"FT8 is killing amateur radio" .... ??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#31 Bericht door pe1rdp »

Zoals ik al scheef, zijn bovenstaande grafieken gemaakt aan de hand van data uit clublog.
Knutsel QSO's die Geert-Jan beschrijft, komen hoogstwaarschijnlijk niet in clublog. Ook de vele QSO's die tijdens of na de wekelijkse rondes worden gehouden. Ook de QSO's via in FM over een repeater of rechtstreeks worden gemaakt zie niet terug in de grafieken.
FT8 qso's worden veelal geheel automatisch gelogd in online loggers, zoals clublog. Daar zal het aantal logged QSO's wel ver tegen de 100% liggen?

Is 100m sprinten binnen 10 seconden een prestatie? Waarschijnlijk wel maar de mens heeft dan maar 100m afgelegd. En voor de gemiddelde mens wordt 100m afleggen niet als een grote prestatie gezien.
Is een "5nn tu" CW qso een prestatie? Ja, dit kan. Bijvoorbeeld als je met 100w in een vertical na 10 dagen eindeloos proberen en optimaliseren eindelijk in het log van 3Y0J bent gekomen.

En als je wat vaker op HF naar CW luistert, dan kun je nog heel veel qso's horen in snelheden van 30-35wpm waarin men gewoon met mekaar aan het kletsen is over dagelijkse zaken. Ook technische inhoudelijke zaken. En dan een uurtje achter mekaar. En ja, dat vind ik absoluut een prestatie.
Het onder de knie krijgen van CW op dit soort snelheden, zowel opnemen als zenden, is de kunst. Dan gaat het niet om de inhoud.
Dus het gaat dan niet over die 100m overbruggen maar over de manier of tijd hoe je die 100m aflegt.

Maar nu weer on-topic: ik ben benieuwd want het aantal CW/SSB vs FT8 gaat doen de komende paar jaren tijdens zonnevlekken maximum.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#32 Bericht door PA9X »

Ik las op Twitter een bijzondere uitspraak over FT8. Die persoon stelde dat de vlucht naar FT8 mede veroorzaakt is doordat het voor een klein tot gemiddeld station (zegge 100W en een dipool) steeds moeilijker is geworden om in phone nieuwe DXCC te werken, door de DX kanonnen (de kilowatt-knallers) wat dat onmogelijk maakt en de toename van manmade noise.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#33 Bericht door PE1PQX »

pe1hzg schreef: 21 feb 2023, 22:27 Mss zouden we ook eens naar de inhoud van het QSO moeten kijken.
"My name is Jan, report is 59, working condx is an IC7300 with a dipole" is weinig aantrekkelijk.

Zo af en toe tref je iemand die ook, net als ik, aan het knutselen is. Dan loopt een QSO gemakkelijk een uur, en die QSO's zijn voor mij herinneringswaardig.

Als CW dan zo'n super mode is, moeten we dan echt blij worden van "ur rpt 5NN 5NN 5NN QSL by buro"?

Het grote probleem is dat het lastig is om knutselaars te vinden op de band. Die zitten niet op de band, die zijn aan het knutselen. En een locale frequentie waar je over je knutsels praat is al 25 jaar niet meer.
En mede dat maakt onze hobby zo lekker veelzijdig. De één soldeert/meet/maakt, de andere laat zijn computer alle werk doen ("QSO-machines") op HF.
HF is "HOT" bij beginnende zendamateurs, en daar is op zich niets mis mee, maar VHF en hoger zijn in mijn ogen veel uitdagender. (Probeer eens een QSO op 2mtr te maken met bijvoorbeeld Marokko, over uitdagingen gesproken)

Ik zit daar een beetje tussen in, ik knutsel graag maar vind SSB DX-en op 6mtr en hoger ook erg interessant, maar ga ARISS (contact van/naar ISS) ook niet uit de weg. Keiharde digimodes (zoals FT8) hebben minder mijn interesse, met één uitzondering: CW. Dit is 'de moeder der digimodes' (of welke mode dan ook), maar helaas krijg ik het niet in de vingers om het op gehoor op te nemen (zal mede hoofdstuk geduld zijn, maar da's een andere discussie).
Vind het altijd wel weer mooi om iemand met het handje/oren een CW QSO te zien maken, gewoon zonder overige hulpmiddelen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#34 Bericht door DC4CP »

