D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#16 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef:De R2 positie wordt alleen gebruik als je de repeater als gateway wilt gebruiken, dus wilt linken naar een reflector. Tijdens local CQ heeft die R2 geen enkele functie, vandaar dattie op Not Used staat.

Probeer maar eens een reflector te linken, dan zie je daarna dat R2 wel is gevuld als je op CS in het menu drukt. Dan staat er PI1EHV G waarschijnlijk, of wat de lokale repeater ook mag zijn.

Als je dan linkt, hoor je de repeater ook terugmelden dat je een reflector hebt gelinkt dus dan weet je dat 't werkt. Je ziet jezelf ook terug op aprs.fi trouwens, als je dat zo hebt ingesteld.
Om te voorkomen dat er dingen misgaan of dat er overlast op de reflector ontstaat: het is niet de bedoeling, cq. niet handig om lokale QSO's op een gelinkte repeater te maken met R2 op not used.

De reden is dat je weliswaar inderdaad niet op de reflector te horen bent, maar de reflector is nog wel gelinkt. En dus verstoort eventueel aanwezig netwerkverkeer in dat geval jouw lokale verbinding. Ook komt het voor dat één van de twee partijen R2 wel heeft ingevuld, en dan horen de mensen via het netwerk maar één van de twee stations.

De manier waarop je een repeater lokaal het best kunt gebruiken is door hem te unlinken. Met 7 spaties en een U in UR, of door een hekje uit te zenden met DTMF.

Overigens is het zinloos om een lokaal QSO op een hotspot te maken, ook al unlink je die. Een hotspot relayeert niet lokaal, dus in dat geval kun je net zo goed een simplex-frequentie kiezen, dan wordt de hotspot niet bezet gehouden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9

#17 Bericht door PA0ETE »

PF1X schreef:
PE2AAB schreef:Ik borduur even voort op dit topic.
Ik heb een vraag over de 9700 icm gps.
Nu vind ik er op dit forum niet veel over, behalve dit draadje.
Mijn vraag is: kan je een gps (zoals een garmin voor hikers) aansluiten op de 9700 en zo je positie kenbaar maken zodat deze zichtbaar is op aprs.fi?

73,
Jaap
Hallo Jaap,

Ik ben geen expert in hoe dat moet, maar over het algemeen kun je inderdaad een externe GPS-ontvanger op een D-STAR-apparaat aansluiten. Ik weet echter niet zeker of dit ook gaat bij alle D-STAR-apparaten die al over een interne GPS beschikken. Ik denk haast dat het kan. Waarschijnlijk kun je ergens selecteren op interne of externe GPS. Ik weet dat dat bij bijvoorbeeld de IC-2820 op die manier kan.

Ieder D-STAR-apparaat beschikt over een RS-232-poort. Die is meestal uitgevoerd als 3,5 mm jackplug met een massa-aansluiting en een draad voor tx en voor rx.

Bij iedere uitzending is er parallel aan de spraak 1200 bps aan data beschikbaar. Dat werkt heel simpel, zonder foutcorrectie: alles wat je met de PTT ingedrukt aan de transceiver aan data toevoert, komt uit de zender, en ook uit de RS-232-aansluitingen van de stations die het signaal ontvangen.

De GPS-info wordt bij D-STAR ook in deze 1200 bps stream uitgezonden.

Er zijn wel bepaalde eisen aan het formaat van de data uit de GPS-ontvanger. Maar dat is vrij ruim. Voor de rest lijkt de configuratie sterk op APRS..

PD2F
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2017, 14:29
Roepletters: PD2F

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

#18 Bericht door PD2F »

Hallo ik heb sinds 3 dagen nu ook een eigen Hotspot de DVMEGA Euronode
Alles in de radio staat goed ingesteld, ik kan reflectors linken, ook de echo test werkt goed.
Maar heb tot vandaag nog niemand gehoord heb vandaag geluisterd op xrf088b en niks, ik link deze en dan use refelctor ,
dan staat er Use reflector en CQCQCQ

Geen idee wat ik fout doe

PD2F
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2017, 14:29
Roepletters: PD2F

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

#19 Bericht door PD2F »

Ik gebruikte van vanavond de repeater van Sneek en toen werkte het wel, zal de boel nog eens nalopen waarom mijn hotspot het dan niet doet.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

#20 Bericht door PA0ETE »

Volgens mij hoorde ik je vandaag met Robbert, PA3BKL praten.

Het kan soms erg druk zijn op D-STAR, maar ook erg rustig. Als de echotest werkt dan denk ik dat het goed werkt.

Ik ben zelf overdag meestal wel op luisteren. Ik kan niet garanderen dat ik er ben uiteraard. Als ik iemand hoor die om een rapport vraagt kom ik meestal in elk geval wel kort retour. Maar ik vermoed haast dat je bij het gesprek met Robbert ook wel even op de hotspot geluisterd hebt.

Op dinsdagavond vanaf half negen is er verder de D-STAR-ronde, dan is er altijd wat te horen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

#21 Bericht door PA3CQJ »

Voor een repeater stel je een shift in.
Voor een hotspot ook, maar dan met een waarde 0.
Daar zou het verschil in kunnen zitten.
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-Star en "opstappen" op PI1KAR of PI1EHV (hotspots)-IC9700

#22 Bericht door PA0ETE »

Inderdaad.

Ik dacht in eerste instantie ook dat de modulatie 180 graden gedraaid zou kunnen zijn.

Ik las pas in tweede instantie dat de echotest werkt. Je zou dan eigenlijk denken dat zowel zenden als ontvangen gewoon werkt.

Het is wel eens rustig op D-STAR.

Ik ben vandaag (vrijdag) een groot deel van de dag op luisteren op D-STAR.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie