Vreemde APRS stations; mag dit?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Vreemde APRS stations; mag dit?

#1 Bericht door PE2AAB »

Wat ik me afvraag; ik zie steeds meer 'vreemde' APRS gebruikers op de kaarten van APRS.fi verschijnen. Niet erg zou je zeggen; dit zijn veelal stations welke middels de APRS-IS (Automatic Packet Reporting System-Internet Service) zijde binnen komen.

Toch zijn er ook APRS-IS <-> RF gateways waarmee dus ook dit soort stations on-air kunnen komen. Hoe zit dat regelgeving technisch? Is de Gateway (in het bezit zijnde van ATOF) hier verantwoordelijk voor? Feitelijk zijn de gebruikers 'illegaal' aan een passcode gekomen. Hiervoor bestaan tegenwoordig eenvoudige Genrators maar dit was niet altijd zo. Meen mij te herinneren dat je in den beginne deze code moest aanvragen en alleen kreeg bij een kopie machtiging. Uiteraard zal dat ook de bedoeling zijn geweest van deze passcode.

Wat voor stations bedoel ik dan bijvoorbeeld?
PA007-14 https://aprs.fi/#!call=a%2FPA007-14&tim ... &tail=3600
70BGH6-5 https://aprs.fi/#!call=a%2F70BGH6-5&tim ... &tail=3600 (welke overigens het kenteken van een Scania lijkt en tevens een trouwe metgezel van PD2RAS-5 is (die ook niet bij AT lijkt te zijn geregistreerd))
Bij de meeste vreemde objecten is e.e.a. te herleiden naar een geregistreerde call zoals b.v. het item 430.275-A https://aprs.fi/#!call=a%2F430.275-A&ti ... &tail=3600 verwijst naar PI1APA.

Ik vroeg het me zo maar eens af.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#2 Bericht door pe1rxq »

Er is in APRS een verschil tussen callsigns en objecten.
430.275-A is bijvoorbeeld een object verzonden met de callsign PI1APA. Als zo'n object ge-digipeat wordt is dat geen probleem, ze zijn immers ook voorzien van echte callsigns.

De andere die je noemt zijn inderdaad een rommeltje, die horen er gewoon niet thuis.
Of je er verantwoordelijk voor gehouden wordt hangt er vanaf. Het AT zal niet zomaar de ATOF intrekken als een intruder een keertje door jouw systeem wordt doorgegeven. Maar op APRS.fi staat zoveel troep dat met kan zeggen 'dit had je kunnen weten'. Een verstandige beheerder maakt zijn gateway dus eenrichtingsverkeer naar het internet.

Of het genereren van een passcode illegaal is betwijfel ik.
Het algoritme stelt werkelijk niks voor (16bit exclusive or van je callsign) je kunt dus nauwelijks van een beveiliging spreken, en de meeste software genereerd hem simpelweg zelf als je een callsign opgeeft.

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#3 Bericht door pe1hzg »

pe1rxq schreef:Of je er verantwoordelijk voor gehouden wordt hangt er vanaf. Het AT zal niet zomaar de ATOF intrekken als een intruder een keertje door jouw systeem wordt doorgegeven.
AT vindt een koppeling met het Internet een probleem. Als een signaal eerder radio is geweest en Internet alleen maar gebruikt wordt als wormhole heb je een verhaal, maar als deze dingen "vanuit het internet komen" en onduidelijk is hoe het zit met toegang uitsluitend door vergunninghouders, zou ik me als BT-houder wel zorgen maken dat AT er iets onaardigs over gaat zeggen. Denk bijvoorbeeld aan de aanscherping van het repeatergebeuren.

Voor de BT's waar ik in betrokken ben/was heb ik altijd gezorgd dat ik een goed verhaal had. Daar ben ik ook wel eens naar gevraagd, maar het AT van toen is anders als het AT van nu.

Ik zit niet in de APRS-gemeenschap, maar als ik wel in de gemeenschap zou zitten zou ik me zorgen maken en in ieder geval zorgen dat ik een goed verhaal heb. Tegen een enkele piraat met een baofeng zal niet snel iets gedaan worden, maar ik neem aan dat jullie de verslagen over het overleg over de toekomst van systemen als PI2NOS ook gelezen hebben.

(is er een APRS-symbool voor een geit?)

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#4 Bericht door PA1 »

Ik werk nog wel eens via de hotspot in C4FM en ik sta "ineens" ook op die APRS.FI site. Het kan niet anders dan C4FM want alleen mijn FTM100D heeft GPS en die staat ook aan. Rara...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA1 schreef:Ik werk nog wel eens via de hotspot in C4FM en ik sta "ineens" ook op die APRS.FI site. Het kan niet anders dan C4FM want alleen mijn FTM100D heeft GPS en die staat ook aan. Rara...
Je gebruikt pi-star software in je hotspot? Dan is deze functie uit te zetten.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#6 Bericht door PA1AIS »

Ik vind dat uberhaupt dat er enorme vervuiling is op APRS.fi.
Ik zie ook schepen met AIS, wat daar m.i. helemaal niet thuishoort en niets bijdraagt.