Op Clublog zie je ook een station die op minder dan twee maanden tijd want februari is nog niet om 13340 verbindingen heeft gemaakt. Dat zijn 252 verbindingen per dag, of zo een 10 per uur. 24/24 -7/7

Dat zorgt er dus voor dat de verhoudingen scheef lopen en ik vraag me ook af welk plezier men nog beleven kan aan FT8 op die manier.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#35 Bericht door PH7R »

DC4CP schreef: 22 feb 2023, 17:25 Op Clublog zie je ook een station die op minder dan twee maanden tijd want februari is nog niet om 13340 verbindingen heeft gemaakt. Dat zijn 252 verbindingen per dag, of zo een 10 per uur. 24/24 -7/7

Dat zorgt er dus voor dat de verhoudingen scheef lopen en ik vraag me ook af welk plezier men nog beleven kan aan FT8 op die manier.
Bots
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#36 Bericht door PE1RTC »

PA9X schreef: 22 feb 2023, 09:34 Ik las op Twitter een bijzondere uitspraak over FT8. Die persoon stelde dat de vlucht naar FT8 mede veroorzaakt is doordat het voor een klein tot gemiddeld station (zegge 100W en een dipool) steeds moeilijker is geworden om in phone nieuwe DXCC te werken, door de DX kanonnen (de kilowatt-knallers) wat dat onmogelijk maakt en de toename van manmade noise.
Dat vind ik nu juist WEL de sport.
Ik vergeet nooit meer hoe ik een SG230 autotuner tweedehands kocht en de volgende zaterdagmiddag even in de tuin op een paaltje zette.
Stukje draad eraan van een meter of 10 schuin naar het uitzetboompje van een slaapkamerraam en testen maar met mijn toenmalige TS-870 met 100 watt.
Hoor ik op 20m XU7POS......kwam gelijk retour voor me....mijn weekend helemaal goed!
Daar kan toch geen FT8 tegenop al was het met de noordpool.
Wel prima natuurlijk om te zien hoe open een band is op een bepaald moment.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#37 Bericht door PA0BAK »

PE1RTC schreef: 22 feb 2023, 19:18 Daar kan toch geen FT8 tegenop al was het met de noordpool.
Wel prima natuurlijk om te zien hoe open een band is op een bepaald moment.
Ook om een antenne te testen op HF.
Een vergelijk met andere stations is soms maar een uurtje werk, je ziet dan snel hoe het gaat in vergelijking met andere stations.
En dat is weer een stuk(je) van de hobby, ik experimenteer graag met HF antennes.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#38 Bericht door pe1rea »

Mooiste qso ooit in mijn beleving, op 20 vanaf de camping met een dipooltje op tweelingsnoer bij wijze van open lijn en 20 W BV50CRA werken in fone op SSB.
Dwars door de pileup heen..
Goede tweede, (dat zijn er meer overigens) uurtje slap over radio's kletsen met een Noor op ? band, op 6 meter een station in Finland werken (uit het niets opkomen, 20 seconden en weer weg) enz enz.
Daar kan echt geen pc tegenop in mijn beleving.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#39 Bericht door PE1PQX »

pe1rea schreef: 23 feb 2023, 07:35 Mooiste qso ooit in mijn beleving, op 20 vanaf de camping met een dipooltje op tweelingsnoer bij wijze van open lijn en 20 W BV50CRA werken in fone op SSB.
Dwars door de pileup heen..
Goede tweede, (dat zijn er meer overigens) uurtje slap over radio's kletsen met een Noor op ? band, op 6 meter een station in Finland werken (uit het niets opkomen, 20 seconden en weer weg) enz enz.
Daar kan echt geen pc tegenop in mijn beleving.
Dit dus....
Mijn leukste QSO: PI9ISS, ik had die ochtend wat mot gehad met mijn (nu) vrouw omdat die voorde zoveelste keer een hardloop-loopje moest doen en dat irriteerde me.
Ze kwam thuis, ikke helemaal omgedraaid: "Doe maar vaker zo'n loopje, want.... PI9ISS" (ze snapte er geen biet meer van)
Later een QSO op 40mtr met Henk, VK2GWK die ik daarvoor (of er na, weet het niet meer) nog gezien had bij een lezing in Hoogeveen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#40 Bericht door pa1bvm »

Ok meer QSO's met FT8 .. maar worden die gemaakt door mensen die " vroeger" weinig qso's maakten .. dus een oplevering van de " stille stations of is het een " verhuizing " van qso's makende stations naar deze mode ...
en tellen contesten ook mee in de data ??

