Vreemde APRS stations; mag dit?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#31 Bericht door PE2AAB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Rick ik zag je vandaag nog voorbij rijden. Jouw APRS signaal werd enkele keren door mijn Igate opgepikt. :D
Ah!
Ja dat klopt Tjeerd. Dan heb je vast gezien waar ik naar toe ben geweest ;-)
De ‘snoepwinkel’.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#32 Bericht door PA8S »

PD0Y schreef:Mag ik misschien een domme vraag stellen?
Wat is het nut van dit APRS?
Waarom zou je willen dat men de hele tijd kan zien waar je bent?
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden. Hopelijk valt mijn antwoord daar niet onder ;)

Het APRS is bedoeld om berichten te versturen. Berichten naar andere amateurs of een algemeen bericht van 'Hier is een radio-evenement gaande' of.... verzin het maar.

Een fout die Bob (WB4APR, de bedenker van APRS) ooit gemaakt heeft, en daar behoorlijk spijt van heeft, is om in Automatic Packet Reporting System het woord Packet tijdelijk te veranderen in Position. Het gaf een boost aan het APRS gebruik alleen vooral voor positie bepalingen en niet voor waar het eigenlijk voor bedoeld was.

Wil je een goed beeld krijgen van wat je met APRS kan en waarvoor het eigenlijk bedacht is, lees eens dit document door. Ja het is een document met info over de Kenwood TH-D74 maar er staat zeer veel achtergrond informatie in over APRS, een aanrader.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#33 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2AAB schreef:Ah!
Ja dat klopt Tjeerd. Dan heb je vast gezien waar ik naar toe ben geweest ;-)
De ‘snoepwinkel’.
Dat vermoeden had ik al. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#34 Bericht door pc1mb »

PE2AAB schreef:
PA1AIS schreef:En daar is APRS dus helemaal niet het goede medium voor, alleen maar ruis op de lijn.
Doe dan Siitech.com of marinetraffic
Ja precies. Wat ik hierboven ook al zei. Ruis op de lijn. Beter een daarvoor bedoelde website gebruiken.
APRS.fi is een website, geen medium. De website heeft de mogelijkheid om meer te laten zien dan alleen APRS. Dat kan met een muisklik uit. Ik zie écht niet wat daar mis mee is. APRS.fi is niet ons eigendom en ik denk dat we blij mogen zijn dat het bestaat.

Het medium APRS zelf is schoon. Zo schoon zelfs, dat er tegenwoordig haast niets meer op te zien of doen is.

Bestond APRS.fi helemaal niet, dan was het denk ik gauw gedaan met het laatste restje verkeer op APRS.

Verder afzonderen en ommuren van onze hobby is een prima manier om tot een uitstervende bejaardensoos te verworden. Terwijl electronica en radiotechniek springlevend zijn. Maar dan helpt het wel als je openstaat voor de wereld om je heen...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#35 Bericht door PA1AIS »

pc1mb schreef:...Verder afzonderen en ommuren van onze hobby is een prima manier om tot een uitstervende bejaardensoos te verworden. Terwijl electronica en radiotechniek springlevend zijn. Maar dan helpt het wel als je openstaat voor de wereld om je heen...
Ik sta open voor AIS, want dat is mijn dagelijks werk, maar dan wel op een site waar je er voor kiest.
Op APRS.fi vind ik het storend en vervuilend. Helaas zijn de filters niet zo uitgebreid dat je als die fake weerstations kan skippen. Die hebben werkelijk niets met onze hobby te maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#36 Bericht door PA2REH »

Sneller, overzichtelijker en meer (relevante) info
https://www.aprsdirect.com/
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#37 Bericht door PA1AIS »

Perfect!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#38 Bericht door PA3CQJ »

Probeer eens te filteren op
Station class AIS ships
Station type Weather
Speed =0
ik zie nu: 02:04 in heel Nederland 5 stations
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#39 Bericht door radioshack »

