RSPdx - RSPuno -> FT897D

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

RSPdx - RSPuno -> FT897D

#1 Bericht door uutdrenthe »

Hoi Allemaal,

Ik heb een RSPdx gekocht en die werkt prima. Ook de setup samen met RSPuno+HRD+Wsjtx naar de FT897D is geen probleem.
alles werkt mooi samen, als ik een frequentie in HRD wijzig, wordt ie ook op alle andere programma's en de Yeasu gewijzigd. ook terug,
van de zender naar de programma's werkt goed.

Maar iedere keer als ik nu via WSJTX een call uitzend, gaat na de uitzending de FT897d steevast naar USB. Dat is niet wat ik wil
omdat ik via DIG uit moet zenden. Dat is knap frustrerend.

Ik heb net alles uitgekleed zodat alleen nog RSPuno rechtstreeks gekoppeld zit op de yeasu. (via com0com) Alle modes werken, maar de schakeling naar
DIGITAL doet ie gewoonweg niet.

Heeft iemand enig idee waar dat in kan zitten ? Alvast bedankt!

Patrick.
73 PD0AT, Patrick

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RSPdx - RSPuno -> FT897D

#2 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij is er een instelling in de 897 om aan te geven wat gekozen moet worden
.... But will it blend?

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: RSPdx - RSPuno -> FT897D

#3 Bericht door uutdrenthe »

PA3BAS schreef:Volgens mij is er een instelling in de 897 om aan te geven wat gekozen moet worden
Hoi,

Dank voor je antwoord. Wat bedoel je precies ? Als ik met Wsjtx of HRD direct aanstuur gaat het oke. Maar zodra ik het Sdruno ertussen zet
gaat het mis. Als ik met Sdruno direct aanstuur wordt ook de Digi mode niet herkend. SDRUno schakelt prima naar AM/FM/USB/LSB maar niet naar Dig.

Het lijkt wel of er iets mis gaat met de codes die door SDrUno naar de 897 worden gestuurd. Ik heb dan Omnirig ertussen zitten, met als resultaat dat als ik
bijvoorbeeld WSJTX een call laat doen, hij na de uitzending direct de setting van SDRUno overneemt en die is dan niet DIG, dus maakt ie er maar USB van...

Groeten,
Patrick
73 PD0AT, Patrick

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: RSPdx - RSPuno -> FT897D

#4 Bericht door uutdrenthe »

Hoi allemaal,

Voor diegene die in de toekomst misschien tegen hetzelfde probleem aanlopen het volgende;

Ik heb een test gedaan door een programma te maken welke interfaced met Omnirig om de modes te schakelen. Met Omnirig direct op de Yeasu werkt het zoals
verwacht. Echter via SDRUno werkt dat ook niet. Na nog wat verder onderzoek blijkt dat de DIGITAL mode in SDRUno geen Mode is maar een
filter. Daardoor als de Codes DIG_U of DIG_L wordt gestuurd gaat SDRUno naar USB, simpelweg omdat hij de DIG code niet herkend.
Daardoor schakelen de op Omnirig gekoppelde software allemaal op USB.

En dan heb je het schaap aan het drieten zeggen ze hier.

Er is dus geen oplossing voor, behalve dan om WSJTX geen code mee te laten sturen en de zender standaard in DIG mode te zetten.
Jammer maar helaas dus.

Bedankt voor het meedenken!
73 PD0AT, Patrick

Plaats reactie