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#41 Bericht door pe1nil-cor »

Ja ieder zijn ding er zijn talloze modus die je kan doen in onze hobby ik zie FT8 net als packet radio dit is ook langzaam uit gestorven ik doe liever foon qso's via satellieten er zijn niet veel Nederlandse stations die dit doenwel op qo-100 dat kun je met bescheidde middelen doen.

Deel wel de mening dat het werken in foon op HF met welke middelen die je hebt spannend is en staions te werken in een ver uithoek.

73
Cor

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#42 Bericht door PA2S »

FT8 is geweldig! Niet alleen om data te verzamelen voor propagatie-onderzoek (zie elders hier of op mijn blog) maar ook bleek gisteren hoe fantastisch de aantrekkingskracht van FT8 werkt.

Voorjaar 1979 voor het eerst via F2 propagatie DX gehoord op 6 meter (ZS6PW baken) en gisteren (23-2-2023) na een lange tijd weer echte F2 opening. Ik ben nu in Frankrijk (JN27), lage ruis en dat is genieten. Op 50.313 zat een aantal stations CQ te roepen, maar ik zag op ca. 50.317 een sterk FT8 signaal, even erheen, CQ D44EO, een keer roepen, QSO. Klaar. +1 (in Frankrijk een stuk minder gewerkt dan thuis, dus wat meer uitdagingen...). D44EO ging even later naar 50.313 en triggerde een gigantische pile-up. Daar was ik niet doorheen gekomen (100W in een Tonna op zolder). Tja, als (bijna) iedereen kristalgestuurd op een frequentie blijft hangen en verder niet oplet, prima hoor!

Korte tijd later zag ik een dik signaal op 50.1, even gekeken, TT8SN in CW. 599. CQ, CQ, alleen. Hij struikelde even over de schuine streep in F/PA2S, kwam goed, 599 over en weer, +1.

Drie kwartier later TZ4AM, CW, ook erg eenzaam op ongeveer 50.105 , zelfde concept, +1 naar 70.

Dus wat mij betreft blijven ze lekker op 313 hokken met zijn allen, als de "snoepjes" dan in CW uitkomen, ideaal.

Fantastisch, FT8!!!

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#43 Bericht door Thom PA9T »

Maar dan heb jij de beschikking over een spectrum scope neem ik aan? Wat voor TRX gebruik jij voor 50 MHz?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: "FT8 is killing amateur radio" .... ??

#44 Bericht door PA2S »

Thom PA9T schreef: 24 feb 2023, 20:08 Maar dan heb jij de beschikking over een spectrum scope neem ik aan? Wat voor TRX gebruik jij voor 50 MHz?
Hallo Thom,
Hier een Icom 756 Pro 3 (thuis een 7600). Inderdaad zag ik het signaal van de D4 op de spectrum scope. Maar als vanouds scan ik de band min of meer de hele tijd af, daarvoor heb ik enkele frequenties in het geheugen staan en wissel dan geregeld. Luisteren en ook op de scope kijken of er iets voorbij komt. De mode wisselt ook, op 50.313 staat de set in USB-D mode (voor FT8 etc), op 50.110 op SSB en op 50.090 op CW. Wil je DX werken, moet je monitoren. Vroeger had je mooie indicatoren met de TV signalen (ook wel storing natuurlijk). Als je tijdens de ochtend Russische TV had rond 49.750, dan ging 's middags de band open naar het westen.

Op de 756 staat max hold aan, daardoor heb je een soort van geheugen functie waardoor je kortstondige signalen ziet. Met de waterval weergave op de 7600 zie je uiteraard wat meer, maar met de 756 ook zeer in mijn nopjes. Op de 7600 staan de start en stopfrequentie op 50.0 en 50.4, zodat je de hele "actieve" band ziet (alleen de bakens niet, daarvoor moet ik even draaien). Maar tegenwoordig vooral "FT8 strepen" op 50.313 en 50.323.

Op 6 meter in 1992 DXCC gehaald met 100% zelfbouw, geen digitale toeters en bellen uiteraard. De afstemcondensator heeft heel wat halve rondjes gedraaid :-)

Oja, in de transverter zaten twee kristallen, ik kon schakelen tussen 50 MHz en 49.6 voor de Oost-Europese TV.

Succes, 73!

Henk

Plaats reactie