PE2AAB schreef:Wat ik me afvraag; ik zie steeds meer 'vreemde' APRS gebruikers op de kaarten van APRS.fi verschijnen. ... Bij de meeste vreemde objecten is e.e.a. te herleiden naar een geregistreerde call zoals b.v. het item 430.275-A https://aprs.fi/#!call=a%2F430.275-A&ti ... &tail=3600 verwijst naar PI1APA.
Sysop van PI1APA leest ook mee. 8)

Dit is de originele ruwe data voor de volledigheid: PI1APA>APRX29,TCPIP*,qAC,T2TRAC:;145.725-A*111111z5213.32N/00559.59ErPHG4460 T077 R40k PI3APD Apeldoorn

Het APRS protocol voorziet erin om objecten van voice repeaters eenduidig weer te kunnen geven. Het originele (mistige) verhaal is hier te vinden: http://www.aprs.org/localinfo.html Remko heeft hier een duidelijker verhaal van gemaakt: http://digined.pe1mew.nl/?How_to:Paradi ... er_objects

Mogelijk geeft dit enige toelichting op de 'vreemde' stations. ;-)

Het belangrijkste is dat de roepletters van het zendende station in het bericht staan. Voor objecten is het niet noodzakelijk dat de aanduiding roepletters zijn. Een kanttekening is dat de kans groter is op dubbelingen als er geen roepletters worden gebruikt omdat die uniek zijn. 'Vroeger' toen er nog een APRS-IS was, was het niet zo belangrijk omdat toch al het APRS verkeer een beperkte reikwijdte had. Nu de wereldwijde data weergegeven wordt, is eenduidigheid belangrijker. En het APRS protocol is ondertussen al vrij oud en APRS-IS bestond nog niet... Het protocol zit overigens prachtig in elkaar, maar zoals blijkt is een verfijning met de moderne technieken niet onverstandig.

--------------------------------------

Het ís mogelijk om APRS-IS data naar het APRS radio net uit te zenden. Ik heb dit niet geactiveerd voor PI1APA. Het internet is een 'open riool' en ik vind het op de radio uitzenden van internet info ook geen toegevoegde waarde en risicovol. AT kijkt alleen naar het ether gedeelte, dus het APRS-IS deel valt (terecht) buiten de scope. Wel heb ik relevante objecten, bulletins en meldingen in de digi zitten. Zoals bulletins voor QSL informatie, contactgegevens van de sysop en verwijzing naar de bijbehorende website. Ook is er een uren counter die de uptime in de status informatie weergeeft. Nou ja, vandaag even niet omdat de sd-kaart gecrasht is, maar de digi zal snel weer in de lucht zijn...

--------------------------------------
PE2AAB schreef:Dat kun je regelen met de filterfunctie. Weerstations en boten weglaten en het ziet er een stuk beter uit.
http://www.aprsdirect.com en http://www.aprs.fi hebben inderdaad filter functies. In slimme digi software zoals APRX is het ook mogelijk om de ontvangen data te fileren. Wanneer er een andere digi dichtbij is, wordt deze informatie vrij zinloos doorgegeven. het is in de digi mogelijk om te filteren op specificaties. Zo kan een specifiek station worden gefilterd zodat de digi het station niet uitzendt (maar bijbvoorbeeld wel naar APRS-IS doorgeeft).