Ook de talloze volslagen nutteloze weerstations geven enorme vervuiling.
Geen idee waarom dat gebeurd, daar heb ik te weinig verstand van.
Ik ben een recht toe, recht aan APRS gebruiker zonder malligheden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#7 Bericht door PE2AAB »

Dat kun je regelen met de filterfunctie. Weerstations en boten weglaten en het ziet er een stuk beter uit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#8 Bericht door -Verwijderd account »

pe1hzg schreef:AT vindt een koppeling met het Internet een probleem. Als een signaal eerder radio is geweest en Internet alleen maar gebruikt wordt als wormhole heb je een verhaal, maar als deze dingen "vanuit het internet komen" en onduidelijk is hoe het zit met toegang uitsluitend door vergunninghouders, zou ik me als BT-houder wel zorgen maken dat AT er iets onaardigs over gaat zeggen. Denk bijvoorbeeld aan de aanscherping van het repeatergebeuren.

Tegen een enkele piraat met een baofeng zal niet snel iets gedaan worden, maar ik neem aan dat jullie de verslagen over het overleg over de toekomst van systemen als PI2NOS ook gelezen hebben.
AT is niet de enige die een koppeling met het internet een probleem vindt, veel zendamateurs vinden dat ook :) Het gaat dan om zendamateurs die vinden dat het Internet niets meer met radio te maken heeft... Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar anderzijds is het Internet met de vele mogelijkheden niet meer te vermijden binnen onze radiohobby. Dan zouden we bijvoorbeeld geen digitale modes hebben, zoals D-star en DMR. Die gaan deels over het internet.
Er is ook HAMnet en er is Echolink dankzij Internet en middels TeamSpeak kan je met veel rondes meeluisteren.

Internet is naar mijn mening een toevoeging op wat wij al kunnen en mogen, probleem is slechts datgene waarover het AT gaat. Maar wel een toenemend probleem dankzij allerlei internetkoppelingen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#9 Bericht door PE2AAB »

Er zijn stiekem een hoop 'piraten' op APRS. Gemene deler? APRSDroid software dus allemaal via de telefoon.

PD2BER-14 https://aprs.fi/#!call=a%2FPD2BER-14&ti ... &tail=3600
Deze Berry rijdt heel Nederland e.o. rond zonder geldige callsign. Agentschap Telecom callbook geeft uitsluitsel.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#10 Bericht door PA1 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Je gebruikt pi-star software in je hotspot?
Klopt, ik zal de instellingen eens nalopen. Bedankt voor de tip !
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA1 schreef:Klopt, ik zal de instellingen eens nalopen. Bedankt voor de tip !
Bij YSF en dan het onderdeel aprs.fi een 0 invullen. Staat nu een 1

Er vanuit gaande dat je de Engelse versie van Pi-star gebruikt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#12 Bericht door PA1AIS »

PE2AAB schreef:Dat kun je regelen met de filterfunctie. Weerstations en boten weglaten en het ziet er een stuk beter uit.
Jawel, maar het blijft hinderlijke rotzooi wat er niet thuis hoort.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#13 Bericht door PA1AIS »

PE2AAB schreef:Er zijn stiekem een hoop 'piraten' op APRS. Gemene deler? APRSDroid software dus allemaal via de telefoon.

PD2BER-14 https://aprs.fi/#!call=a%2FPD2BER-14&ti ... &tail=3600
Deze Berry rijdt heel Nederland e.o. rond zonder geldige callsign. Agentschap Telecom callbook geeft uitsluitsel.
Zolang het via APRSdroid gaat is er nog niets strafbaars gebeurd. Het gaat niet illegaal door de lucht, toch?

Wel vervelende vervuiling, dat wel.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#14 Bericht door PD0Y »

PE2AAB schreef:Er zijn stiekem een hoop 'piraten' op APRS. Gemene deler? APRSDroid software dus allemaal via de telefoon.

PD2BER-14 https://aprs.fi/#!call=a%2FPD2BER-14&ti ... &tail=3600
Deze Berry rijdt heel Nederland e.o. rond zonder geldige callsign. Agentschap Telecom callbook geeft uitsluitsel.
Mag ik misschien een domme vraag stellen?
Wat is het nut van dit APRS?
Waarom zou je willen dat men de hele tijd kan zien waar je bent?

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#15 Bericht door pa2st »

PD0Y schreef: Mag ik misschien een domme vraag stellen?
Wat is het nut van dit APRS?
Waarom zou je willen dat men de hele tijd kan zien waar je bent?
Het gaat niet om nut, het is vooral een hobby. Dingen uitzoeken, leren, proberen, blij zijn als het lukt :)

Je kunt met APRS zien wat er in de omgeving zit. Repeaters, andere stations. Je kunt ermee via het ISS werken of via satellieten. Je kunt er berichten mee versturen. Progatatie monitoren. Dingen op afstand aansturen... verzin het maar.
CWops #2897

Plaats reactie