via Whatsapp gaat of een andere partij), maar als je dat al via commerciële kanalen doet kun je volgens mij net zo goed de hele mikmak uitbesteden.

Dat ligt politiek gevoelig, maar de helft van de praktijk gebeurt hier dus toch al op die basis en in het onderhavige geval zonder dat er contracten met die externe partijen bestaan anders dan de door die bedrijven opgedrongen algemene voorwaarden. Normaal ben ik in veel gevallen sterk tegenstander van marktwerking bij overheidstaken, maar in dit geval is dat gewoon een heel verstandige keus. In plaats daarvan is er nu een soort Tetra V2.0 gekomen, nou ja, meer een V1.1. eigenlijk ;-) Hopelijk dat ze over 10 of 15 jaar een betere keus maken. Een eigen overheidsnetwerk geeft echter veel prestige dus ik vraag het me af :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#13 Bericht door elsinga »

Was het niet zo dat bij het eerste Engelse netwerk de politie o.a. betaalde per opgebouwde spraakdoorgang? En al die agenten maar steeds de PTT indrukken als het kanaal bezet was, kaching!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#14 Bericht door pe1cmo »

Wat ik me nog kan herinneren was die oude motorola in DMO mode gewoon onverstaanbaar was.
Diverse oefeningen meegemaakt waarbij de oefenleider aan de andere kant van de deur stond en je kon hem door de deur beter verstaan dan via de porto. Signaal was wel goed, maar je hoorde alleen vervorming. Vervorming kwam toen de DMO mode ook encryptie kreeg.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra/C2000

#15 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Was het niet zo dat bij het eerste Engelse netwerk de politie o.a. betaalde per opgebouwde spraakdoorgang? En al die agenten maar steeds de PTT indrukken als het kanaal bezet was, kaching!
Daar ben ik niet van op de hoogte. Ik weet wel dat mensen in die tijd in de UK vooral bang waren voor Tetra, enhier was men vooral bang voor UMTS. In de UK kwam dat doordat in eerste instnanie het netwerk niet voldoende dekking gaven. Vervolgens werd om dat op te lossen den snelste methode gebruikt om nieuwe masten te plaatsen: die kwamen op de plek waar op dat moment nog de analoge masten staan. Alleen waren de nieuwe masten voor hoger en veel zichtbaarder, en dat zorgde voor de klachten.

Plaats reactie