--------------------------------------
PD0Y schreef:Mag ik misschien een domme vraag stellen? Wat is het nut van dit APRS? Waarom zou je willen dat men de hele tijd kan zien waar je bent?
Zo vreemd is de vraag niet. :roll: Het is gekoppeld aan het idee van zendamateurisme om nieuwe mogelijkheden te ontdekken op het gebied van radiotechiek. Het DX-en op de HF band is ook een toepassing dat mogelijk is, maar niet het beoogde doel van experimenten en ontdekken van radio mogelijkheden. Maar dat is alweer een ander verhaal... Het is een groot misverstand dat APRS alleen een volgsysteem is van mobiele stations. Sterker nog, toen APRS bedacht is waren er nog geen (commercieel verkrijgbare) gps ontvangers. APRS kan naast locatie informatie ook bulletins sturen, berichten sturen (zie het als een sms), telemetrie data doorgeven, status meldingen doorgeven, weer informatie doorgeven en meer. Ik ben zo aan het testen met een telemetrie station: https://aprs.fi/telemetry/a/PI1APA-1?range=month Ik heb een stralingsdosismeter, thermometer, vochtmeter en lichtmeter gekoppeld aan een controller, TNC en zendontvanger zodat de meetgegevens worden doorgegeven. Zo kan je kijken hoeveel radioactiviteit, licht en dergelijke in mijn shack is. Het is nog in test fase, maar het is de bedoeling dat het buitenklimaat gemeten wordt. Het nut is dat er een onafhankelijk meetstation is. Zo kan 'iedereen' de actuele radioactiviteit zien. (Voor wie de overheid wantrouwt.) :roll: :lol: Afijn, kijken waar je rijdt is leuk, maar het APRS systeem kan veel meer. Bij een calamiteit is het mogelijk om belangrijke locaties weer te geven zoals politiebureaus en dergelijke. Ik wil later de 'tiny webpages' toepassen in de digi. Wanneer er een bericht naar de digi wordt gestuurt, dat de digi hierop reageert. Bijvoorbeeld als je 'SYSOP' stuurt, dat de gegevens van de sysop terug komen en dergelijke...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#40 Bericht door radioshack »

PA3JMS schreef:Zelf geef ik de voorkeur aan APRS via de RF zoals ik dat noem. ... Ik dacht dat DARES hier ook gebruik van maakt.
Mee eens. Persoonlijk vind ik het RF deel ook het leukst, maar monitoren op afstand is het internet is wel érg handig. De internet sites zijn helaas ook niet specifiek voor APRS info, maar in de praktijk een vergaarbak voor soortgelijke informatie zoals weerballonnen, schepen en meer. Ik heb er niet zoveel moeite mee dat er meer info op het web zichtbaar is, zolang het maar te filteren is. Zolang de 'rommel' maar niet in het RF pad komt. :lol:
Jaren terug ben ik actief geweest met DARES (en APRS) en heb contact gehad met Bob Bruninga voor een speciaal DARES symool. Dat is destijds ook gelukt, maar omdat DARES er geen gebruik van maakte is het symbool vervallen... En toen een (wijlen) bestuurslid van DARES mij een enorme streek leverde was de liefde over DARES en toen ben ik gestopt. (Ik heb maanden aan de DARES website gebouwd met een CMS erachter. Toen de site operationeel was is mij de toegang ontzegd omdat de zoon van de ontwikkeling over zou nemen. En bedankt...)

-----------------------------------------
pc1mb schreef:Bestond APRS.fi helemaal niet, dan was het denk ik gauw gedaan met het laatste restje verkeer op APRS. Verder afzonderen en ommuren van onze hobby is een prima manier om tot een uitstervende bejaardensoos te verworden. Terwijl electronica en radiotechniek springlevend zijn. Maar dan helpt het wel als je openstaat voor de wereld om je heen...
Eens. De internet koppeling is niet vervangend voor APRS RF, maar een nieuwe kans. En nieuwe kansen gaan gepaard met bijbehorende uitdagingen. Het ommuren is het grootste probleem van de hobby naar mijn idee. De ouwe (vroeger was alles beter) mannen die 'alles al gezien hebben', jagen jongeren weg. Ik heb het geluk dat ik (met mijn toen 22 jaar) goed ontvangen ben bij A05 Apeldoorn en vooral gesteund ben. Mijn eerste HF verbinding was met ene Fokko uit het Noorden. Toen ik vroeg naar een QSL kaart werd er ongeïnteresseerd op gereageerd 'dat hij alle landen al gewerkt had en niet geïntereseerd was in een QSL kaart van een Nederlander'. Gelukkig ben ik eigenwijs (of naïef) genoeg om mij niet te laten demotiveren en vooral lekker met de hobby door te gaan. De reden dat er weinig nieuwe aanwas is, is door het gedrag van de ouwe zure amateurs, niet omdat de hobby niet interessant is. Tot zover mijn ongevraagde visie. :lol: :roll:

-----------------------------------------

Oh ja, de mogelijkheid om het bereik te kunnen zien is geniaal! Dat is zonder internet data lastiger. Hiermee is het werkelijke bereik te zien in plaats van alleen de range plot cirkels.
range_plot.png
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#41 Bericht door PE2AAB »

radioshack schreef:...Sysop van PI1APA leest ook mee. 8)

Dit is de originele ruwe data voor de volledigheid: PI1APA>APRX29,TCPIP*,qAC,T2TRAC:;145.725-A*111111z5213.32N/00559.59ErPHG4460 T077 R40k PI3APD Apeldoorn

Het APRS protocol voorziet erin om objecten van voice repeaters eenduidig weer te kunnen geven. Het originele (mistige) verhaal is hier te vinden: http://www.aprs.org/localinfo.html Remko heeft hier een duidelijker verhaal van gemaakt: http://digined.pe1mew.nl/?How_to:Paradi ... er_objects

Mogelijk geeft dit enige toelichting op de 'vreemde' stations. ;-)...
;-)

Eigenlijk had ik duidelijker moeten aangeven wat ik met vreemde stations bedoel. PI1APA is volledig herleidbaar en eigenlijk helemaal niet vreemd. Wel een Object en geen 'Persoon'. Eigenlijk vroeg ik me de eerder genoemde vraag hardop af na de vele stations die niet herleidbaar zijn en diversen ook nog eens met een 'valse' of niet bestaande call. Op internet niet erg natuurlijk (alhoewel; wel vreemd) maar als die data ergens naar RF wordt ge-gate dus wel degelijk een verantwoordelijkheids vraagstukje. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#42 Bericht door radioshack »

PE2AAB schreef:Eigenlijk had ik duidelijker moeten aangeven wat ik met vreemde stations bedoel. PI1APA is volledig herleidbaar en eigenlijk helemaal niet vreemd. Wel een Object en geen 'Persoon'. Eigenlijk vroeg ik me de eerder genoemde vraag hardop af na de vele stations die niet herleidbaar zijn en diversen ook nog eens met een 'valse' of niet bestaande call. Op internet niet erg natuurlijk (alhoewel; wel vreemd) maar als die data ergens naar RF wordt ge-gate dus wel degelijk een verantwoordelijkheids vraagstukje. ;-)
Mijn antwoord was ook meer bedoeld als een onderbouwing voor alle lezers dan een antwoord op de specifieke vraag. :roll: Dus niets mis met de vraagstelling wat mij betreft. :wink:

Aangezien dit nu het 'epicentrum' is van APRS geïnteresseerden is dit een mooie gelegenheid om te wijzen op: http://digipeater.amateurtele.com/index.php?article=133

Ik heb een 'quick start guide' geschreven om snel met een set/porto met APRS online te komen. Voor wie er met APRS wil starten is het hopelijk een handig stukje tekst. Van de APRS experts hoor ik graag feedback! Als iemand een nuttige bijdrage heeft, hoor ik het graag. Alle APRS gerelateerde informatie is welkom! Co-auteurschap wordt uiteraard voorzien van een eervolle vermelding.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PE1NVY
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2008, 23:22

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#43 Bericht door PE1NVY »

Getriggerd door dit lijntje zat ik wat vreemde calls te bekijken en toen zag PD2RAS-5 / 70BGH6-5 hier voorbij komen en een stukje verderop parkeren. Het blijkt een blauwe Mercedes Actros te zijn :-)
Bijlagen
20210113_164241.jpg

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#44 Bericht door PE2AAB »

Ja dat is hem inderdaad. Had het kenteken al eens opgesnord op de pagina van de RDW.

Ben benieuwd wat zijn reactie zou zijn geweest op het gebruik van de fake call? Als je APRSDroid gebruikt heb je een passcode nodig en op de website van die passcode ga je bij gebruik akkoord met de volgende regel:

The following information is needed to verify you as a licensed amateur radio operator

Maar zo te zien was meneer RAS niet bij zijn camion in de buurt. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Vreemde APRS stations; mag dit?

#45 Bericht door pe1rxq »

Helaas stelt het berekenen van die passcode niks voor en zijn er veel meer manieren om eraan te komen.
(als je weet hoe het moet lukt het je nog op een bierviltje)
De waarschuwing op 1 site betekend dus niet veel.

Plaats reactie